نسخه Pdf

اعتیاد دردسرساز به كلش آف‌كلنز

اعتیاد دردسرساز به كلش آف‌كلنز

كار شب و روز پرهام شده بود بازی 
كلش آف‌كلنز. از مدرسه كه برمی‌گشت، ظاهرا تكالیفش را انجام می‌داد و بعد ساعت‌ها می‌نشست پای بازی. مادرش هم اوایل خیالش راحت بود كه پسرش از درس و مشقش غافل نمی‌شود. هم بازی می‌كند و هم به موقع به درسش می‌رسد.  پرهام هم كه می‌دید پدر و مادرش با این قضیه مشكلی ندارند، هر روز بیشتر از روز گذشته در بازی غرق می‌شد. آن پسر درسخوانی كه شاگرد اول كلاس‌شان بود و معلمانش از او راضی بودند، حالا به موجود بی‌اعصابی تبدیل شده بود كه حوصله حرف‌ زدن با هیچ كس را نداشت. تا نیمه‌های شب مشغول بازی بود. 
مادر كه می‌دید وضعیت جسمی و روحی پسرش روز به‌روز در حال بدتر شدن است، موضوع را با پسرخواهرش مطرح و از او درخواست كمك كرد، اما برخلاف انتظارش، او هم گفت، خودش كلش‌آف‌كلنز بازی می‌کند و به این بازی وابسته شده است.  در حالی‌كه مادر تلاش می‌كرد راهی برای نجات پسرش از باتلاق بازی پیدا كند، پرهام بیشتر از روز قبل در بازی غرق می‌شد. یكی از روزها مادر متوجه پیامكی شد كه از بانك برایش ارسال شده بود. پیامك را كه باز كرد، متوجه شد مبلغ 
دو میلیون تومان از حسابش برداشت شده است.  مادر كه به ماجرا مشكوك شده بود، به پلیس فتا مراجعه و شكایت كرد. با توجه به شكایت او، پرونده‌ای تشكیل شد و كارآگاهان فتا تحقیقات خود را برای شناسایی متهم پرونده آغاز كردند. پس از مدتی از آغاز بررسی‌های پلیس فتا، مشخص شد پرهام با استفاده از رمز مادرش كه آن را در اختیار داشته؛ اقدام به برداشت از حساب بانكی او كرده است.   پلیس پس از اطمینان از این‌كه برداشت غیرقانونی از حساب زن میانسال توسط فرزندش صورت گرفته، مادر را در جریان پرونده گذاشت. مادر كه از شنیدن این موضوع به شدت بهت‌زده شده بود، بلافاصله شكایتش را پس گرفت و از پلیس فتا هم درخواست كرد تا پرونده را مختومه اعلام كند.
 او گفت: «وقتی پرهام بازی را تازه شروع كرده بود، از او قول گرفتیم كه به درسش صدمه نزند و او نیز پذیرفت. اوایل از هیجان‌زدگی او، ما نیز هیجان‌زده می‌شدیم، اما كم‌كم این روال تغییر كرد. دیگر آن پسر شاد همیشگی نبود و انگار همیشه استرس داشت. چند بار كه در حال بازی كردن بود، بالای سرش رفتم تا ببینم این چه نوع بازی است كه آن را به بودن با دوستانش ترجیح داده است. بازی انگار درون یك مزرعه بود و سربازان دائم در حال تیراندازی به یكدیگر بودند. شرایط پسرم روز به روز بدتر می‌شد تا این‌كه آن اتفاق افتاد و متوجه برداشت پول از حساب بانكی‌ام توسط او شدم. با این‌كه پرونده مختومه شده، اما هم نگران بازی هستم كه آرامش زندگی و روح و جسم پسرم را بهم ریخته و هم پولی كه مخفیانه از حسابم برداشت كرده است.»

لزوم نظارت والدین بر بازی‌های رایانه‌ای
​​​​​​​
سرهنگ علی‌اصغر افتخاری، رئیس پلیس فتای استان هرمزگان درخصوص این پرونده گفت: «در سه مرحله مبالغی از حساب كارت بانكی شاكی برداشت شده و بر اساس پرینت صورت حساب بانكی مشخص شد برداشت‌ها در قالب خریدهای اینترنتی از طریق فردی ناشناس صورت گرفته است.» مادر از شكایت خود انصراف داد و پرونده مختومه شد. فرزند شاكی به خاطر اعتیاد به بازی كلش‌آف‌كلنز، اقدام به دریافت كد تایید بر اساس سیمكارت مادرش و همچنین خرید مستقیم بسته‌های مجازی الماس از طریق شناسه‌های كارت بانكی او می‌كرده است.  وی هشدار داد: متاسفانه گرایش بیش از حد نوجوانان به بازی‌های استراتژیک و آنلاین مانند بازی كلش‌آف‌كلنز باعث پیدایش هیجانات كاذب برای طی مراحل بالاتر و نیاز آنها به خرید بسته‌های الماس مجازی می‌شود كه برخی از نوجوانان به صورت پنهانی از شناسه‌های كارت بانكی والدین برای واریز پول و دریافت این بسته‌ها استفاده می‌كنند كه منجر به شكایت قضایی والدین بی‌خبر می‌شود، بنابراین لازم است والدین نسبت به این موضوع اقدامات نظارتی و مراقبتی كافی داشته باشند تا این مشكلات در آینده گریبانگیر آنها نشود. همچنین گاهی نوجوانان در این بازی‌ها در دام مجرمان سایبری گرفتار شده و پول و اكانت خود را از دست می‌دهند كه پرونده‌ای در این باره در پلیس فتا تشكیل شده است.
ضمیمه چار دیواری