از یاد رفتگان!

از یاد رفتگان!

یادداشت: آذر مهاجر ادبیات و هنر


 برای صنف كتابفروشان درد مضاعف است كه نامشان از فهرست فعالیت‌ها و زیربخش‌های اقتصادی و صنوف تولیدی و خدماتی آسیب‌دیده از كرونا جا مانده باشد. ماجرا چیست؟ خیلی ساده، خیلی سنگین؛ وزارت تعاون یك فهرست از مشاغل آسیب‌دیده از كرونا منتشر كرده و در این فهرست كه 50‌عنوان شغلی یا صنفی را شامل می‌شود، از كتابفروشی‌ها خبری نیست. از صنف حمل‌و‌نقل ریلی بار و مسافر تا مراقبت در منزل عقب‌مانده‌های ذهنی و سلامت روان و نیز حتی صنف خرده‌فروشی خواربار و لبنیات و مواد غذایی و آجیل در این فهرست جایی دارند اما كتابفروشی‌ها نه!
كرونا برای كتابفروش‌ها غول مرحله آخر بود؛ چند سالی است كه بازارشان كساد شده اما از ابتدای سال گذشته مثل سایر فعالان عرصه نشر در معرض زیان بوده و با مشكلات و تبعات ناشی از گران شدن كاغذ دست و پنجه نرم كرده است. بعد از بالا رفتن نرخ ارز و گران شدن كاغذ، موانع پی‌ در پی، پیش رو داشته، موانعی چون قاچاق كتاب، دستفروشی كتاب، افزایش قیمت كتاب، كاهش تیراژ و حالا رسیده به غول مرحله آخر؛ به كرونا كه حتی برگزاری نمایشگاه كتاب تهران را هم به تعویق انداخته و معطل نگاه داشته است.
در روزهای قرنطینه، كتابفروشی‌ها مثل بسیاری فروشگاه‌های دیگر تعطیل بوده‌ و بعید است فروش آنلاین كتاب یا فروش كتاب‌های صوتی در این روزها بر اثر در خانه ماندن بسیاری از مردم، رشد و رونقی گرفته باشد تا حدی كه بتوان صنف كتابفروش‌ها را از آسیب‌های كرونا و ركود در امان فرض كرد. بنابراین جا ماندن این صنف از فهرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی عجیب و نیز تاسف‌برانگیز است.
گویا قرار شده مشاغل آسیب‌دیده از كرونا، مورد حمایت قرار بگیرد و از آنجا كه این فهرست مبنای دستورالعمل‌های حمایتی خواهد بود، ای‌كاش هرچه زودتر صنف كتابفروشان هم در این فهرست قرار بگیرند تا دست‌كم از حمایت‌های احتمالی محروم نشوند.