فضانوردان مشغول كارند

برنامه‌های آینده سرنشین‌دار ایستگاه فضایی بین‌المللی در یك نگاه

فضانوردان مشغول كارند

سازمان فضایی روسیه (روسكاسموس) و سازمان فضایی آمریكا (ناسا) برنامه‌های پروازهای سرنشین‌دار آینده ایستگاه فضایی بین‌المللی را اعلام كردند. براساس پیش‌فرض، طی سال‌های 2020 تا آخر 2021 میلادی این دو سازمان قرار است هشت ناو سرنشین‌دار را راهی مدار زمین كند كه سهم هر یك از این دو چهار فروند خواهد بود. گرچه ناسا به طور جدی به‌دنبال آن است كه از فروردین 1399/ آوریل 2020 سفینه‌های آمریكایی، بار دیگر انتقال فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برعهده گیرند و این سازمان در همكاری با شركت‌های خصوصی اسپیس‌ایكس و بوئینگ پروازهای آزمایشی سرنشین‌دار خود را آغاز كند اما هنوز نمی‌توان به‌طور قطع روی این پیش‌بینی‌ها حساب باز كرد.

اگر همه چیز طبق خواسته ناسا پیش برود، مأموریت سرنشین‌دار ناسا با «سفینه خودی» به ایستگاه فضایی بین‌المللی به آزمایش سرنشین‌دار ناو دراگون (به معنی اژدها) ساخته شركت خصوصی اسپیس ایكس تعلق خواهد داشت. گرچه این سفینه ظرفیت حمل چهار فضانورد را دارد اما نخستین ماموریت آن تنها با حضور داگلاس هارلی و رابرت بنكن فضانوردان با تجربه ناسا در ماه آوریل صورت می‌گیرد تا طی چند روز، سامانه‌های آن را در مدار زمین بیازمایند.
این سازمان هنوز تاریخ دقیقی برای پرتاب این سفینه مشخص نكرده و معلوم نیست دراگون چند روز در فضا خواهد بود. چنانچه این ناو در فروردین 99 پرواز كند، نخستین پرواز سفینه سرنشین‌دار آمریكایی از سال 1390/ ۲۰۱۱ به بعد رخ خواهد داد. زیرا بعد از زمینگیر شدن برنامه‌ شاتل فضایی، فضانوردان آمریكایی مجبور شدند با سفینه‌های سایوز (Soyuz) روسی به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل شوند.
ماموریت داگلاس هارلی و رابرت بنكن قرار بود در خرداد 1398/ ژوئن 2019 صورت گیرد كه با چند بار تاخیر سرانجام به‌زودی جامه عمل می‌پوشد.
3 هفته پس از عید
بر اساس برنامه‌های اعلام شده از سوی روسكاسموس، 21 فروردین 1399/ نهم آوریل 2020 سایوز ام اس-16 از بایكونور پرتاب خواهد شد. فرمانده این سفینه نیكلای تیخونف مهندس فناوری‌های فضایی و كیهان‌نورد روس خواهد بود. آندری بابكین فضانورد غیرنظامی دیگر روس كه او هم از طراحان سامانه‌های فضایی است و كریستوفر كاسیدی، فضانورد با تجربه آمریكایی، سرنشینان دیگر این ناو هستند. آنها تا ماه مهر/ اكتبر در ایستگاه فضایی بین‌المللی فعالیت خواهند داشت.
مایكل فینكه، كریستوفر فرگوسن و نیكول من نیز به عنوان سه فضانوردی معرفی شده‌اند كه پرواز آزمایشی با ناو سی‌اس‌تی ۱۰۰ استارلاینر كمپانی بوئینگ را در ماه خرداد/ ژوئن انجام خواهند داد. احتمال می‌رود این ماموریت دو هفته طول بكشد. اما نمی‌توان درباره این پرتاب هم اطمینان قطعی داشت.
wسال گذشته قرار بود استارلاینر همین ماموریت را صورت دهد ولی شركت بوئینگ گفت تا آزمایش‌های مختلف سفینه مانند ارتعاش و آكوستیك مرحله پرتاب، آزمایش حرارتی در خلأ كه توانایی سفینه را در برابر گرما و سرمای شدید و سرد را در مدار نشان می‌دهد و اندازه‌گیری تداخل رادیویی و سازگاری الكترومغناطیسی عملیات مشترك كشتی و ایستگاه فضایی بین‌المللی به اثبات نرسد به استارلاینر اجازه پرواز نخواهد داد و ماموریت سفینه مرتبا به تعویق افتاد. ظاهرا این سه نفر تا دی 1399/ژانویه 2021 باید در فضا فعالیت كنند.
برنامه پرتاب تمام روسی سایوز
با توجه به اتمام قرارداد حمل فضانوردان آمریكایی با سفینه روسی سایوز، بعد از چند سال حمل فضانوردانی از كشور‌های مختلف، قرار است سایوز ام اس-17 در 23 مهر 1399/ چهاردهم اكتبر 2020 سرنشینانی كاملا روسی را به ایستگاه فضایی بین المللی برساند.
این صد و چهل و ششمین ماموریت سرنشیندار سفینه سایوز خواهد بود. آناتولی ایوانیشین فرماندهی ناو را بر عهده دارد و ایوان وانگر و نیكلای چوب به‌عنوان مهندسان پرواز وی را همراهی خواهند كرد. آنها به عنوان شصت و چهارمین گروه اعزامی به ایستگاه فضایی بین‌المللی كار خود را چند ساعت بعد از پرتاب از پایگاه فضایی بایكونور قزاقستان در آنجا آغاز خواهند كرد. سه كیهان‌نورد بعد از اقامتی تقریبا شش ماهه، در فروردین 1400/ آوریل 2021 به زمین باز خواهند گشت. ایوانشین تاكنون در سه سفر مداری شركت داشته و بیش از 280 روز از عمر خود را در ایستگاه فضایی بین المللی گذرانده است اما دو همكارش تازه‌كارند و پرواز با سایوز ام اس-17، نخستین تجربه آنان خواهد بود.
ماموریت‌های اژدها و استارلاینر
ماموریت بعدی به عهده ناو كیهانی دراگون است كه قرار است ویكتور گلوور و مایكل هاپكینز از سازمان فضایی آمریكا (ناسا) و سویچی نوگوچی فضانورد سازمان فضایی ژاپن (جاكسا) را به فضا ببرد. بر اساس اطلاعیه ناسا، این سفینه قرار است ژانویه 2021 راهی فضا شود. هنوز هیچ اطلاعی در مورد مدت این پرواز و روز پرتاب سفینه اعلام نشده است.
ناو سایوز ام اس-18 در فروردین 1400/ آوریل 2021 سه فضانورد روس را با نام مشترك به فضا می‌برد. فرماندهی سفینه را سرگئی ریژكف، كیهان‌نورد باسابقه برعهده دارد. در این ماموریت سرگئی
كود-اسورچكف و سرگئی كورساكف به عنوان مهندسان پرواز وی را همراهی می‌كنند. سفر آنها تا مهر 1400/ اكتبر2021 ادامه دارد. البته با توجه به نامعلوم‌بودن وضعیت پرواز سفینه‌های آمریكایی، سازمان فضایی روسیه موافقت كرده است در صورت عدم موفقیت ناسا در اجرای برنامه‌اش با سفینه‌های آمریكایی، یك كیهان‌نورد آن سازمان را به جای سرگئی كورساكف با سفینه سایوز ام اس-18 به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد و در عوض كورساكف به همراه دو سرنشین استارلاینر به فضا سفر كند.
بر اساس برنامه اعلام شده از سوی ناسا، جاش كاسادا و سونیتا ویلیامز از آمریكا، توماس پسكه از فرانسه و یك فضانورد روس، سرنشینان سفینه استارلاینری هستند كه در تیر 1400/ ژوئیه 2021 راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد شد. مدت ماموریت این گروه هنوز مشخص نیست.
اولگ نوویتسكی، فرماندهی ناو سایوز ام اس-19 را بر عهده دارد كه در شهریور 1400/ سپتامبر 2021 سكوی پرتاب پایگاه بایكونور را به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی ترك می‌كند. در این سفر پیوتر دابروف و مختار آوماخانف در سمت مهندسان پرواز دو صندلی دیگر سایوز را اشغال خواهند كرد.
در هشت پرتاب اعلام شده، جمعا 23 نفر راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند شد. 11 نفر از این گروه اهل روسیه، ده نفر آمریكایی، یك نفر فرانسوی و یك نفر ژاپنی خواهند بود.
در بین فضانوردان، مایكل فینكه و كریس فرگوسن سه پرواز مداری، داگلاس هارلی، رابرت بنكن، كریستوفر كاسیدی، آناتولی ایوانیشین، سویچی نوگوچی، سونیتا ویلیامز و اولگ نوویتسكی دو سفر فضایی، مایكل هاپكینز، سرگئی ریژكف و توماس پسكه در یك ماموریت مداری شركت داشته‌اند و بقیه فضانوردان تازه‌كارند.