نوازنده پیشكسوت قره‌نی دار فانی را وداع گفت

نوازنده پیشكسوت قره‌نی دار فانی را وداع گفت


عباس تهرانی، هنرمند پیشكسوت ساز قره‌نی و مؤلف كتاب «آهنگ‌های فولكلور» كه سال‌های زیادی را صرف فعالیت‌های متعدد پژوهشی و اجرایی موسیقی كرد، دار فانی را وداع گفت.
به گزارش روابط انجمن موسیقی ایران، عباس تهرانی، هنرمند پیشكسوت ساز قره‌نی و مؤلف كتاب «آهنگ‌های فولكلور» كه سال‌های زیادی را صرف فعالیت‌های متعدد پژوهشی و اجرایی موسیقی كرد، روز یكشنبه ۲۵ اسفند دار فانی را وداع گفت.
عباس تهرانی‌تاش متولد ۱۳۰۷ در تهران، مبدع ردیف آوازی ایرانی با ساز كلارینت است كه سال‌ها با ساز غربی نوای شرقی را به گوش علاقه‌مندان موسیقی رساند. او از آخرین نوازندگان قره‌نی در موسیقی ایرانی بود كه در سال‌های دور، از محضر اساتید برجسته موسیقی بهره‌ها برد. این هنرمند از دوران كودكی مجذوب موسیقی شد و خیلی زود در اركسترها و رادیو راه پیدا كرد. وی در رادیو و تلویزیون فعالیت داشت و در آموزشگاه موسیقی به تدریس شاگردان می‌پرداخت.
او تحصیل جدی موسیقی را ابتدا در محضر سروان مین‌باشیان (افسر موزیك نظام) آغاز كرد. سپس در هنرستان عالی موسیقی ثبت‌نام كرد و در این حین نزد استاد حسینعلی وزیری‌تبار ردیف‌های موسیقی ایرانی را فرا گرفت.
پس از تأسیس رادیو همكاری خود را با این رسانه فراگیر آغاز كرد و در برنامه‌های موسیقی رادیو ارتش نیز شركت می‌جست. كار نوازندگی خود را در اركستر بزرگ مهدی خالدی و همچنین اركستر برادران نورین دنبال كرد و سپس به اركسترهای علی‌محمد نامداری و شاپور نیاكان پیوست. همچنین با اركستر شمارۀ ۳ به سرپرستی حسین شهبازیان و نیز اركستر «شما و رادیو» به سرپرستی ناصر زرآبادی همكاری بسیاری داشت و پس از تشكیل برنامه «گل‌ها» به همت داوود پیرنیا به جرگه نوازندگان گل‌ها پیوست.
عباس تهرانی به غیر از كلارینت كه ساز تخصصی اوست با نواختن اكثر سازهای بادی به‌ویژه ساكسیفون آشنایی كامل دارد. از آثار صوتی او پس از انقلاب می‌توان به آلبوم «تكنوازان ۱» اشاره كرد كه ایشان با همراهی هنرمند ارزنده تنبك آقای ایزد كاویانی به تكنوازی و بداهه‌نوازی در مایه دشتی، دستگاه ماهور، دستگاه همایون، بیات ترك و بیات اصفهان پرداخته است.