فرصت‌های پیش‌رو بیشتر است

صالحی امیری در گفت‌و‌گوی اختصاصی با جام‌جم:

فرصت‌های پیش‌رو بیشتر است

رضا صالحی امیری ،رئیس کمیته ملی المپیک درباره تعویق یک ساله المپیک از سال 2020 به 2021 نه تنها نگاهی منفی ندارد که کاملا مثبت به آن نگاه می‌کند. صحبت‌های رئیس کمیته ملی المپیک را بخوانید:
 همین ابتدای بحث باید یادآور شوم که ما در بررسی موضوع انتقال بازی‌ها از سال 2020 به سال 2021 باید به مقوله جبر و اختیار توجه داشته باشیم. ما راهی جز پذیرش خواست جهانی نداشتیم چون 200 کشور دنیا می‌خواستند به دلیل شیوع ویروس شوم کرونا، این رویداد بزرگ با یک سال تاخیر برگزار شود که البته ایران یکی از این کشورها بود.  
 کشورها و از جمله ایران میان برگزاری بازی‌ها و کسب مدال در توکیو از سویی و موضوع سلامت اجتماعی آحاد جامعه و قهرمانان‌شان، مورد دوم را انتخاب کردند و ایران پیش از همه چنین خواسته‌ای داشت.
 در هر پدیده‌ای هم فرصت وجود دارد و هم تهدید. اصول مدیریتی اقتضا می‌کند خیلی سریع، این فرصت‌ها و تهدیدها را فهرست کنیم و من گمان می‌کنم فرصت‌های ما در این ماجرا بیشتر از تهدیدهای پیش رو بود.
 در تعویق بازی‌ها فرصت‌های ما به این 3 دلیل بیشتر بود:
 در شرایطی که ملت، دولت و تمام نظام، درگیر یک بحران بزرگ ملی هستند، جامعه ورزش نمی‌تواند احساس بی‌مسوولیتی کند؛ لذا در این فضا قهرمانان، پیشکسوتان، مدیران و بدنه فدراسیون‌ها با ملت و دولت همراه شدند و همدلی، همدردی و هم‌نوایی کردند.
خوشبختانه بیش از 70 درصد سهمیه‌های المپیک را کسب کرده‌ایم و نگرانی از این بابت نداریم. پیش‌بینی ما این بود که بین 60 تا 70 سهمیه المپیک کسب کنیم و 52 سهمیه کسب شده. این یعنی هزینه‌های ما در سال 98 جواب داده و خسارت مالی نداشته‌ایم. در همین بخش باید یک نکته مهم را قید کنم. این که تعدادی از قهرمانان بزرگ و صاحب بخت ما از جمله سهراب مرادی، حسن یزدانی، خانم حمیده عباسعلی و ... زمان کافی برای بهبودی و آمادگی لازم برای حضور صد درصدی در المپیک را پیدا کرده‌ا‌ند و این را باید فرصتی طلایی دانست. ضمن آن که ما زمان کافی برای برگزاری اردوها در داخل و خارج کشور و کسب آمادگی حداکثری پیش رو داریم.
به طور طبیعی هر تاخیر زمانی با پیامدهایی همراه خواهد بود؛ اما فراموش نکنیم که این وضعیت برای همه کشورهای دنیا یکسان است. بحث نبود فضای تمرینی و مشکل عدم آمادگی قهرمانان موردی نیست که فقط محدود به کشور ما و قهرمانان ایران باشد  
 در مجموع فکر می‌کنم تاخیر یک ساله رویداد بزرگ المپیک به نفع ورزش ما بود.
 در پایان امیدوارم قهرمانان ما با آمادگی کامل به المپیک توکیو بروند و افتخارات بزرگی برای ورزش کشورمان کسب کنند.