راهکار پرهیز از مجادله سیاسی

راهکار پرهیز از مجادله سیاسی

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی


 برخی کشمکش‌ها و دعواها طبیعی است، وقتی جریان‌های متفاوت با نظرات متفاوتی وجود دارد طبیعتا گرایش و مسیرها نیز با هم متفاوت است و البته هر کدام هم به زعم خودشان درست فکر کرده و عمل می‌کنند اما تفاوت آرا شکل می‌گیرد.
در صورتی که بین نمایندگان مجلس یازدهم همدردی سیاسی و اعتقادی بیشتری وجود داشته باشد در نتیجه همدلی نیز بیشتر شده و در نتیجه کشمکش و دعواهای سیاسی کمتر می شود.
در همین ارتباط پیش‌بینی می‌کنم در مجلس یازدهم همدلی و همزبانی بیشتر باشد و به میزان افزایش این همدلی‌ها چالش‌ها نیز کاهش خواهد یافت.
برای ما اصل ثابت در مجلس یازدهم این است که تا می‌توانیم نگاه‌های جریان‌های مختلف سیاسی را حول منافع ملی و وحدت حول ولایت رهبری و آرمان‌های انقلاب به هم نزدیک کنیم. چرا که در غیر این صورت شاهد شکل‌گیری دعواهای داخلی و عدم کارآمدی در مجلس خواهیم بود. ایجاد چنین منازعات و مجادلات سیاسی میان نمایندگان مجلس وقت و انرژی آنها را گرفته و به جای تلاش برای رفع مشکلات کشور، درگیر منازعات می شوند.
نمایندگان خانه ملت در مجلس یازدهم باید از دعواهای سیاسی مخرب که به کشور آسیب وارد می‌کند پرهیز کنند و تنها به فکر خدمت‌رسانی به مردم و نظارت‌های دقیق باشند. دعواهای بی‌خاصیت بین جریانات مختلف یا درون یک جریان سیاسی چیزی را عاید کشور نمی‌کند و منفعتی ندارد.
نمایندگان در صحن مجلس باید حرف و نظر خود را اعلام کنند، اما باید بدانند که مجلس محل رای گیری است بنابراین وقتی برای طرح یا لایحه‌ای رای‌گیری شد و اکثریت به آن رای دادند دیگر جایی برای دعوا و منازعه نیست. مجلس مانند یک دانشگاه است و می تواند برای جامعه الگو باشد بنابراین اگر انتقاد تندی هم وجود دارد باید با ادبیات مناسب و محترمانه مطرح کنند.
در عین حال اگر منتخبان مجلس نمی‌توانند در برخی زمینه‌ها توافقاتی با هم داشته باشند باید دعواها را در درون خود حل کنند و آن را به جامعه نکشانند چرا که خروجی مثبتی نخواهد داشت.