خاطرات  مرد بازگشته از مرگ

خاطرات مرد بازگشته از مرگ


 تا سیستان و بلوچستان را از نزدیك لمس نكنی محرومیت برایت معنی نمی‌شود، اما دكتر محسن قربانی می‌گوید نه سیستان و بلوچستان كه محروم ماییم كه نفهمیده‌ایم چه ثروتی آنجاست و ساده از كنار این همه موهبت گذشته‌ایم. بلوچستان دریا دارد، سیستان هامون دارد، چابهار كوه‌های مریخی دارد، سرباز هم هند ایران است، ولی با همه این داشته‌ها، سیستان و بلوچستان محروم است آنقدر كه لابه لای خاطرات این پزشك جوان می‌شود رد محرومیت را زد و از پهناورترین استان كشور نوشت كه لنگ خیلی چیزهاست.
دكتر بووژی برایمان تعریف می‌كند: مدتی در قصرقند پزشك خانواده بودم و در ده گردشی‌ها شركت می‌كردم. قصدم از این ده گردشی‌ها وقت گذرانی و سركشی فقط برای این كه كاری كرده باشم نبود بلكه به روستاها می‌رفتم تا مشكلات را كشف كنم و دردی از دردهای مردم را مداوا كنم. یك روز در یك ده گردشی خانمی را دیدم كه 9ماهه باردار بود. او در روستای پاسك زندگی می‌كرد كه فاصله زیادی تا شهر داشت. از قضا دو فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور هم داشت، اما وقتی از او شرح حال گرفتم متوجه شدم پرونده پزشكی ندارد. وقتی زنی 9 ماهه باردار با داشتن دو فرزند بیمار پرونده پزشكی نداشته باشد این یعنی وضعیت بهداشت و درمان در آن منطقه افتضاح است.
وضعیت این خانم مرا به‌شدت ناراحت و متاثر كرد، اما تنها كاری كه از دستم برمی‌آمد این بود كه برایش پرونده تشكیل داده، ‌آموزش‌های مورد نیازش را به او ارائه دهم و وضعیتش را به بهورز روستا گزارش دهم تا پیگیر مسائلش باشد.
از این افراد در سیستان و بلوچستان كم نیستند و لازم است كسانی كه در سیستم بهداشت و درمان آن فعالیت می‌كنند بیش از پیش دل بسوزانند و بهورزها كه در پیشانی خدمت رسانی به مردم قرار دارند لااقل حواس‌شان به فشار خون و بارداری باشد؛ من در گفت‌و‌گو با بهورزها بر این دو مورد تاكید ویژه داشتم.
اصرار رو پافشاری برای آوردن خدمات و امكانات به نقاط دور دست و كم برخوردار سیستان و بلوچستان نیز از واجبات است. یك بار پسری هفت هشت ساله را كه تلویزیون خانه رویش افتاده بود به اورژانس آوردند. بچه به ظاهر مشكلی نداشت اما من حدس زدم كه به‌زودی مشكل تنفسی پیدا می‌كند و لازم است بستری شود، همچنین باید یك جراح بر بالین او حاضر شود. برای هماهنگ كردن جراح خیلی تلاش كردم و با اصرار موفق شدم او را بالای سر این كودك حاضر كنم.
از قضا این كودك دچار مشكل تنفسی شد و لازم بود برایش لوله‌گذاری شود كه خوشبختانه در دقیقه 90 جراح حاضر شد و با كمك او مشكل تنفسی كودك رفع شد و از مرگ نجات پیدا كرد. در چنین مناطق محرومی اگر بخواهیم مو به مو ضوابط بیمارستان را اجرا كنیم اصل موضوع گم می‌شود و خیلی از بیماران از دست می‌روند.