نسخه Pdf

جشن تکلیف سیاسی

متر و معیار رأی اولی‌ها برای حضور در انتخابات

جشن تکلیف سیاسی

میترا باباعلی

   آیدا خوشبخت/ 18 ساله/ رشته انسانی/ گیلان/ صومعه سرا
آیدا در انتخاب هایش دو چیز را همیشه مد نظر دارد؛ و سختی و راحتی انتخاب‌هایش را بسته به موارد سرنوشت‌ ساز یا مسائل مادی می‌داند. مثلا برایش آنقدر مهم نیست که رنگ پیکسلی که می‌خواهد بخرد قرمز باشد یا صورتی، ولی انتخاب‌هایی مثل انتخاب رشته تحصیلی‌اش بسیار برای او  مهم و سخت بوده است. برای اینکه د ر این انتخابش اشتباهی نکند از چند نفر مشاوره گرفته و تحقیقات بسیاری کرده است برای اینکه عقیده دارد این انتخاب می‌تواند بر سرنوشت کشورش تأثیر داشته باشد و با انتخاب درست می‌تواند عقب‌ماندگی علمی را جبران کند.
درباره انتخابات: من با یک رأی سرنوشت خودم و ملتم رو تغییر می‌دم و ما مردم ایران از هر قوم و قشری که باشیم باید باهم درخت انقلاب رو آبیاری کنیم و به دشمنان این کشور بفهمونیم که تا آخر پای قول و قرارمون با ولایت فقیه هستیم و نمی‌گذاریم چشم بد دشمنان به کشورمون بیفته. ما مردم ایران باز هم اتحاد خودمون رو نشون می‌دیم.

   کوثر ربیعی/18 ساله/رشته تجربی/تهران
مسلما متناسب با شرایط و موقعیتی که داریم انتخاب هایمان هم فرق می‌کند؛ برای کوثر هم همین‌طور  است. کوثر دوست دارد که  جنبه مثبت انتخاب هایش بیشتر باشد و آرامش خاطر برایش خیلی مهم است. در صورتی انتخاب برایش سخت نیست که شناخت کافی از گزینه‌های پیش رویش داشته باشد و معمولا اگر انتخاب بدی داشته باشد خیلی سریع برای جبرانش به تکاپو می افتد.
درباره انتخابات: هر نماینده مثل یک جنس می‌مونه که خودش کارایی‌هاش رو عرضه می‌کنه و ما مردم هستیم که باید ببینیم کدوم از اونها با نیازهامون مرتبطه و می‌تونه در جهت حل و پیشرفت اونها قدمی برداره. همونطور که بر یک سری اجناس برچسب‌هایی با عنوان ویژگی خاص زدن، در صورتی که تقلبی‌ست؛درباره این افراد هم مشابه همین مثال وجود داره.پس بینش مارو در این عرصه می‌طلبه تا انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشیم.هر کدوم از ما سهمی در آینده کشورمون داریم و باید از این فرصتی که در اختیارمون قرار داره به نحو احسن استفاده کنیم.

   متین نیک نیا/19 ساله/دانشجوی رشته برق/تهران
انتخاب برای متین به دو سناریو تبدیل شده است. او برای انتخاب های فرعی‌اش (مثلا انتخاب لباس) به قول معروف چانه نمی‌زند و خیلی راحت انتخاب می‌کند. اما برای انتخاب های اصلی مثل تحصیل و زندگی اش بسیار سختگیر و سخت پسند است و تمام جوانب را در نظر می‌گیرد. او در مسأله انتخاب رشته به چالش های بسیاری افتاده بود و با اینکه رتبه 47 کنکور هنر، کاردانی در رشته برق قبول شده بود، به آن دانشگاه نرفت و انتخاب سخت تری کرد و سختی کنکور سراسری با بچه های ریاضی و تجربی را به دوش کشید.
او بهترین و سخت ترین انتخاب هایش را انتخاب دوست و رفیق هایش می داند.
درباره انتخابات: وقتی 40  سال قبل پدرانمون انقلاب کردن، هدفشون این بود که نظام پهلوی رو برکنار کنن و جمهوری اسلامی راه بیندازن، برای اینکه ضعیف کشی نشه و حق کسی ضایع نشه. حالا اگر ما رأی ندیم به جهانیان نشون می‌دیم که آینده کشورمون برامون مهم نیست و اجازه دخالت اونها به مسائل کشورمون رو می‌دیم.‌‌

   امیر علی محبی/یک پشت کنکوری/زرند
امیر علی در انتخاب دوست بسیار سختگیر است و زود با کسی صمیمی نمی شود. و به خاطر همین تا الان که 19 سالش است، فقط 4 دوست صمیمی داشته که تنها یکی از آنها برایش باقی مانده است. برای انتخاب رشته اش ریسک بزرگی کرد و با اینکه علاقه زیادی به هنر و ادبیات داشته به رشته تجربی رفت و تا الان از انتخابش راضی است. او می‌گوید انتخاب بسیار سخت است برای اینکه کسی که هیتلر را در دانشگاه هنر نپذیرفت باعث تغییر کل سرنوشت هیتلر و دنیا شد.
درباره انتخابات:از حالا به بعد ما قراره نقش مهمتری توی اجتماع داشته باشیم و این یعنی اینکه ما روی اجتماع تأثیر گذاریم. لازمه توی انتخابات شرکت کنیم تا فردی انتخاب بشه که کار آمدتره.

   فاطمه کریمی/خمینی شهر/20 سال 
انتخاب کردن بسته به اعتماد به نفس هر کسی دارد! این نظر فاطمه است. او می‌گوید کسی که اعتماد به‌نفس دارد قطعا قدرت انتخاب دارد و به نظرش این دو رابطه مستقیم با هم دارند. او بدترین انتخاب را در انتخاب فرد بی سواد و دروغگو می‌داند و سعی می کند با تحقیق کردن درباره گزینه‌های پیش‌رویش، از انتخاب نا مناسب جلوگیری کند.
درباره انتخابات:  من می‌گم، مطمئن باشیم که همه ما مسؤولیم که در انتخابات شرکت کنیم. مطمئین باشید تمام رسانه‌های بین‌المللی و به‌خصوص دشمنان ما، دوم اسفند رو مشاهده می‌کنن. اتفاقا ما  به عنوان رای اولی ‌‌ها باید در صحنه حاضر باشیم تا به بقیه نشون بدیم که ما هم می‌تونیم در آینده کشورمون سهیم باشیم.

​​​​​​​   مبین نیک‌نیا/ ۲۱ ساله/ رشته معارف اسلامی
برای مبین انتخاب بسیار سخت است. برای اینکه آدم ریسک پذیری نیست. او بهترین انتخابش را در انتخاب هدفش می‌داند و به نظرش این یک موهبت الهی است که همه می‌توانند هدف داشته باشند و تلاش کنند. بدترین انتخاب خود را رفتن به کلاس های آموزش موبایل می‌داند برای اینکه راه رسیدن به هدفش را طولانی تر کرد. ملاکش برای انتخاب، وجدانش است و خیلی برای آن اهمیت قائل است.
درباره انتخابات: به نظرم همه مردم باید در انتخابات شرکت کنن ، و اگه طرف جَنَمش روداشته باشه ارزشش روداره که به او رأی بدیم و باید تو انتخابات شرکت کنیم چرا که سرنوشت کشورمون دست خودمونه. گرچه انتظار ما اینه که نمایندگان واقعا به فکر مردم باشن.
ضمیمه نوجوانه