با تشـــکر از   کـــــــــــووید - 19!

کرونا باعث شد المپیک توکیو به تعویق بیفتد؛ آیا این اتفاق به ضرر ماست؟

با تشـــکر از کـــــــــــووید - 19!

5 فروردین امسال بود که کمیته ‌بین‌المللی المپیک اعلام کرد المپیک 2020 توکیو به دلیل شیوع بی‌سابقه ویروس کرونا، برای یک سال به تعویق خواهد افتاد. این رویداد بزرگ که قرار بود از اولین روز مرداد 99 آغاز شود حالا با یک سال تاخیر از اول مرداد 1400 آغاز می‌شود و تا نیمه مرداد ادامه خواهد داشت.


لغو برای چهارمین بار
بعد از المپیک 1916 که برای جنگ جهانی اول لغو شد و دو المپیک 40 و 44 که به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار نشد، این برای چهارمین بار است که برگزاری رویدادی جهانی به نام المپیک به بن‌بست می‌خورد. البته آن 3 المپیک هرگز برگزار نشد و با وجود برگزار نشدن، در دوره برگزاری بازیها حساب شده‌اند و المپیک با احتساب آن 3 دوره برگزار نشده، 31 دوره را پشت سر گذاشته است. حالا این المپیک از سال 2020 به 2021 منتقل شده تا جهان ورزش در شرایط عاری از کرونا به استقبال رویداد بزرگ خود برود. البته این را نباید نادیده گرفت که دنیا برای رسیدن به المپیک پاریس تنها 3 سال فرصت خواهد داشت و فدراسیون‌های جهانی و فدراسیون‌های ملی بلافاصله بعد از پایان المپیک 2021 توکیو، باید با شتاب بیشتری برنامه‌های خود را برای المپیک بعدی آغاز کنند.    
فرصت یا تهدید؟
برگزار نشدن بازیهای المپیک در تابستان 2020 یک اتفاق غیرمعمول بود و با نگاهی به همه وجوه این اتفاق باید بگوییم خیر تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک برای ما، بیشتر از شرش بود.  
نگران مصدومان نیستیم
قطعی شدن جراحی زانوی حسن یزدانی، بدترین خبر ممکن برای ورزش ما بود. زانوی مصدوم حسن به دلیل پارگی مینیسک خارجی، دی ماه سال قبل توسط دکتر کیهانی به خوبی جراحی شد و اگرچه دکتر نوروزی از همان روز اول کار فیزیوتراپی را روی او آغاز کرد؛ اما نگرانی‌ها و تردیدهای بسیاری وجود داشت. کادر پزشکی معتقد بود یزدانی می‌تواند به المپیک برسد؛ اما سوال بزرگ این بود که در صورت رسیدن، آیا آمادگی او صددرصد خواهد بود؟
این وضعیت درباره سهراب مرادی هم وجود داشت. سهراب که طلای المپیک 2016 را خیلی راحت و قاطعانه به دست آورد، مدتها با درد کتف می‌ساخت تا آنکه تصمیم گرفته شد او به تیغ جراحی سپرده شود. مرداد سال قبل او در آلمان جراحی شد و دوره درمانی آنقدر طولانی شد که اجازه نداد او تا اسفند ماه وزنه بزند. رکوردهای او در مسابقات گزینشی المپیک در غرب آسیا (امارات) با رکوردهای زمان آمادگی او فاصله‌ای فراوان داشت و اگر المپیک در تابستان امسال برگزار می‌شد بی‌تردید طلای او به خطر می‌افتاد.
حمیده عباسعلی دختر با غیرت کاراته هم بلافاصله بعد از آنکه مجوز حضور در المپیک را دریافت کرد، متوجه شد باید خیلی سریع خود را آماده جراحی کند. رباط پای او پاره شده بود و بدون فوت وقت راهی آلمان شد و بعد از جراحی، دوره درمان را آغاز کرد. او حالا در حالی در ایران حضور دارد که می‌داند برای المپیک 15 ماه وقت دارد. او و دو بانوی کاراته و همین طور 5 کاراته‌کا در مسابقات مردان می‌توانند در اولین و آخرین حضور کاراته در المپیک، این رشته را بعد از کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو و دوومیدانی، به پنجمین رشته‌ ایران تبدیل کنند که برای ما مدال المپیک می‌آورد.  
نگران سن و سال هستیم
اما در کنار همه این خبرهای خوب، یک نکته نگران‌کننده در مورد تعویق بازیهای المپیک وجود دارد. اگرچه تعویق بازیها موجب می‌شود ورزشکاران آینده‌دار ما مثل علی داودی 21 ساله در وزنه‌برداری یا میرهاشم حسینی 21 ساله در تکواندو با پختگی و آمادگی مطلق، گام به المپیک بگذارند؛ اما برخی نامداران ورزش ما یک سال مسن‌تر می‌شود و همین نکته، نگرانی ما را برای کسب مدال توسط آنها بیشتر می‌کند. احسان حدادی که در المپیک 2012 لندن دوومیدانی ما را برای اولین بار صاحبه مدال نقره المپیک کرد، سال آینده 36 ساله می‌شود و کار سختی برای تکرار مدال المپیک دارد.
در وزنه‌برداری، مسابقات گزینشی المپیک متوقف شده و فردا قرار است فدراسیون جهانی در این باره تصمیم بگیرد. البته ما فقط دو سهمیه برای توکیو داریم که یکی از آنها علی داودی 21 ساله خواهد بود. سهمیه دوم ما از میان دو وزنه‌بردار پابه‌سن‌ گذاشته ما انتخاب خواهد شد. سهراب مرادی سال آینده 33 ساله می‌شود و کیانوش رستمی هم سال آینده 30 ساله خواهد بود.
در کشتی آزاد 3 سهمیه توسط رضا اطری (25 ساله)، یدا.. محبی (26 ساله) و حسن یزدانی (25 ساله) گرفته‌ایم و نگرانی چندانی نداریم.   
در کشتی فرنگی هم محمدعلی گرایی 25 ساله، سعید عبدولی 30 ساله و علیرضا نجاتی 21 ساله سهمیه گرفته‌اند که تنها نگران کشتی‌گیر مظلوم کشورمان سعید عبدولی هستیم که سال آینده 31 ساله خواهد شد.
به دنبال سهمیه‌های باقیمانده
تلاش ورزشکاران ما در مسابقات گزینشی المپیک موجب شده 50سهمیه المپیک بگیریم. دوومیدانی، تیراندازی، کشتی آزاد و فرنگی، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، تکواندو، شمشیربازی، کاراته، والیبال و بسکتبال رشته‌هایی هستند که به صورت قطعی سهمیه المپیک گرفته‌اند و دو سهمیه  وزنه‌برداری هم قطعا کسب خواهد شد که مجموع سهمیه‌های ما را به عدد 52 می‌رساند.
 بدون تردید با پایان غائله کرونا در جهان و ازسرگیری مسابقات گزینشی المپیک، باید به دنبال دیگر سهمیه‌های مد نظر برویم؛ اما بدون تردید باید هم آمادگی جسمانی ورزشکارانمان را در نظر بگیریم و هم سن و سال آنها را.