هیات امنایی شدن موزه‌ها؛ به‌زودی

هیات امنایی شدن موزه‌ها؛ به‌زودی


 دستورالعمل‌های اجرایی برای آغاز طرح هیات‌امنایی‌شدن
۲۱ مجموعه‌ ملی کشور توسط وزارتخانه در حال تدوین است و بعد از تایید وزیر میراث فرهنگی، ابلاغ می‌شود و به مرور موزه‌ها نیز به فهرست اضافه می‌شوند.
مدت زمان زیادی کارشناسان روی اصلاح آیین‌نامه اجرایی هیات‌امنای موزه‌ها و اماکن تاریخی کار کرده‌اند و من معتقدم این اتفاق آغاز یک تحول مهم برای مدیریت حوزه میراث فرهنگی است که نخست همه‌ آثار جهانی و اماکن تاریخی مهم را شامل می‌شود و در ادامه دیگر مجموعه‌های ملی در دستورکار قرار می‌گیرند.  این آیین‌نامه کار را روشن
کرده است؛ از یک‌سو موزه ملی ایران در قالب هیات‌امنای مستقل کار می‌کند و از سوی دیگر بر اساس برنامه‌ریزی وزارتخانه و تصمیم وزیر میراث فرهنگی، نسبت به مستقل‌شدن هیات‌امنای برخی اماکن تاریخی و اشتراک در هیات‌امنای برخی دیگر از محوطه‌ها و موزه‌ها کارها جلو می‌روند.
همه‌ ظرفیت‌ها در آیین‌نامه دیده شده‌اند و همه‌ محوطه‌ها و موزه‌ها به این صورت مدیریت می‌شوند. درواقع آنچه سال گذشته به عنوان ۲۱‌محوطه و هیات‌امنا مطرح شد به دلیل ارتباط وزارتخانه با سازمان برنامه‌وبودجه و درآمدهای موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی بود تا بتوانیم درآمد آنها را به خود مجموعه‌ها برگردانیم. با این وجود ما منتظر اصلاح آیین‌نامه بودیم تا با انجام آن محوطه‌ها و مجموعه‌های ملی مانند بازار تبریز، کویر لوت یا جنگل‌های هیرکانی را نیز در این فهرست وارد کنیم.