گفت‌وگوهای دقیقه نودی برای ائتلاف

گفت‌وگوهای دقیقه نودی برای ائتلاف

پدیده این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی را باید رایزنی‌های دقیقه نودی گروه‌ها برای ائتلاف  عنوان کرد. 
امروز آخرین روز تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی است و ساعت 8 صبح فردا این فرصت به پایان می‌رسد، اما هنوز برخی گروه‌ها در حال گفت‌وگو و بحث درباره ائتلاف هستند.  این پدیده اگرچه از یک سو نشاندهنده حساسیت بالای این دوره از انتخابات است، اما ادامه این وضعیت می‌تواند نقض غرض باشد چرا که هدف از ارائه لیست مشترک، متمرکز کردن رای هواداران یک جریان است اما ادامه اخبار ضد و نقیض درباره ائتلاف می‌تواند باعث سردرگمی مردم شود. 
در جریان اصولگرا، عمده رایزنی‌ها میان دو گروه جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب است و دوشنبه شب برخی از اعضای این دو گروه در فضای مجازی اعلام کردند در ساعات آینده دود سفید از این اردوگاه بلند خواهد شد و شاهد یک لیست مشترک از سوی این دو تشکیلات در انتخابات خواهیم بود. اما دیروز اعلام شد رایزنی‌ها به نتیجه نرسیده است و همچنان ادامه دارد که تا زمان تنظیم این گزارش، خبر قطعی درباره شکست یا نتیجه‌بخش بودن این رایزنی‌ها منتشر نشد. بر اساس گزارشی که خبرگزاری فارس از جلسه صبح دیروز جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر کرده در این جلسه صادق محصولی و آقاتهرانی و دو نفر دیگر از اعضای جبهه پایداری به عنوان نمایندگان این تشکل و حدادعادل، قالیباف و نادران به نمایندگی از شورای ائتلاف حضور داشتند.
اعضای جبهه پایداری بعد از قبول سرلیستی قالیباف، در کنار سه عضو مشترک فعلی، ۱۳ نفر از اعضای این حزب را برای قرار گرفتن در لیست مشترک پیشنهاد می‌کنند که در ادامه مذاکرات این پیشنهاد به هشت نفر تقلیل پیدا کرد. اما این پیشنهاد مورد توافق قرار نگرفت و اعلام شد با توجه به حضور سایر احزاب و گروه‌ها نهایتا شش نفر قابلیت تخصیص به جبهه پایداری وجود دارد. اما جبهه پایداری هم این پیشنهاد را نپذیرفت و دوباره ماجراها به نقطه صفر بازگشت.  اما در جریان اصلاح‌طلب ماجرا از این هم پیچیده‌تر است. پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد در این دوره لیست انتخاباتی نخواهد داد، اما دست احزاب و گروه‌ها را برای ارائه لیست انتخاباتی باز می‌گذارد. پس از آن شاهد بودیم دو فهرست اصلی انتخاباتی که یکی از سوی حزب کارگزاران و دیگری از سوی هشت حزب دیگر اصلاح‌طلب است، منتشر شد و جالب این‌که محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در نشست خبری دیروز ستاد انتخاباتی «ائتلاف برای ایران» (ائتلاف هشت حزب اصلاح‌طلب) شرکت کرد.  با این‌که شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرده برای انتخابات لیست نمی‌دهند حتی عارف گفته برای این دوره از انتخابات، یک میثاق‌نامه روشن و محکمی آماده شده است تا افرادی که می‌خواهند با پشتوانه اصلاحات رای بیاورند، باید این میثاق‌نامه را امضا کنند و موظف به حضور در فراکسیونی هستند که در مجلس آینده تشکیل می‌شود. در همین حال محمدرضا راه‌چمنی، دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی گفته 12 حزب اصلاح‌طلب که نامزد دارند می‌خواهند در قالب ائتلاف اصلاح‌طلبان پایتخت برای تهران فهرستی را معرفی کنند و همه این اخبار در کنار هم باعث شده بعضی تحلیلگران معتقد باشند معرفی یک لیست واحد از سوی اصلاح‌طلبان در ساعات پایانی تبلیغات انتخاباتی غیر محتمل نیست.  اصلاح‌طلب‌ها هنوز نیم‌نگاهی هم به کاندیداهای رد صلاحیت‌شده خود دارند و دیروز شایعاتی درباره تایید صلاحیت دیرهنگام یکی‌دو نفر از نمایندگان رد صلاحیت شده منتشر شد که البته منابع آگاه، این‌گونه اخبار را تکذیب کردند.  
شهرستان‌ها فارغ از دغدغه لیست‌ها
رایزنی درباره لیست‌های انتخاباتی صرفا دغدغه فعالان سیاسی در تهران است و در سایر حوزه‌های انتخاباتی، تبلیغات با شدت و حدت ادامه دارد و طرفداران نامزدها غالبا با روش‌های سنتی در حال حمایت از داوطلب مورد نظر خودشان هستند. 
 تبلیغات انتخاباتی به هر شکل که هست و داوطلب‌ها خواه روش کلاسیک و سنتی را برگزیده‌اند یا از روش‌های امروزی و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی به این رویداد وارد شده‌اند باید ساعت 8 صبح فردا تبلیغات را خاتمه دهند.