عشایر صبوری کنند

عشایر صبوری کنند


بهار با همه طراوت و سبزه و زیبایی‌اش رسیده؛ مراتع تا چشم کار می‌کند سبز و مملو از گل‌های رنگارنگ است؛ حالا وقتش رسیده کم‌کم عشایر با لباس‌های چشم‌نواز زرد و سرخ و آبی و صدای جیرینگ‌جیرینگ زنگوله دام‌هایشان از راه برسند و زیبایی طبیعت بهاری را دوچندان کنند.  اما هرچیزی وقتی دارد و شیوه‌ای؛ این را می‌شود از هشدار رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه دریافت که ورود زودهنگام دام‌های عشایر به مراتع مناطق ییلاقی را ممنوع عنوان کرده و یعنی هشدار داده سبزی مراتع دلیل بر ورود عشایر به آنجا نیست.
بهزاد حیدری در عین حال گفت، عشایر و روستاییان دامدار می‌توانند از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ مرداد دام‌های خود را در مناطق ییلاقی استان به چرا ببرند، اما ورود دام قبل و بعد از این زمان ممنوع بوده و با متخلفان برخورد می‌شود.
حیدری افزود: دامداران دارای پروانه چرا موظف به پرداخت عوارض علف‌چری به ازای هر واحد دامی به مبلغ 2000 تومان بوده و  باید این مبلغ را با مراجعه به ادارات منابع طبیعی پرداخت کنند.
رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اضافه کرد: دامداران باید رعایت تعداد دام مجاز موجود در پروانه چرا را داشته باشند، چون
در غیر این‌صورت علاوه بر تنظیم پرونده، به مراجع قضایی نیز معرفی خواهند شد و
به ازای هر واحد دامی مازاد مبلغ ۴۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و در صورت پرداخت نکردن جریمه، پروانه چرای دام آنها باطل خواهد شد.