تخت گاز روی آنتن

گزارشی از برنامه «دست فرمون» که این روزها هیجان، سرعت و آموزش را به خانه‌ها آورده است

تخت گاز روی آنتن

عشق سرعت‌ها هم در برنامه‌های تلویزیون سهمی دارند. آنها که «دست فرمون» را دنبال کرده اند می‌دانند از چه برنامه ای حرف می‌زنیم، برنامه ای پر از هیجان برای تجربه همزمان سرعت و رقابت که علاقه مندان در آن شانس خود را در فضایی تازه با قوانین مخصوص امتحان می‌کنند. «دست فرمون» که یکی از تازه‌های تولید در‌ حوزه مسابقات محسوب می‌شود، به گفته رنجبران مدیر روابط عمومی سازمان صدا و سیما توانسته نگاه بیش از ۸۰ درصد مخاطبان را به خود جلب کند. روز گذشته هم نشست خبری این برنامه با حضور عوامل آن در ساختمان روابط عمومی سازمان برگزار شد؛ یکی از همان نشست‌هایی که طبق رسم قدیمی سازمان بعد از گفت و گوی تلفنی با مردم در واحد ۱۶ برگزار می‌شود. البته عوامل برنامه مثل همیشه قبل از رسیدن خبرنگاران در واحد 16 حاضر شده و با مردم درباره «دست فرمون» حرف زده بودند تا بدانند نظر آنها به عنوان مخاطبان چیست و تا چه اندازه از آن راضی هستند. بعد از این اتفاق جذاب همیشگی هم راهی سالن برگزاری نشست خبری شده بودند تا از نظرات مردم و اتفاقات تازه ای که پیش روی «دست فرمون» است حرف بزنند.

مردم پیگیر فصل جدید هستند
به گزارش جام جم، محمود محمودی تهیه کننده از رضایت مخاطبان بسیار خوشحال بود و در نشست خبری از این گفت که تماس‌های مخاطبان برایش بسیار خوشایند و دلگرم کننده بوده است.
او تاکید کرد: بعد از پخش برنامه مردم متوجه شدند می‌توانستند با ماشین‌های خود وارد مسابقه شوند و ثبت نام کنند، به همین دلیل هم پیگیر بودند تا بدانند فصل جدید برنامه از چه زمانی شروع می‌شود.  مسعود صنم کارگردان «دست فرمون» هم از این می‌گوید که در تماس‌های مردمی بیشتر شاهد رضایت مخاطبان بودند اما انتقاداتی هم مطرح بوده که در ادامه به آن خواهند پرداخت.  او همچنین خوشحال است از اینکه تقاضا برای ثبت نام در دوره بعدی «دست فرمون» زیاد بوده است.
  دلخوشی روزانه مردم
کامبیز دیرباز بازیگر شناخته شده که اجرای «دست فرمون» را بر عهده دارد، در ادامه نشست از این برنامه و جذابیت کار کردن با تلویزیون حرف می‌زند. او می‌گوید: تلویزیون حالا بخش مهمی از زندگی مردم را به خودش اختصاص داده و در زندگی شان تنیده شده است. افراد زیادی به من گفته اند برنامه‌های تلویزیون بخشی از دلخوشی‌های روزانه شان است و همین هم مسؤولیت ما را بر تهیه برنامه‌های جذاب سنگین تر می‌کند.
او هم که تحت تاثیر رضایت مردم از برنامه قرار گرفته و از این اتفاق خوشحال است، اظهار می‌کند: تماس‌های مردمی حاوی نکات جالب و بامزه ای بود و بیشتر درباره نحوه شرکت در مسابقه می‌گفتند و تازه فهمیدند که می‌شود با خانواده و ماشین شخصی شرکت کرد‌. ادامه این برنامه بستگی دارد به  جدول پخشی که به ما می‌دهند برای بعد از عید. امیدوارم اتفاق خوبی برای تلویزیون و مسابقه ما در سال آینده رخ بدهد. اما چرا دیرباز اجرای «دست فرمون» را پذیرفته است. او در این باره می‌گوید: پیشنهاد اجرا در تلویزیون داشتم. به عنوان مثال پیشنهاد اجرای مسابقه ایران که به مرحله تولید رسیده است، داشته ام اما به دلیل علاقه ای که به حوزه رانندگی دارم وارد اجرای این مسابقه شدم. از روز اول گفتم که چون تخصص اجرا ندارم از من ایراد بگیرید اما مدل اجرای مسابقه کلاسیک نیست و بیشتر من میزبان هستم تا مجری برنامه.
هیجان با طعم آموزش
سپس بهنام صفاریان پور مجری کارشناس مسابقه  درباره «دست فرمون» گفت:از سازمان صدا و سیما تشکر
می کنم که از این برنامه حمایت کرده است. جا دارد این نکته را هم اضافه کنم که ما در این مسابقه سعی می‌کنیم علاوه بر ایجاد لحظاتی شاد و مهیج برای مردم و
 شرکت کنندگان نکات ایمنی و .... را هم آموزش دهیم.  او تاکید می‌کند: خوشحالم که مردم فهمیدند این ورزش متعلق به قشر خاصی نیست و همه می‌توانند با هر ماشینی در این مسابقه شرکت کنند. سعی می‌کنیم این برنامه را با نظرات مردم پیش ببریم.
مردم حالا حواس شان به همه چیز هست و این جذابیت و دشواری بیشتری را برای برنامه سازی رقم می‌زند. اینها را سعید پاشایی مدیر تصویربرداری برنامه مظرح کرده و ادامه می‌دهد: خوشحالم که بینندگانی داریم که به من تذکر دادند و جای دوربین‌ها را مشخص کردند و این وظیفه ما را سخت تر می‌کند و نشان می‌دهد با چه بینندگانی رو به رو هستیم.
ماشین، عضو جدید خانواده‌ها
 آرش راهبر نویسنده «دست فرمون» هم که در نشست حضور دارد، به نکات جالبی اشاره می‌کند. او
می‌گوید: اکنون تعداد خودروها آن قدر زیاد است که عضوی از خانواده ما شده. لازم است بدانیم که چگونه باید با ماشین رفتار کنیم و این چیزی است که ما سعی کردیم به مردم یادآوری کنیم که ماشین فقط برای سوار شدن و راه رفتن نیست. تهیه کننده این مسابقه هم می‌گوید: دست فرمون را به گونه ای طراحی کردیم که برای خانواده باشد‌. مرحله به مرحله پیست را سخت‌تر کردیم و شرایط ویژه ای برای آن گذاشتیم. همچنین مربیانی برای دوستان در نظر گرفتیم که آسیبی به شرکت‌کنندگان وارد نشود.
دور بعدی «دست فرمون»
صفاریان می‌گوید:اگر فصل بعدی در کار باشد باید با فیلتر بسته تری رانندگان را انتخاب کنیم چون تعداد متقاضیان بسیار زیاد شده است.
امیرحسین بزرگ زادگان مدیر رسانه و فضای مجازی درباره اطلاع رسانی این برنامه اینطور توضیح می‌دهد: فضای تعاملی با مخاطبان کم بود و تنها ارتباط ما با مخاطبان اینستاگرام بود. در کل این مسابقه یک تجربه جدیدی بود و قرار است در فصل جدید تعامل بیشتری با رانندگان حرفه ای و خانواده‌ها داشته باشیم.
دیرباز هم به این بحث می‌پیوندد و توضیح می‌دهد: طول می‌کشد برنامه‌های نوپا جایگاه خود را پیدا کنند و از آنجا که این برنامه تخصصی است مخاطب خاص خود را نیز دارد. بدشانسی که ما آوردیم ابن بود که دو هفته اول پخش مسابقه اینترنت کشور قطع شد و ما نتوانستیم تبلیغاتی داشته باشیم بعد از آن سانحه سقوط هواپیما و شهادت سردار سلیمانی نیز بی تاثیر نبود و به هر حال روی اجرای ما نیز اثرگذار بود. من هم خودم گله دارم. شبکه‌های دیگر می‌توانستند با پخش تیزر مسابقه ما مخاطب را به سمت برنامه بکشانند.



فصل بعدی میزبان خانم‌ها
تهیه کننده «دست فرمون» درباره فصل جدید  آن گفت:  طراحی فصل بعد این مسابقه انجام و آماده شده است. همچنین صحبت‌هایی نیز شده اما پخش مسابقه بستگی به کنداکتوری دارد که شبکه در اختیار ما قرار می‌دهد. در این برنامه سعی کردیم گستردگی جغرافیا را رعایت کنیم. لازم است بگویم در فصل بعدی نیز خانم‌ها می‌توانند در برنامه حضور داشته باشند. دیرباز در پاسخ به این پرسش که چه زمانی خودش در مسابقه شرکت می‌کند، می‌گوید: اگر ویژه برنامه خاصی پیش بیاید، علاقه دارم با دوستانم مسابقه بدهم. درباره حضور خانم‌ها در مسابقه نیز درست است که حضور کمتری دارند اما همه آن‌هایی که هستند تا الان حذف نشده اند.