صدای مردم در شبکه 2

صدای مردم در شبکه 2

ریحانه سعیدیان سردبیر برنامه آدم‌های خوب شهر


 پیشینه برنامه آدم‌های خوب شهر به دو سال قبل برمی‌گردد؛ اما امسال کمیته امداد امام خمینی (ره) از شبکه‌دو خواست در برنامه آدم‌های خوب شهر از افرادی دعوت شود که خیرشان فقط شامل حال خودشان و خانواده‌هایشان نمی‌شود و بقیه را نیز دربر‌می‌گیرد. البته مهمان برنامه‌هایی همچون ماه عسل کسانی بودند که زندگی شان متحول شده‌بود، اما وجه تمایز برنامه‌هایی مانند آدم‌های خوب شهر در این است که ما از کسانی دعوت می‌کنیم که زندگی آدم‌های دیگر را متحول کرده‌اند.
بنابراین ما در این برنامه از ماجرای خیرین بزرگی می‌گوییم که زندگی‌شان را با فقر شروع کرده‌اند، اما بعدها ثروتمند شده‌اند و کمک حال بقیه بوده‌اند. نیکوکارانی که بیش از 70 مدرسه ساخته‌اند، اما نمی‌خواهند نامی از آنها برده شود. خیرینی که برای شهرهای سیل‌زده کتابخانه راه‌اندازی کرده‌اند، اما آن را رسانه‌ای نمی‌کنند. ما در برنامه آدم‌های خوب شهر از این افراد و خیرین می‌گوییم.
بخشی از برنامه به عکس‌های مردمی اختصاص دارد و از آنها خواسته‌ایم تصاویری از آدم‌های خوب اطراف‌شان بفرستند. هر یک از این عکس‌ها داستان و قصه خاص خودش را دارد. ما این تصاویر را در برنامه پخش می‌کنیم و از این طریق آدم‌های خوب شهر معرفی می‌شوند. به عنوان مثال مردم عکس‌هایی از شهدای مدافع حرم محله‌شان را برای برنامه ارسال می‌کنند یا این‌که از ما می‌خواهند عکس بچه پخش کنیم تا همه برای پدر و مادرهایی که صاحب فرزند نشده‌اند، دعا کنند تا بچه دار شوند.
آدم‌های خوب شهر قرار نیست کارهای عجیب و غریب کنند. یکی ممکن است علاوه بر این‌که کیسه برنج برای خانواده‌اش تهیه می‌کند، حواسش به همسایه هم باشد و کیسه برنجی هم برای او بخرد و خیرات کند. یکی از اعضای گروه درکمیته امداد، سوژه‌ها را جمع‌آوری کرده و ما بعد از بررسی به آنها می‌پردازیم. تلاش می‌کنیم مهمانان برنامه از چهره‌هایی باشند که در برنامه‌های دیگر تلویزیونی نیامده‌باشند. به عنوان نمونه یک خانم ایرانی-فرانسوی است که برای بچه‌های بی‌سرپرست، خانواده پیدا می‌کند. ممکن است گاهی هم سوژه‌ای پیدا نکنیم، اما توکل به خدا می‌کنیم و همان روز به سوژه‌ای برمی‌خوریم. از دیگر مهمانان می‌توانم به دعوت از خلبانی اشاره کنم که خادم امام رضا (ع) است و کارهای بزرگ می‌کند.  در مجموع هر جا که رد پای کاظم احمدزاده، مجری برنامه باشد حتما کار خیر هم هست، چون این مجری بنیانگذار کارهای خیر در برنامه‌های تلویزیونی است. او کسی است که کارتن خواب‌ها، کودکان‌کار و ... را برای اولین بار در برنامه‌هایش نشان داده‌است. همچنین در بخش قرار ساعت 18بینندگان شاهد سلام محمد صالح علاء، کاظم احمدزاده، وحید جلیلوند و محمد اصفهانی به حرم امام رضا (ع) هستند که این بخش مورد توجه قرار گرفته‌است. همچنین از روز گذشته صدای درخواست مردم هم به بخش قرار 18 اضافه شده‌است.