نسخه Pdf

بازگشت از دروازه مرگ

گزارشی از مسافران خوش‌شانس هواپیما كه از سوانح هوایی جان سالم به در بردند

بازگشت از دروازه مرگ

دلهره، هراس از مرگ، سقوط، حس و حالی است كه خیلی‌ها در پرواز با هواپیما تجربه كرده‌اند. در مواردی بخت با مسافران یار نبود و به دلایل مختلفی مانند آتش گرفتن موتور هواپیما و... تمام مسافران، جان خود را از دست داده‌اند، در بعضی موارد هم عمرشان به دنیا باقی بود و با مهارت و هنرنمایی خلبان، از چنگال مرگ گریختند. این هفته به مرور سوانح هوایی پرداختیم كه ختم به خیر شدند یا مسافرانی داشتند که قبل از پرواز به هواپیما نرسیدند یا از سانحه جان سالم به در بردند.

لیلا حسین زاده

فرود هواپیما بدون چرخ جلو
یكی از معروف‌ترین حوادث هوایی كه به خیر و خوشی گذشت و تا هفته‌ها سوژه بحث بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی دنیا بود، نجات مسافران پرواز 742 مسكو ــ تهران بود. پروازی كه خلبان ماهر آن، جان مسافرانش را از مرگ نجات داد و بسیاری از خلبانان خارجی، مهارت او را در فرود آوردن بی‌نقص هواپیما ستودند. 
روز حادثه، درست قبل از این‌كه خیلی‌ها از چند و چون ماجرا باخبر شوند، فیلمی از فرود یك هواپیما در میان مردم دست به دست می‌شد كه در آن نشان می‌داد خلبان ایرانی با مهارتی بی‌نظیر، غول پرنده را به نرمی در باند فرودگاه مهرآباد می‌نشاند. او، خلبان هوشنگ شهبازی بود. ماجرا چه بود؟
26 مهرماه سال 90، هواپیمای مسكو ــ تهران، بدون هیچ مشكلی از فرودگاه مسكو به مقصد تهران تیك آف كرد. طبق برنامه قرار بود در فرودگاه امام خمینی فرود آید، اما در زمانی كه تصمیم گرفت چرخ‌های ارابه فرود را باز كند، برخلاف انتظار خلبان و اجرای دستورالعمل‌های شركت سازنده، باز شدن چرخ‌ها عمل نكرد. 
كاپیتان شهبازی كه به هول و هراس افتاده بود، با برج مراقبت تماس گرفت و به آنها گفت چون فرودگاه امام خمینی محل پروازهای بین‌المللی است و اختلال در پرواز و فرود هواپیماها، وجهه هواپیمایی كشور را در سطح جهان مخدوش می‌كند از آنها درخواست كرد تا هواپیما را در فرودگاه مهرآباد فرود آورد. او درباره این فرود می گوید:« بعد از كنترل میزان سوخت، با مسافران صحبت كردم و وضعیت را توضیح دادم. بعد از انجام تمام دستورالعمل‌های لازم، هواپیما را به آرامی روی زمین نشاندم. نمی‌دانید آن لحظه چطور عرق می‌ریختم. نگران بودم هواپیما از باند بیرون رود یا آتش بگیرد. هیچ كنترلی روی هواپیما نداشتم. »

نجات از سقوط و آتش 
بلوار شیشه مینای شهرك فرهنگیان ساعت ۹:۲۰ صبح روز یكشنبه بلوار آتش و خون بود. پرواز شماره ۵۹۱۵ شركت هواپیمایی 
سپاهان ایر كه تازه دو دقیقه قبل باند شرقی فرودگاه مهرآباد را به مقصد طبس ترك كرده بود به دلیل نقص فنی سقوط كرد و ۳۹ نفر جان باختند، اما در این پرواز زوج جوانی بودند كه از سانحه جان سالم به‌در بردند. مرد جوان بعد از سقوط كمربند ایمنی همسرش را باز كرد و به سختی خود را از میان لاشه هواپیما بیرون كشیدند. اگر چه دچار سوختگی شده بودند اما از این سانحه هولناك نجات پیدا كردند.

 نجات مسافر پرواز اوكراین
گاهی كاپیتان‌های هواپیماها نیستند كه جان مسافران‌شان را از چنگ مرگ نجات می‌دهند و در مواردی بعضی مسافران هم با كنسل كردن پرواز خود یا دیر رسیدن به پروازشان، به طور معجزه‌آسایی زنده می‌مانند. مسافر پرواز تهران ــ اوكراین هم از مسافرانی بود كه به علت توقیف خودرویش در محور سوادكوه از پرواز جاماند و از مرگ حتمی نجات پیدا كرد.
روز حادثه، ماموران پلیس راه سوادكوه، حوالی شهر زیراب، یك خودروی سواری را به علت سرعت بالا توقیف كردند و پس از بررسی، متوجه خلافی بالای این ماشین شدند. این مسافر از نرسیدن به پروازش ناراحت بود، اما وقتی از حادثه‌ای كه برای هواپیمای اوكراینی اتفاق افتاده بود، مطلع و متوجه شد زنده مانده است، از 
وظیفه شناسی و سختگیری ماموران پلیس راه تشكر كرد. 

​​​​​​​كاپیتان فولاد و عملیات نجات
سال 92 را مسافرانی خوب به خاطر دارند كه چیزی نمانده بود جان‌شان را در یك حادثه هوایی از دست بدهند. 
همان روزها هم فیلم مهارت كاپیتان حجت‌ا... فولاد دست به دست در میان مردم چرخید و از رسانه ملی هم پخش شد. در آن سال، كاپیتان فولاد، جان تمام مسافرانش را از مرگ نجات داد. یكی از مسافران این هواپیما، مدیر فرودگاه یاسوج بود كه آن زمان اعلام كرد در هواپیما حضور داشته است. 
در آن سال، یكی از خبرنگاران رسانه ملی به محض فرود كاپیتان فولاد، سراغ او رفت و در مورد ماجرای سقوط احتمالی هواپیما پرسید، اما كاپیتان بدون هیچ هیجانی، نجات مسافران را وظیفه خود دانست. 
29 بهمن 96 اما آخرین روزی بود كه كاپیتان فولاد پشت فرمان پرنده غول پیكرش می‌نشست. وقتی تهران را به مقصد یاسوج به همراه 66 مسافرش ترك كرد، هیچگاه به مقصد نرسید. 50 دقیقه پس از آغاز پرواز و درست زمانی كه تنها دقایقی با فرودگاه یاسوج فاصله داشت، در حوالی سمیرم و حوالی روستای كنگان هواپیمایش به دلیل نقص فنی و از دست رفتن موتور سمت راست ناگهان با كوه دنا اصابت كرد و كاپیتان فولاد همراه با 66 مسافرش جان خود را از دست دادند.
ضمیمه چار دیواری