نسخه Pdf

شارژ یک میلیونی تلفن همراه!

شگرد کلاهبرداری مجرمان در پوشش فروشنده

شارژ یک میلیونی تلفن همراه!

تقریبا روزی نیست که پلیس فتا یا رسانه‌ها در مورد کلاهبرداری از طریق کارت بانکی و سوء استفاده از رمز آن به مردم هشدار ندهند و روزی هم نیست که یک یا چند خبر در مورد همین کلاهبرداری‌های سایبری منتشر نشود. این بار هم با وجود هشدارهای متعدد پلیس فتا که بارها تاکید کرده خود مشتری کارت بانکی بکشد و رمز دوم یا رمز یک بار مصرفش را وارد کند، اما متاسفانه باز هم مردم در تله کلاهبرداران می‌افتند و آنچه می‌شود که نباید بشود.
مشابه همین اتفاق برای غزاله 19 ساله افتاد که می‌خواست برای تلفن همراهش که سیمکارتش اعتباری بود، شارژ خریداری کند. غزاله همیشه عادت داشت با استفاده از یکی از اپلیکیشین‌های گوشی‌اش شارژ بخرد، اما این بار بخاطر عجله‌ای که داشت سرراهش به اولین سوپرمارکتی که رسید، از او خواست یک شارژ تلفن 20 هزار تومانی برایش بخرد. 
پسرجوان کارت بانکی غزاله را گرفت تا آن را درون دستگاه کارتخوان بکشد. غزاله هم بدون توجه به هشدارهای مکرر پلیس که گفته است هرگز کارت بانکی و رمز خود را در اختیار فروشنده قرار ندهید، کارت خود را به او داد. فروشنده هم طبق معمول رقم 20 هزار تومان را برای او وارد کرد و بعد، از دختر جوان رمزش را خواست. غزاله هم با صدای بلند رمزش را گفت و فروشنده هم بعد از فشار دادن دکمه‌های مختلف کارتخوان، شارژ خریداری شده را به دختر جوان تحویل داد. 
بعد از خرید شارژ و طبق روال همیشه، پیامکی برای غزاله آمد، اما غزاله به خاطر عجله‌ای که داشت، فقط نام بانکش را از روی پیامک خواند و بعد بدون این‌که به محتوای آن توجه کند، صفحه گوشی اش رابست و درون کیفش گذاشت. بعد از انجام کارهای روزانه‌اش، شب که به خانه برگشت، بعد از ساعاتی، گوشی را برداشت تا برای چند دقیقه گشتی در فضای مجازی بزند. 
پس از چند دقیقه، متوجه پیامک حساب بانکی‌اش شد و آن را باز کرد تا مانده حسابش را ببیند، اما با دیدن آن به‌شدت تعجب کرد. چند بار مانده را خواند، اما آنچه را که می‌دید، باورش نمی‌شد. به‌جای 20  هزار تومان شارژی که صبح خریداری کرده بود، یک میلیون تومان از حسابش برداشت شده بود. 
حقوق ماهانه غزاله در ماه کمتر از یک میلیون تومان بود و او با کلی سختی و صرفه‌جویی در هزینه‌هایش پس‌انداز کرده بود.
آن وقت شب دست غزاله به هیچ جا بند نبود، اما فردا صبح اول وقت همراه پدرش به پلیس فتا مراجعه کرد تا شکایتش را ثبت کند. کارآگاهان پلیس فتا تحقیقات را با پرس و جو از غزاله آغاز کردند و درنهایت به فروشنده جوان در سوپرمارکت رسیدند که از کارت بانکی دختر جوان سوءاستفاده کرده بود. 

​​​​​​​هشداری که جدی گرفته نمی‌شود
سرهنگِ  یادگار نژاد، رئیس پلیس فتای استان کرمان درباره این پرونده‌ و شاکی پرونده گفت: در پی شکایت یکی از شهروندان کرمانی مبنی بر برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب بانكی‌اش توسط فرد یا افرادی، رسیدگی به این موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا 
قرار گرفت. 
با تحقیق از مالباخته و پی‌جویی‌های فنی و پلیسی، عامل برداشت غیرمجاز اینترنتی که به صورت خرید شارژ از حساب بانکی شاکی بود، شناسایی و با هماهنگی با مقام قضایی، متهم دستگیر شد. 
در ابتدا متهم منکر هرگونه جرمی شد، ولی با توجه به مستندات موجود کشف شده، به جرم خود كه نتیجه  سوء‌استفاده از اعتماد شاکی بود اعتراف کرد. 
روند ارتکاب جرم این طور بود که متهم با سوء استفاده ازکارت بانکی شاكی و فعال کردن رمز دوم ایستای آن، مبلغ ده میلیون ریال، برداشت اینترنتی غیرمجاز انجام داده و هدف از این کار را کسب منافع مالی اعلام کرد.
سرهنگ یادگارنژاد با بیان این‌که متاسفانه اعتماد بیجا به برخی افراد موجب بروز خسارت‌های مالی به اشخاص اعتماد کننده می‌شود، افزود: دوباره به همشهریان عزیز توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان کارت بانکی و رمز آن را در اختیار دیگران قرار ندهند. 
در صورت اجبار به دادن کارت به فروشنده نیز، بعد از دریافت کارت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، رمز اول و دوم ایستای خود را تغییر داده و نسبت به فعال‌سازی رمز یک بار مصرف‌کارت بانکی خود اقدام‌کنند.
ضمیمه چار دیواری