مرور و عبور جام‌جم؛ 20 سال قبل

مرور و عبور جام‌جم؛ 20 سال قبل

از امروز در اینجا مروری خواهیم داشت بر روزنامه جام‌جم در 20 سال قبل. اولین شماره این روزنامه دهم اردیبهشت 79 منتشر شد.آن زمان شرایط جامعه از همه جهات با آنچه امروز می‌بینیم فرق داشت. مرور اتفاقاتی که در 20 سال قبل رخ می‌داد و در روزنامه جام‌جم منتشر می‌شد، این تفاوت را نشان می‌دهد و در برخی از موارد شباهت‌هایی را نیز می‌توان در آن دید.
تیتر و عکس یک روزنامه
در 13 اردیبهشت 79 عکس و تیتر اول روزنامه به سریال « زمان شوریدگی» ساخته محمد‌علی نجفی اختصاص داشت. روزنامه جام‌جم متعلق به صدا و سیماست و از همان اول با رویکرد، معرفی و نقد آثار تلویزیونی پایه‌گذاری شد. روندی که تا به امروز ادامه یافته است.البته این که محمد‌علی نجفی برای تلویزیون، سریال می‌ساخت در آن سال‌ها نکته مهمی بود، چرا که نجفی سازنده سریال سربداران بود و در سینما آثار قابل قبولی ساخته بود.
توجه به توصیه‌های رهبری
مرحوم هاشمی‌شاهرودی آن سال‌ها رئیس قوه‌‌قضاییه بود و در جلسه مسؤولان قوه قضاییه به حجت‌الاسلام رئیسی که آن زمان رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود، دستور داده بود که پیروی صحبت‌های مقام معظم رهبری درباره بزه‌های سیاسی‌، اقتصادی‌، مطبوعاتی و ... جدی‌تر باشند. در صفحه دو روزنامه که صفحه سیاسی روزنامه است، بازتاب‌های کنفرانس برلین باز هم جای خود را داشت؛کنفرانسی که آن سال از تلویزیون پخش شد و دست‌های پشت‌پرده زیادی را افشا کرد و بازتاب‌های زیادی داشت.


فوتبال قاره سبز؛ یادش بخیر
فقط یک فوتبال‌دوست می‌داند برگزار‌نشدن مسابقات فوتبال چگونه باعث افسردگی و ضد‌حال است.کرونا چند ماهی است فوتبال را تعطیل کرده و حالا خیلی‌ها در سراسر دنیا دلشان لک زده برای بازی‌های لیگ اروپا و آسیا و ... . 20 سال قبل در چنین روزی چنان که در صفحه ورزش روزنامه جام‌جم نوشته شده: امشب هیجان فوتبال، قاره سبز را می‌لرزاند! 20 سال قبل، والنسیا مقابل بارسلونا به زمین می‌رفت...فوتبال‌دوستان‌ می‌دانند امشب چه شبی بود.
 20 سال قبل هنوز شبکه‌های اجتماعی وجود نداشتند و تلویزیون شبکه ورزش نداشت به همین دلیل تحلیل بازی‌های فوتبال روز بعد در روزنامه منتشر می‌شد که خوانندگان پیگیری داشت.



روزنامه‌ای
برای فرهنگ و هنر
روزنامه جام‌جم از همان اول با رویکرد فرهنگی- هنری منتشر شد و تا به امروز همان رویکرد را حفظ کرده و البته به مسائل اجتماعی هم نظری دارد.
اینها باعث شده که روزنامه جام‌جم کمتر برچسب سیاسی بخورد. از همان روزهای اول انتشار جام‌جم، انعکاس و بررسی اشعار خوب یکی از محورهای جام‌جم بود. صفحه 6 روزنامه آن سال‌ها به شعر اختصاص داشت و شعر و ادبیات یکی از دغدغه‌‌های روزنامه جام‌جم بوده
و هست.
صفحه 7 روزنامه در همین روز هم به سیزدهمین نمایشگاه کتاب اختصاص داشت که امسال برگزار نمی‌شود‌!



پرمخاطب‌ترین صفحه روزنامه
20 سال قبل که روزنامه جام‌جم برای اولین‌بار منتشر شد، انتشار جدول پخش برنامه‌‌های تلویزیون و رادیو را برای صفحه آخر در نظر گرفت؛ جدولی که آن سال‌ها مخاطبان زیادی داشت. خیلی‌ها روزنامه را می‌خریدند فقط برای این جدول تا بدانند در هر ساعتی چه برنامه‌ای پخش می‌شود و با برنامه‌ریزی، بتوانند، سریال‌های دوست‌داشتنی‌شان را تماشا کنند. نکته جالب اینجاست که اگر به هر دلیلی تلویزیون حتی برای چند دقیقه‌ای پخش برنامه‌هایش را جابه‌جا می‌کرد یا برنامه‌ای را روی آنتن نمی‌فرستاد، روز بعد زنگ تلفن روزنامه مدام به صدا درمی‌آمد و روزنامه جام‌جم محلی می‌شد برای عرض شکایت. شاید برای شما تصورش سخت باشد اما آن زمان تماشاچیان تلویزیون بسیار زیاد و بسیار پیگیر بودند؛ خیلی پیگیر.



طنازی
داریوش کاردان در جام‌جم
داریوش کاردان را بیشتر به عنوان بازیگر می‌شناسند اما قدیمی‌ترها می‌دانند که او قبل از این‌که یک بازیگر برای نقش‌های جدی باشد در حوزه طنز فعال بوده و حتی باعث شده که مهران مدیری، بتواند در تلویزیون جای پای خود را محکم کند.
کاردان یکی از طنزنویس‌هایی بوده که در صفحه3 روزنامه جام‌جم ستونی داشته به‌نام «‌جام‌کج». در ستون سیزدهم اردیبهشت سال 79 با طنز خاص خود نیشتری به تلویزیون و شبکه‌های آن که روز به روز بیشتر می‌شدند، زده است.