تماشای ماشینی «خروج»

«سینما - ماشین » از شب گذشته کار خود را با نمایش فیلم «خروج» در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد آغاز کرد

تماشای ماشینی «خروج»

آدم‌های خسته از این‌همه محدودیت و قرنطینه هر کدام به دنبال یافتن تفریحات خوب برای خود هستند و احیای شیوه‌ای قدیمی از فیلم دیدن یکی از همان آرام کردن‌هاست. تعطیلی سالن های سینما از حدود یک ماه قبل اکران آنلاین فیلم ها و از شب گذشته موجب به راه افتادن طرح «سینما - ماشین » شد. این طرح با فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و به مدت یک هفته و تنها در دو سئانس ۲۱ و ۲۳و30 دقیقه در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد تهران میزبان دوستداران سینما در این روزهای کرونایی شد. خروج که با اکران آنلاین اش به عنوان اولین فیلم در تاریخ سینمای ایران که عوامل آن اقدام به پخش نسخه اینترنتی آن کرده‌اند شناخته می شد، امروز و پس از ساختارشکنی ای دوباره در طرح سینما - ماشین به نمایش‌درآمد و آن‌طور که از فروش بلیت‌های روز اول آن برمی‌آید مورد استقبال مردم هم قرار گرفت. البته طرح سینما - ماشین در ایران و جهان سابقه‌ای طولانی دارد و حرف امروز و دیروز نیست، اما شیوع ویروس کرونا و لغو تمامی فعالیت‌های فرهنگی و درپی آن تعطیلی سینماها، موجب شد که جهان دوباره به آنچه در سال‌های دور انجام می داده، برگردد. سابقه‌اش هم به این برمی گردد که در گذشته های دور، بعضی از رستوران‌های بزرگ پارکینگ‌های خود را به «درایو این سینما» (Drive-in Cinema) تبدیل کردند که البته تجربه تاریخی نشان داد که این درایوین‌ها، راه صحیح فیلم‌دیدن نیستند و از دهـه ٨٠ به بعد عملا تعطیل شدند و زمین‌هایشان برای ساخت مجتمع‌های تجاری مورد استفاده قرار گرفت. حالا براساس یک نیاز این طرح و با شکل و شمایل تازه تری برای اولین‌بار در کشور پس از انقلاب با مشارکت سازمان هنری رسانه‌ای اوج و مؤسسه سینمایی نورتابان و حمایت شرکت نفت بهران آغاز شده که به گفته برگزارکنندگان آن، تحت تدابیر بهداشتی و با مجوز و موافقت ستاد ملی مقابله با بیماری کروناست. در پی اجرایی شدن این طرح با محمد ذوقی، مشاور رسانه ای فیلم سینمایی خروج درباره تمام چند و چون این طرح و نحوه عملی شدن آن به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

جزئیاتی از بلیت فروشی
خریداران بلیت فیلم سینمایی خروج در جریان باشند که بلیت این فیلم در سایت سینما تیکت به فروش می‌رسد و همچنین:
   هر جایگاه متعلق به یک خودروست.
   قیمت بلیت برای هر خودرو ۴۰ هزار تومان است.
   نمایش فیلم فقط برای سرنشینان جلو امکانپذیر است و سرنشینان عقب امکان تماشای مناسب فیلم را ندارند.
   در صورت بارندگی شدید، سانس لغو خواهد شد و بلیت شب دیگری در اختیار قرار خواهدگرفت.
   ماشین‌های شاسی بلند در جایگاه‌های عقب‌تر مستقر خواهندشد.
   از ورود موتورسیکلت، ون، وانت و مینی‌بوس جلوگیری خواهدشد.
   درهای محوطه نمایش فیلم از نیم ساعت قبل از شروع سانس باز خواهندشد.
   داشتن رادیو برای خودروها ضروری است.


اجرا در شهرستان‌ها
ذوقی درباره استقبال مردم می‌گوید: برای من بسیار خوشحال کننده‌است با این‌که هیچ تبلیغ خاصی نداشتیم، اما ظرفیت سئانس های نمایش آن به سرعت پر شد. در ابتدا اعلام کرده بودیم که به مدت یک هفته و هر شب در دو سئانس (21و30 و 23و30 دقیقه) خروج را در این طرح اکران می کنیم که به نظر می آید با استقبالی که از آن شده این مدت تمدید شود.
او می‌افزاید: این استقبال پرشور نشانگر آن است که مردم ما به اجرای برنامه های اینچنینی نیاز دارند. کما این که ما حتی به فکر گسترش این طرح به کلانشهرهای دیگر ایران هم هستیم و این احتمال وجود دارد که آن را در نقاط دیگر تهران و شهرهای ایران اجرا کنیم.



سینما - ماشین؛ فارسی ترین نام
ذوقی درباره این طرح به جام‌جم می‌گوید: نام‌های زیادی بر این طرح می توان گذاشت که
سینما - ماشین ، به اعتقاد ما فارسی‌ترین آنها بود. البته اجرای این طرح در سینمای جهان و دنیا مسبوق به سابقه است و به عنوان روشی مفید برای سرگرم کردن مردم محسوب می شود.
در شرایط کنونی اما و در حالی‌که ویروس کرونا سبک زندگی مردم را تغییر داده، هر کسی در هر جایگاهی می بایست به فکر تسهیل گذران این ایام برای مردم باشد.
او می‌افزاید: از این رو بعد از اکران اینترنتی فیلم خروج از طرح سینما- ماشین هم استقبال کردیم و در این بخش هم پیشگام شدیم. در این طرح مردم شب گذشته با ماشین های خودشان به پارکینگ شماره 3 برج میلاد آمدند و طبق قوانین مطرح شده به تماشای فروج خروج نشستند.




هر چه در توان‌مان بود انجام دادیم
مشاور رسانه‌ای «خروج» با تاکید بر این‌که صاحبان فیلم سعی کردند در شرایط موجود، فضای متفاوتی را برای مردم فراهم کنند، می‌گوید: صاحبان خروج هر آنچه را که از دست شان در این شرایط برمی آمد برای مردم انجام دادند و چنانچه خروج در طرح سینما - ماشین هم مثل اکران اینترنتی اش موفقیت آمیز باشد راه برای دیگر فیلم ها هم باز خواهد شد. از این به بعد متولیان حوزه فرهنگ و هنر هستند که باید فکرها و راهکارهای جدیدتری را برای گذران شرایط فعلی در نظر بگیرند.
او در این باره توضیح می‌دهد: امروز نه تنها مردم بلکه سینماگران هم بسیار متضرر شده اند و معیشت بسیاری از آنها به خطر افتاده‌است. برای برون رفت سینما از این وضعیت برنامه ریزی مدونی نیاز است که تا به حال متاسفانه شاهد آن نبوده ایم.
ذوقی تاکید می‌کند: حتی به جرات می گویم طراحی هر دو اقدامی را که صاحبان فیلم خروج انجام دادند(اکران آنلاین فیلم در فضای مجازی و طرح
«سینما - ماشین»)، می‌بایست در ابتدا مسوولان سینمایی انجام می‌دادند که متاسفانه این کار را نکردند. چون به هر حال راه حلی برای بهبود حال و روز سینمای ایران بود. در نهایت امیدوارم در آینده شاهد اقدامات موثرتری در این زمینه باشیم.