تیم كلوپ چطور زمینگیر شد

لیورپول منتظر بازی برگشت با اتلتیكو در آنفیلد

تیم كلوپ چطور زمینگیر شد

 لیورپول كه طی دو فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا، دو بار به فینال این بازی‌ها رسیده و یك بار هم توانسته جام قهرمانی را بالای سر ببرد، اصلا دوست ندارد رویایش برای رسیدن به سومین فینال خیلی زود در مرحله یك هشتم از بین برود. آنچه باعث شد چنین تردید و ترسی در دل هواداران لیورپول به وجود بیاید، نحوه بازی كردن تیم‌شان در بازی رفت مقابل اتلتیكو مادرید و همچنین تاكتیك‌های دفاعی تیم سیمئونه بود.
نگاهی به سیستم دفاعی اتلتیكو در بازی سه‌شنبه‌شب به خوبی نشان می‌دهد چرا لیورپول حتی در خلق یك موقعیت جدی روی دروازه این تیم تا این اندازه ناتوان بود. در واقع آنچه اتلتیكو در مقابل لیورپول به خوبی انجام داد، حفظ نظم تیمی‌شان در بیشتر لحظات بازی بود. در حالی كه آمار نهایی بازی نشان داد مالكیت توپ این تیم چیزی در حدود 28 درصد بود، اما باز هم نظم دفاعی آن یك بار هم بر هم نخورد. فاصله خط دفاعی و خط میانی آنها به قدری نزدیك و در هم تنیده بود كه شاگردان كلوپ حتی با خلاقیت فردی هم نمی‌توانستند از آن عبور كنند.  خط دفاعی تیم سیمئونه چنین موفقیتی را مقابل تیمی به دست آورد كه با گرداندن سریع توپ بین خطوط تیم حریف، خیلی راحت و سریع به گل می‌رسد. آنها هافبك‌هایی دارند كه خیلی سریع پشت محوطه جریمه حریف جمع شده و در ادامه مهاجم زهردارشان به گوشه‌های محوطه 18 قدم می‌روند و توپ را به‌راحتی وارد محوطه شش متر حریف می‌كنند. اما اتلتیكو در مترو پولیتانو طوری بازی كرد كه اگر هر مربی دیگری بخواهد تیمش مقابل لیورپول نتیجه بگیرد، باید همان شیوه را پیاده كند. البته در این میان، نمی‌توان از نقش خود سیمئونه در كنار زمین هم به همین راحتی گذشت. بازیكنان اتلتیكو دقیقا می‌دانستند سرمربی تیم چه چیزی از آنها می‌خواهد و فریادهای مداوم او در طول 90 دقیقه، هر لحظه این انتظارات را به آنها گوشزد می‌كرد. استفان وارنوك، مدافع سابق لیورپول و خبرنگار بی‌بی‌سی انگلیسی كه در ورزشگاه حضور داشت، می‌گوید بازیكنان در طول بازی در هر فرصتی به كنار زمین می‌آمدند و دستورات جدید را از سیمئونه دریافت می‌كردند.
 نقطه ضعف لیورپول
تنها نگرانی لیورپول پیش از شروع این بازی این بود كه گل اول را دریافت كند؛ زیرا می‌دانست اتلتیكو سخت‌ترین تیمی است كه در چنین شرایطی گل می‌خورد. اتلتیكو نیز به خوبی این مساله را می‌دانست و گل دقیقه 4 سائول، تمام برنامه‌ها را طبق خواسته‌های آنها پیش برد. شاگردان اتلتیكو بعد از زدن آن گل، دیگر فشار زیادی به لیورپول نیاوردند زیرا می‌دانستند با شیوه دفاع كردن خود می‌توانند این تیم را خسته كنند. در كنار عملكرد عالی تیم سیمئونه در پیاده كردن تاكتیك‌های دفاعی، نمی‌توان ضعیف بازی كردن تعدادی از بازیكنان لیورپول را هم نادیده گرفت. فن دایك كه ستون اصلی خط دفاعی تیم كلوپ محسوب می‌شود، در بازی سه‌شنبه‌شب آن بازیكن همیشگی نبود. الكساندر آرنولد هم آن بازیكنی نبود كه كلوپ انتظارش را داشت. بیشتر نفوذهای او در این بازی به جایی نرسید و در بیشتر موارد در تقابل‌های یك به یك با بازیكنان حریف، ناكام بود.
 اوضاع در آنفیلد فرق می‌كند
پرسشی كه حالا مطرح می‌شود این است كه آیا اتلتیكو می‌تواند حدود سه هفته دیگر در آنفیلد همین طور بازی كند و به نتیجه دلخواه خودش برسد؟ سیمئونه و بازیكنانش اطمینان دارند كه می‌توانند این كار را انجام بدهند، اما تجربه سال گذشته بارسا چیز دیگری می‌گوید. بارسایی‌ها هم سال پیش و بعد از پیروزی 3 بر صفر در نیوكمپ گفتند كه فضای آنفیلد اصلا نمی‌تواند روی كار آنها تاثیر بگذارد، اما تیم كلوپ با پیروزی 4 بر صفر از زمین خارج شد و به بازی فینال رسید.  از زمان آمدن كلوپ به لیورپول، حال و هوای آنفیلد هم تا حدود زیادی تغییر كرده و به كابوسی برای تیم‌های رقیب تبدیل شده است. روشی كه لیورپول بازی می‌كند و هیجانی كه به وجود می‌آورد، موجب می‌شود تا هواداران، جوی وحشتناك در این ورزشگاه ایجاد ‌كنند. برای آن كه بدانیم تیم اتلتیكو چه كار سختی در آنفیلد پیش‌رو دارد، كافی است بدانیم لیورپول در لیگ برتر از سال 2017 و در لیگ قهرمانان از سال 2014 در ورزشگاه خودش شكست نخورده است.