زندگی مرموز «اون»

در حالی که اخبار متناقضی درباره مرگ رهبر کره‌شمالی منتشر می‌شود پیونگ‌یانگ سکوت کرده‌است

زندگی مرموز «اون»

در روزها و خصوصا ساعات اخیر، اخبار متناقضی در خصوص سرنوشت کیم‌جونگ‌اون مخابره شده است. منابع ژاپنی اعلام کرده اند که عمل جراحی قلب رهبر کره‌شمالی موفقیت آمیز نبوده و او در وضعیت باثباتی قرار ندارد. برخی رسانه‌ها در کره جنوبی از مرگ وی خبر داده و برخی دیگر نیز ترجیح داده اند فعلا در این خصوص سکوت کنند. منابع خبری رسمی در پیونگ‌یانگ، بدون آن‌که خبری در خصوص وضعیت سلامت رهبر این کشور مخابره کنند، پیام‌های متعددی را به نقل از کیم جونگ اون منتشر می کنند.

رادیوی رسمی کره‌شمالی، دیروز بدون آن‌که اشاره‌ای به اخبار مربوط به وضعیت جسمی کیم جونگ اون کند، پیام قدردانی رهبر کره‌شمالی از کارگران شرکت کننده در ساخت شهر «سامجیون» را به شهروندان مخابره کرد. در این خبر آمده است: «فرمانده کیم جونگ اون مراتب قدردانی خود را از کارگرانی که صادقانه و با قدرت در ساخت سامجیون شرکت داشتند، اعلام کرده است. کارگرانی که با قدرت و از صمیم قلب در ساخت مرکز برق مشارکت داشتند و هرگز اعتماد به حزب و اعتماد خود را در هیچ لحظه‌ای از دست ندادند.»
پنجشنبه گذشته و زمانی که گمانه‌زنی‌ها درخصوص مرگ رهبر کره‌شمالی در برخی رسانه‌ها آغاز شده بود، خبرگزاری پیونگ‌یانگ گزارش داد که کیم جونگ اون،  پیام تبریکی را از حزب کمونیست چین دریافت کرده است.در ۲۲آوریل ( 3 اردیبهشت ماه ) نیز منابع رسمی در پیونگ‌یانگ اعلام کردند  که کیم برای بشار اسد، رهبر سوریه پاسخ تبریک تولدش را فرستاده‌است. ابهامات درخصوص وضعیت جسمی کیم جونگ اون از زمان غیبت او در در مراسم تولد پدربزرگش در ۱۵ آوریل مطرح شد. ضمن آن‌که وی از زمان ریاست نشست کمیته مرکزی حزب حاکم کارگران کره‌شمالی در ۱۱ آوریل در انظار عمومی حاضر نشده‌است.
زنده نیست؟!
«شی جیان ژینگزو»معاون مدیر شبکه ماهواره ای  HKSTV هنگ‌کنگ ، نخستین کسی بود که مدعی مرگ رهبر کره‌شمالی شد. ژینگزو در این خصوص می‌گوید‌:«یک منبع بسیار موثق به من گفته است که کیم جونگ اون درگذشته است.»
هفته‌نامه ژاپنی سوکان گوندای نیز در گزارشی دیگر، مدعی شد کیم جونگ اون  پس از عمل جراحی که در ماه جاری میلادی روی قلب وی انجام شد، در وضعیت نباتی قرار گرفته است. پیش از این، منابع خبری اعلام کرده‌بودند یک تیم پزشکی مجرب از چین، برای درمان رهبر کره‌شمالی راهی پیونگ‌یانگ شده است. هفته‌نامه سوکان گوندای به نقل از یک متخصص چینی می‌گوید:«کیم جونگ اون در جریان بازدید از یکی از مناطق این کشور در اوایل ماه جاری پس از احساس ناراحتی در ناحیه سینه به زمین افتاد.رهبر 36 ساله کره‌شمالی، نیاز به عمل استنت گذاری داشت تا در نتیجه آن، پمپاژ خون به سمت قلب انجام شود.»
در هر حال، هشتگ «کیم جونگ اون مرده است » درحالی در توییتر ترند شده که منابع رسمی ، خبری از این موضوع منتشر نکرده اند.
حرکت روی اعصاب خبرنگاران
رصد حرکت قطار شخصی رهبر کره‌شمالی در خاک این کشور، مورد توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه شرق آسیا و آمریکا قرار گرفته است. پایگاه اینترنتی نورث 38، که متعلق به یک اندیشکده آمریکایی است، اخیرا به رصد ماهواره ای تحرکات قطار شخصی رهبر کره‌شمالی طی روزهای اخیر پرداخته‌است. بر اساس آخرین رصد صورت گرفته، این قطار  در یک منطقه دورافتاده در شرق  کره‌شمالی  رویت شده است .این قطار همچنان در حال جابه‌جایی است. با این حال تضمینی وجود ندارد که رهبر کره‌شمالی در این قطار حضور داشته باشد زیرا برخی منابع خبری مدعی حضور تیم درمانی وی  در یک منطقه ویلایی هستند.
در هر حال، انتشار اخبار مربوط به حرکت یا توقف قطار شخصی رهبر کره‌شمالی، نمی تواند کمکی به اصل ماجرا( اثبات آخرین وضعیت جسمانی اون) کند.
در کنار این موارد، گروه موسوم به «دانشجویان کره‌شمالی»که در داخل این کشور و توسط دانشجویان وابسته به حزب کمونیست اداره می‌شود،  مدعی ترور بیولوژیک کیم جونگ اون شده است. این گروه که در فضای مجازی فعالیت دارد،در بیانیه اخیر خود نوشته است :«همه شواهد، بر ترور بیولوژیک فرمانده کیم جونگ اون دلالت دارد. در شرایط حساس کنونی و فشار همه جانبه رسانه‌ها( رسانه‌های غربی و منطقه‌ای) علیه کره‌شمالی و فرمانده کیم‌جونگ‌اون  باید به اطلاع برسانیم که موضوع سلامت او  به دقت توسط کادر مجرب پزشکی در حال بررسی است.اولویت کشور در برهه کنونی، بهبود هر چه سریع‌تر رهبر کشورمان است. طبق اظهارات کادردرمان، وضعیت فرمانده کیم رو به بهبود است. »
ورود فوری به دوران پس از کیم
برخی رسانه‌های غربی، فارغ از این‌که روی ماجرای مرگ یا زنده ماندن کیم جونگ اون متمرکز شوند، بلافاصله وارد دوران پس از کیم یا «پساکیم» شده‌اند! آنها معتقدند که از اکنون باید به ترسیم دورانی جدید در پیونگ‌یانگ پرداخت که در آن، کیم جونگ اون دیگر جایی در راس معادلات سیاسی و اجرایی ندارد. نیویورک پست در خصوص تحولاتی که پس از مرگ کیم جونگ اون رخ می دهد، می‌نویسد:
«احتمالا پس از مرگ کیم جونگ اون، شاهد بحران‌های متعددی در کره‌شمالی باشیم. ما در وهله اول شاهد وقوع بحران در وضعیت مهاجران و پناهجویانی باشیم که می‌خواهند از این فرصت استفاده کرده و راهی کشورهای دیگر مانند کره جنوبی شوند. این موضوع، در تشدید بحران در منطقه شرق آسیا نیز موثر خواهد‌بود. هنوز مشخص نیست آیا تصمیمی از سوی پیونگ‌یانگ در خصوص جانشینی اون گرفته‌شده‌است تا خیر، اما آنچه مسلم است این‌که مرگ اون می‌تواند اوضاع را در کره‌شمالی و منطقه شرق آسیا بدتر کند. برخی منابع و کارشناسان نیز از احتمال وقوع فجایع بشردوستانه در این کشور ( در صورت مرگ اون) خبر می‌دهند.»
این نشریه، به نقل از برخی کارشناسان نظامی مدعی شده‌است که استمرار هرج و مرج در پیونگ‌یانگ پس از مرگ اون، می تواند با جنگ داخلی و میلیتاریزه شدن کامل کره‌شمالی و درگیری مسلحانه همراه شود.
نشریه انگلیسی تلگراف نیز بلافاصله سوال «چه کسی جانشین اون می شود؟» را مطرح کرده و از ابهام در آینده رهبری کره‌شمالی در صورت مرگ رهبر این کشور خبر داده‌است. این نشریه، از کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره‌شمالی به عنوان گزینه‌ اصلی برای رهبری کره‌شمالی پس از برادرش خبر می‌دهد. وی نخستین بیانیه علنی خود را در ماه مارس(اسفندماه)  ارائه کرد و در ژانویه به عنوان معاون اول مدیر کمیته مرکزی حزب کارگر کره‌شمالی منصوب شد.خواهر کوچک  کیم جونگ اون طی یک‌ماه اخیر حضور به مراتب پررنگ‌تری در قدرت داشته و همین مسأله، گمانه زنی ها در خصوص حضور وی در راس هرم قدرت در پیونگ‌یانگ را ( در صورت مرگ اون) را پررنگ کرده‌است. او در طول مدت حضور کیم جونگ اون نیز یکی از مشاوران اصلی برادرش بوده‌است.
تلگراف در گزارش خود تاکید می‌کند: اگر خواهر کوچک کیم جونگ اون پس از مرگ او بر مسند قدرت بنشیند، در این صورت شاهد استمرار رهبری کره‌شمالی در دستان یک خاندان خواهیم بود.در هر حال، رهبری مخفی‌ترین رژیم جهان خودش پیچیدگی های خاصی دارد.