جهت اطلاع دستگاه‌های نظارتی: ثبت‌نام خودرو با پورسانت!

جهت اطلاع دستگاه‌های نظارتی: ثبت‌نام خودرو با پورسانت!

فاصله بسیار زیاد قیمت رسمی خودرو با قیمت بازار، موجب ایجاد رقابت نفسگیر در ثبت‌نام اینترنتی محصولات ایران‌خودرو و سایپا طی دو سال اخیر شده است.
مثلا اگر فردی بتواند محصولات سایپا همچون ساینا و تیبا را در فروش اینترنتی خریداری کند، می‌تواند با فروش خودرو در بازار آزاد 30 تا 40 میلیون تومان سود به جیب بزند؛ اما در مورد محصولات ایران‌خودرو فاصله قیمتی بسیار بیشتر است مثلا سود خرید اینترنتی سمند و فروش آن در بازار آزاد به 50 میلیون تومان هم می‌رسد.
با این توضیحات، رقابت سنگینی در دو سال اخیر برای ثبت‌نام در فروش‌های اینترنتی خودروسازان ایجاد شده است به‌طوری‌که هر بار ایران‌خودرو یا سایپا فروش اینترنتی انجام می‌دهند، طی یک دقیقه فروش تمام می‌شود.
 نحوه ثبت‌نام فروش اینترنتی این‌گونه است که معمولا چند روز قبل اطلاع‌رسانی می‌شود که در روز معین و در ساعت معین، چند محصول شرکت برای فروش یا پیش‌فروش عرضه می‌شود. اما با باز شدن سایت فروش، به سرعت ظرفیت آن تکمیل و دیگر امکان ثبت‌نام وجود ندارد که البته با توجه به ظرفیت محدود خودرو برای فروش فوری و در مقابل تعداد زیاد متقاضیانی که در یک لحظه قصد ثبت‌نام دارند این یک امر طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است.
این رقابت نفسگیر موجب داغ شدن بازار عده‌ای کلاهبردار هم شده است. عده‌ای روش‌های آموزش ثبت‌نام فروش خودرو را به مشتریان می‌فروشند، عده‌ای مدعی هستند که با دریافت چند میلیون تومان پورسانت، می‌توانند خارج از نوبت ثبت‌نام کنند و عده‌ای هم با ایجاد ربات‌های اینترنتی اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند.
 همچنین با جست‌وجویی ساده در فضای مجازی، افرادی را پیدا می‌کنید که کار ثبت‌نام خودرو را در ازای دریافت پول انجام می‌دهند. بعضی از آنها مدعی‌اند در شرکت‌ها نفوذ دارند، برخی هم می‌گویند تایپیست‌های ماهری هستند و با سرعت عمل چشمگیر موفق می‌شوند خودرو ثبت‌نام کنند.
عده دیگری هم خود را برنامه‌نویس حرفه‌ای معرفی می‌کنند که با استفاده از نرم‌افزارهای ویژه یا ربات‌های اختصاصی، در پیش‌فروش ایران‌خودرو و سایپا شرکت می‌کنند.  
در هر صورت، چگونگی دسترسی افراد به سایت و ورود موفقیت‌آمیز به طرح ثبت‌نام خودروسازان در شرایطی سؤال‌برانگیز می‌شود که احتمال ثبت‌نام موفق برای بسیاری از افراد عادی نزدیک به صفر است.
سال گذشته عده‌ای مدعی شدند که با دریافت پول می‌توانند خارج از نوبت برای متقاضیان ثبت‌نام کنند و ارقام پنج تا ده میلیون تومان هم دریافت می‌کردند. در این مورد رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز گفت: بحث‌هایی در این مورد مطرح است و حتی برخی افراد عنوان می‌کردند که با دریافت مبالغی در‌حد سه میلیون تومان می‌توانند برای متقاضیان در سایت فروش خودروسازان ثبت‌نام کنند.
پس از مطرح شدن این ادعا، سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کرد و سایت‌های فروش اینترنتی خودروسازان را زیر نظر گرفت تا کسی نتواند این تخلف را انجام دهد؛ اما از آنجا که کلاهبرداران همیشه یک گام جلوتر هستند، عده‌ای توانستند با طراحی نرم‌افزارهای خاص موسوم به ربات‌های اینترنتی، اقدام به ثبت‌نام خودرو در فروش‌های اینترنتی کنند.
 کارشناسان فناوری اطلاعات می‌گویند ربات می‌تواند افراد را به عنوان اولین نفر در صف خرید قرار دهد؛ یعنی اگر ثبت‌نام ساعت 8 آغاز می‌شود با استفاده از ربات می‌توان در ساعت 8 و 30 ثانیه فرد مورد نظر به عنوان اولین نفر در صف خرید قرار بگیرد.
 مدیران ایران‌خودرو و سایپا در واکنش به این مباحث، پاسخ داده‌اند که هیچ‌گونه فروش خارج از روال فروش اینترنتی وجود ندارد و تمامی ادعاها درباره دریافت پورسانت برای ثبت‌نام یا ثبت‌نام از طریق ربات‌های اینترنتی را هم به دستگاه‌های نظارتی ارجاع داده‌اند.
پاسخ خودروسازان چه بود؟
سال گذشته فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو در واکنش به ثبت‌نام خارج از نوبت خودرو گفت: در مجموعه ما هیچ رانتی برای کسی در فروش خودروها داده نشده است.
 البته شاید در زمان افزایش بیش از حد تقاضا برخی از افراد با توجه به زیرساخت‌های بهتر یا سرعت اینترنت بیشتر بتوانند ثبت‌نام انجام دهند. ما سیستمی
در نظر گرفته‌ایم تا امکان ثبت‌نام با ربات امکان‌پذیر نباشد. مقیمی تاکید کرد: اگر فردی را می‌شناسید که در زمینه ثبت‌نام پولی دریافت می‌کند، آن را به بنده معرفی کنید. همچنین این موضوع که خودروسازان علاقه‌مند به تحویل خودرو به مردم نیستند به هیچ‌وجه صحت ندارد. نگرانی ما مربوط به مردم است تا ابتدا خودروها را تحویل دهیم.  ما یک ریال به نرخ خودروها اضافه نکردیم. وی تاکید کرد: حتی دسترسی ثبت‌نام تمامی نمایندگی‌های ایران‌خودرو هم مسدود شده و
هر کس مدعی است که تخلف وجود دارد آن را به ما یا سازمان بازرسی اعلام کند.
تاکنون دستگاه‌های نظارتی خصوصا سازمان بازرسی کل کشور، وجود این تخلفات در فروش اینترنتی را تأیید نکرده‌اند با این حال همچنان عده‌ای با دریافت چند میلیون تومان، اقدام به ثبت‌نام خارج از فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو و سایپا می‌کنند و خودرو را به مشتری تحویل هم می‌دهند.