چرا كرونا بیشتر گریبان مردان را می‌گیرد؟

چرا كرونا بیشتر گریبان مردان را می‌گیرد؟


آمارهای تحلیلی مركز كنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین نشان می‌دهد زنان و مردان تقریبا به یك اندازه به كرونای جدید مبتلا شده‌اند، اما نرخ مرگ‌ومیر در مردان بیشتر است. در زمان شیوع سارس نیز با وجود شمار بالاتر مبتلایان خانم در هنگ‌كنگ، تلفات آقایان پنجاه درصد بیشتر بود. در زمان شیوع مرس هم حتی درصد بیشتری از مردان مبتلا جان باختند؛ اما حتما می‌پرسید چرا آقایان در این قضیه آسیب‌پذیرترند؟ دانشمندان می‌گویند علت ماجرا به زمینه‌های زیستی و تفاوت‌های سبك زندگی میان مردان و زنان برمی‌گردد.
تحقیقات نشان داده است مردان معمولا نسبت به بسیاری از عفونت‌های تنفسی واگیردار آسیب‌پذیرترند. دانشمندان می‌گویند بدن زنان با این قبیل عفونت‌ها بهتر می‌جنگد. حتی گفته شده است بدن زنان پاسخ ایمنی قوی‌تری پس از واكسیناسیون تولید می‌كند. البته، هنوز خوش‌شانسی خانم‌ها دقیقا مشخص نیست و تحقیقات ادامه دارد. بااین‌حال در این باره فرضیه‌های مختلفی مطرح است.
در یكی از فرضیه‌ها گفته شده كه شاید هورمون جنسی زنانه موجب پاسخ ایمنی قوی‌ترشان می‌شود. هورمون زنانه استروژن گویا در ایمنی بی‌تأثیر نیست؛ درضمن، زنان برخلاف مردان حامل دو كروموزوم ایكس هستند (مردان یك كروموزم ایكس دارند) كه حاوی ژن‌های مربوط به ایمنی است. وقتی دانشمندان روی موش‌های آزمایشگاهی آلوده به سارس تحقیق می‌كردند، متوجه شدند مسدودكردن ترشح استروژن در موش‌های ماده یا بیرون‌آوردن تخمدان‌ها موجب افزایش احتمال مرگ موش‌های ماده شد. این در حالی است كه مسدودكردن ترشح تستوسترون در موش‌های نر تغییری ایجاد نكرد؛ ازاین‌رو، دانشمندان احتمال می‌دهند هورمون جنسی استروژن می‌تواند دارای نقش محافظتی باشد، اما این احتمال هم وجود دارد كه این تفاوت در انسان‌ها به اندازه موش‌ها محسوس نباشد.
دانشمندان علاوه بر عوامل زیستی، تفاوت سبك زندگی جنسیت‌ها را هم دخیل می‌دانند. برای مثال، بسیاری از مردان چینی سیگاری‌اند. جالب است بدانید چین با داشتن ۳۱۶ میلیون سیگاری دارای بیشترین جمعیت سیگاری‌ها در دنیاست؛ این یعنی حدود یك‌سوم سیگاری‌های دنیا در چین زندگی می‌كنند. تقریبا نیمی از مردان چینی سیگاری‌اند، درحالی‌كه فقط دو درصد زنان چینی سیگار می‌كشند. همچنین شمار بیشتری از مردان چینی به دیابت و فشار خون ابتلا دارند كه خود در افزایش وخامت ابتلا به عفونت‌های كرونایی تأثیرگذار است. به همه اینها آمار دو برابری ابتلای مردان چینی به بیماری مزمن انسداد ریوی را هم اضافه كنید.
به‌علاوه برخی تحقیقات نشان داده‌اند، باوجود تأكید هشدارهای بهداشتی درمورد شست‌وشوی مداوم دست‌ها، گویا آقایان (حتی كاركنان مراكز بهداشتی) به اندازه خانم‌ها این کار را نمی‌کنند.
منبع: New York Times