كالدرون دلار می‌خواهد برانكو،  یورو

طلبکاران پرسپولیس، یکی پس از دیگری از این تیم شکایت می‌کنند

كالدرون دلار می‌خواهد برانكو، یورو

باشگاه پرسپولیس بدون تعارف در بدترین دوران خود به سر می‌برد و اگر به سرعت نتواند مشكلات مالی را حل و فصل كند، وارد بحران عجیبی خواهد شد و اتفاقات تلخی را تجربه می‌كند. سرخپوشان در وضعیتی نیستند كه برای طلبكاران خود تعیین تكلیف كنند، زیرا شرایطی در گذشته پیش آمده و مسائلی رقم خورده كه طلبكاران این باشگاه را سمج و لجباز كرده و این هم میراثی است كه مدیران پرتعداد گذشته برجای گذاشته و از این تیم جدا شدند. در این گزارش نگاهی دوباره به مشكلات اعظم باشگاه پرسپولیس داریم:
 برانكو در صدر طلبكاران
برانكو ایوانكوویچ از باشگاه پرسپولیس به فیفا شكایت كرده و كمیته انضباطی فدراسیون جهانی به سرخپوشان نامه‌ای داده با این مضمون كه اگر هر چه سریع‌تر با سرمربی پیشین خود تسویه‌حساب نكنید، جریمه‌های سختی در انتظارتان خواهد بود. رقم تسویه‌حساب هم عجیب به نظر می‌رسد؛ یك میلیون و 55 هزار یورو! یعنی اگر باشگاه بخواهد با نرخ یورو در بازار آزاد، پول برانكو را بدهد، باید به فكر اندوخته‌ای حدود 18 میلیارد تومان باشد. پولی كه می‌تواند نیمی از مشكلات فعلی باشگاه را حل كند، اما به خاطر سوءمدیریت توسط مدیران قبلی، حالا باید به یورو تبدیل شده و از كشور خارج شود. فراموش نكنید برانكو زمانی كه تحت قرارداد پرسپولیس بود، حدود 14 ماه هیچ پولی غیر از پاداش‌های برد خود دریافت نكرد و شكایت او به فیفا، یك میلیون و 600 هزار یورو بود، اما فیفا فقط یك میلیون و 55 هزار یورو را قبول كرد. در‌خصوص این پرونده، تیم حقوقی پرسپولیس به دنبال گراند یا جزئیات رای است تا با این ترفند، زمان بخرد. باشگاه باید هر طور شده این پول را جور كند و راه فراری ندارد.
 كالدرون اضافه می‌شود
نفر بعدی، گابریل كالدرون است. سرمربی آرژانتینی با آن اخلاق و رفتارهای خاص خود كه شجاعت جالبی برای نیمكت‌نشین كردن بازیكنان پرمدعا داشت، اما به طور كلی نتوانست محبوبیت برانكو در تیم را به خود اختصاص بدهد. كالدرون با قراردادی 850 هزار دلاری به پرسپولیس پیوست كه باشگاه فقط 300 هزار دلار پول برگردانده و عجیب این‌كه كالدرون در فیفا به دنبال شكایتی یك میلیون و 250 هزار دلاری است! البته این طور به نظر می‌رسد كه فیفا با رقمی حدود 650 تا 700 هزار یورو از این شكایت موافقت می‌كند، ولی به هر حال پرسپولیس در قبال پرونده شكایت احتمالی كالدرون هم سندی برای دفاع از خود ندارد و محكومیتش قطعی است. اگر این‌طور بپذیریم كه كالدرون با شكایت 650هزار دلاری از فیفا بازمی‌گردد، پس باشگاه برای تسویه‌حساب با این مربی نیز باید چیزی در حدود ده میلیارد تومان كنار بگذارد! رقمی كه حتی شب عید هم در حساب پرسپولیس نبود تا بازیكنان را شارژ روحی كنند.
 بازگشت خارجی‌های مدعی
البته یكسری دیگر از طلبكاران هم هستند كه اگر باشگاه با آنها به صورت فوری تسویه‌حساب نكند، جرایم سنگینی علیه پرسپولیس می‌گیرند. ماریو بودیمیر، مهاجم بی‌‌كیفیت باشگاه در نیم فصل دوم از لیگ هجدهم، به فیفا شكایت كرده و حكم 475 هزار یورویی گرفته است؛ چیزی حدود هشت میلیارد تومان! فیفا اعلام كرده باشگاه باید هرچه زودتر پول این بازیكن را بدهد. ایگور پانادیچ دستیار برانكو هم از فیفا علیه پرسپولیس رای 76 هزار و 480 یورویی گرفته كه چیزی حدود یك میلیارد و 250 میلیون تومان است. سرتن چوك، نیلسون، ماركو استیلینوویچ، خواكین، اینیگو والنسیا، فرناندو گابریل و... دیگر شكایت‌های خارجی علیه باشگاه پرسپولیس است كه مجموعا، چیزی حدود سه میلیارد تومان دیگر از این تیم طلب دارند و برای رسیدن به پول خود، راهی كمیته انضباطی فیفا شده‌اند.
 قدیمی‌ها هم طلبكار هستند
این‌طور تصور نكنید كه مشكلات مالی باشگاه منحصر به طلبكاران خارجی است؛ مدیران پرسپولیس طی چهار فصل گذشته به بازیكنان زیادی بدهكار هستند كه برخی از آنها حالا دیگر فوتبال را كنار گذاشته‌اند، اما هنوز نتوانسته به پول زمان بازی خود در پرسپولیس برسند! بدهی باشگاه به بازیكنان ایرانی كه در حال حاضر در فهرست تیم نیستند، بیش از چهار میلیارد و 500 هزار تومان است كه البته شاید با گرفتن تخفیف به حدود دو میلیارد تومان برسد. سازمان لیگ هم در این مورد همكاری صمیمانه‌ای با سرخپوشان ندارد و میزان درآمدهای این باشگاه را در آن سازمان را روشن نمی‌كند تا از این طریق، پرسپولیسی‌ها موفق به تسویه‌حساب فوری با طلبكاران خود شوند.
 اعتراض بازیكنان پایانی ندارد
در نهایت این‌كه بازیكنان فعلی باشگاه هم معترض هستند كه چرا با آنها تا اینجای فصل تسویه‌حساب نمی‌شود. سرخپوشان منتظر بودند تا شاید شب عید، میزان دریافتی شان به حدود 70 درصد برسد، اما كل پرداختی هیات مدیره به حساب آنها، متجاوز از 4 درصد كل قرارداد نبود تا صدای اعتراض پرسپولیسی‌ها را به آسمان بلند كند. بازیكنان این تیم در حال حاضر معترض هستند و مدام در تماس با افشین پیروانی و یحیی گل‌محمدی، اعتراض خود را بیان می‌كنند. باشگاه برای آرام كردن اوضاع نیازمند چیزی حدود ده میلیارد تومان بودجه است تا حساب پرسپولیسی‌ها را پر كند و پرداختی‌ها را به حدود 70 درصد برساند. در كنار این رقم، بازیكنان پرسپولیس هنوز پاداش پیروزی‌های خود در لیگ و جام حذفی را دریافت نكردند كه برای آن هم، بودجه زیادی می‌طلبد.


زنگ خطر را نمی‌شنوید؟
باشگاه پرسپولیس با این وضعیت باید منتظر شدیدترین جریمه‌های ممكن در ماه‌های آینده باشد. تجربه ثابت كرده دفاعیه‌های پرتعداد این باشگاه روی آرای فیفا هیچ تاثیری ندارد و مدیران قبلی با رفتارهای خود، راه مذاكره را بسته‌اند. از این رو، باشگاه یا باید به درآمدزایی فوری برسد یا جریمه‌های سنگینی مثل كسر امتیاز یا بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی را
به جان بخرد.