نسخه Pdf

زردی من از تو!

طرز تهیه‌ آش چهارشنبه‌سوری

زردی من از تو!

تا چهارشنبه‌سوری هنوز چند روزی زمان باقی مانده است. امسال هم كه خبری از پریدن از روی بوته آتش نیست، بهتر است رو بیاوریم به سنت‌های كم‌خطر و خانگی كه به درد بحران پیش رو هم بخورد. آش مخصوص چهارشنبه‌سوری به دلیل داشتن انواع مواد ضروری بدن بسیار مقوی و پرخاصیت بوده و یكی از بهترین گزینه‌ها برای این روزهاست.

مواد اولیه برای 4 نفر

 برنج نیم دانه معطر  یک لیوان (2000 تومان)
  چغندر: 250 گرم (500 تومان)
  سبزی آش:  یک کیلو (5000 تومان)
  نخود، لوبیا، عدس، گندم، جو، باقالی و ماش هرکدام یک فنجان (5000 تومان)
  نمک و فلفل : به میزان لازم
 شکر: به میزان لازم
  آب: به میزان لازم
 ترشی‌های لازم: آب نارنج، آب لیموی تازه، آبغوره یا غوره، رب انار ترش رقیق شده و سركه
  نعنای خشك: 5 قاشق غذاخوری (1000 تومان)
  پیازداغ: 5 قاشق غذاخوری (1000 تومان)
  كشك: برای تزئین به میزان لازم

 طرز تهیه
​​​​​​​برنج را شسته و در قابلمه مناسبی ریخته و با كمی آب روی حرارت می‌گذاریم. همه حبوبات را از شب قبل خیس كرده، چند بار آب آن را عوض كرده و بعد از آبكش كردن به برنج اضافه می‌كنیم. روی مواد آب می‌ریزیم طوری كه روی آن را كامل بگیرد. ابتدا حرارت را زیاد می‎كنیم و وقتی آب جوش آمد در قابلمه را گذاشته و حرارت را كم می‌كنیم. بعد از حدود دو ساعت سبزی آش را شسته، خرد كرده و به مواد اضافه می‌كنیم و دوباره در قابلمه را می‌گذاریم تا سبزی بپزد. ترشی‌ها را در ظرف مناسبی ریخته، با هم مخلوط كرده و بعد شكر را كم‌كم به ترشی اضافه كرده و مزه كنیم تا وقتی كه به مزه ملس مورد نظرمان برسیم. سپس آن را در ظرف آش ریخته و بعد از چند دقیقه جوشیدن دو قاشق پیازداغ و دو قاشق نعناداغ به آن اضافه كرده و نمك و فلفل آن را اندازه می‌كنیم. دراین مرحله آش را روی حرارت كم می‌گذاریم تا غلیظ شده و جا بیفتد. حالا نوبت به سرو آن است. آش را در ظرف مناسبی ریخته و با كشك، پیازداغ و نعناداغ تزئین می‌كنیم و سر سفره می‌گذاریم.
نكته:
 از هر نوع ترشی كه داشتید می‌توانید استفاده كنید و منوط به موارد ذكر شده نیست، اما تركیب ترشی‌های گفته شده طعم خاصی به آش می‌دهد.  
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها