اینجا خودسانسوری نداریم

گفت‌و‌گو با مدیر رادیو گفت‌و‌گو به مناسبت سالگرد تاسیس این شبكه

اینجا خودسانسوری نداریم

در آستانه چهاردهمین سالگرد تاسیس رادیو گفت‌و‌گو هستیم. این شبكه رادیویی با هدف ایجاد فضای چندصدایی در ایران راه‌اندازی شد و در این سال‌ها صاحبان اندیشه و افراد شاخص علمی و فرهنگی و به نوعی می‌توان گفت نخبگان در این شبكه حضور پیدا كرده و در برنامه‌های مختلف به گفت‌وگو پرداختند. از این رو به بهانه سالگرد این شبكه رادیویی با مدیر آن گفت‌و‌گو كردیم. همچنین نظر تعدادی از افراد غالبا مرتبط با این رادیو را در این باره جویا شدیم كه در ادامه می‌خوانید:

   از روندی كه رادیو گفت‌و‌گو در این سال‌ها برای جذب مخاطب داشته، بگویید.
روند تكامل رادیو گفت‌وگو طی ده سال گذشته و به‌ویژه در دوران دكتر شاه‌آبادی كه همواره به راهبرد افزایش تاثیر‌گذاری این رسانه نخبگانی تاكید داشته و دارند، باعث شده امروز رادیو گفت‌وگو، با گستره‌ای متنوع از برنامه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در وضع مطلوبی از نظر تولید محتوای فاخر قرار داشته باشد كه تاثیرات این رویکرد را در محافل مختلف رسانه‌ای و سیاسی به طور محسوسی می‌توان مشاهده كرد. نظرسنجی‌های سازمان هم مؤید افزایش میزان مخاطب و اعتماد شنوندگان این شبكه در سطح استان تهران و سطح ملی است، موضوعی كه اهمیت و جایگاه این مساله را بیشتر می‌رساند.
  رادیو گفت‌وگو را باید بیشتر رسانه و تریبون چه گروهی بدانیم؟
رادیو گفت‌وگو به‌مثابه یك رسانه پیشرو كه ماموریت ورود در جدال‌های مفهومی و پردازش مفاهیم اساسی آینده انقلاب اسلامی را به عهده دارد و مستقیما با جامعه نخبگان و موضوعات نخبگانی درگیر است، از زمان تاسیس در سال 85 تا به امروز تلاش كرده است تریبونی برای آرای‌ نخبگانی فرهیختگان جامعه با سلیقه‌های متفاوت باشد.
  برای یكسویه نبودن فضا در این رادیو هم اقدامی كرده‌اید؟
كارنامه شبكه در این‌خصوص بیانگر همین موضوع است كه سعی شده تا صاحبان فكر و اندیشه به تریبون رادیو گفت‌وگو نزدیك شوند و فضایی ایجاد شود كه تضارب آرا و اندیشه با حضور كارشناسان در این فضا شكل بگیرد. رادیو «گفت‌وگو» با بهره‌گیری از فضای «نخبگانی» جامعه در بستری گفت‌وگو محور، سعی داشته و دارد تا با نگاه حل‌المسائلی به پیشواز چالش‌ها و فرصت‌های موجود در فراروی جمهوری اسلامی برود.
  برگزاری كرسی‌های آزاداندیشی با حضور چهره‌های مختلف هم جزو مواردی است كه می‌تواند در این رادیو اتفاق بیفتد، در این مسیر چه کردید؟
روند پخش زنده این گفت‌وگوها خود باعث كاهش خودسانسوری و صراحت لهجه بیشتر گفت‌وگو‌ها شده و در نهایت یك رضایت نخبگانی و همچنین اقناع در سطح افكار عمومی را در پی دارد. گرچه طرح مباحث چالشی حجم بالایی از برنامه‌های این رادیو را شامل می‌شود اما استراتژی این شبكه بر «گفت‌وگوی» سلایق و ارائه راه‌حل مسائل بوده است و در پی حمله به گروه یا جریانات خاص نیست؛ طبیعی است این مهم در عصر اطلاعات اهمیت زیادی دارد. در طول این روند تمام سلایق سیاسی-‌  اجتماعی جامعه ایرانی را دعوت می‌كنیم؛ مسیری كه باعث شده این رادیو بین جامعه مخاطبان خود از جایگاه خاصی برخوردار باشد. در مجموع گفت‌وگو و پرهیز از مشاجرات فرساینده، نیاز اساسی و امروز جامعه ماست و رادیو گفت‌وگو با بهره‌گیری از فن و ابزار و تجربیات مجریان، كارشناسان، برنامه‌سازان و... و جهتگیری راهبردی كه براساس اسناد بالادستی ازجمله کرسی‌های آزاد‌اندیش در پیش گرفته به دنبال شكل دادن به این جریان است.  در كنار اینها با توجه به زندگی پرسرعت امروزی، سعی كردیم ضمن استمرار برنامه‌های موجود در جدول پخش و اضافه‌كردن تعدادی برنامه جدید، تغییراتی هم در ساختار آنها ایجاد كنیم و برنامه‌هایی تازه در قالب «مستند» و «مجله رادیویی» و برنامه‌های «تعاملی» را طراحی كنیم.
  از جزئیات این تغییرات بگویید.
 یكی از تغییراتی كه در جدول پخش شبكه ایجاد شده است، اختصاص برنامه‌هایی با ساختار «مستند» در كلان سرفصل‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علم و فناوری -‌ حدود 30 دقیقه در روز - است كه پخش آن از بهمن سال گذشته آغاز شده است. با طراحی برنامه‌هایی در این قالب علاوه‌بر ارائه محتوای مستند و متقن به مخاطبان خود، اقدام به تحقق بخشی از منویات رهبر معظم انقلاب در رعایت «قول سدید» هم داشته‌ایم.
تولید برنامه‌ها در قالب مجله نیز از دیگر اقدامات مهندسی جدول پخش شبكه است. به منظور پرهیز از تشكیل میزگردهای طولانی، سعی كرده‌ایم محتوای تعدادی از این میزگردها را با ساختار مجله‌ای و متنوع به مخاطبان ارائه نماییم. این شبكه رادیویی در چهاردهمین سالگرد تاسیس و راه‌اندازی خود، طرح‌های ویژه‌ای را در موضوعاتی از جمله فراماسونری، عملكرد جریان‌های روشنفكری در كشور و... در قالب مستند تنظیم و تهیه کرده است كه پس از تایید معاون صدا، تولید آن را آغاز خواهیم كرد.
  تاکنون چه بازخوردهایی داشته‌اید؟
استمرار حضور فعال افراد تاثیرگذار در مراكز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های كشور (نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی) در برنامه‌ها و حضور و دنبال كردن این شبكه توسط جامعه نخبگانی، سازمان‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، پژوهشگاه‌ها، اندیشكده‌ها، اهالی فكر و اندیشه و... همه از بازخورد‌های خوب این جامعه هدف و مشاركت مردم در طرح دغدغه‌های خود برای پرسش از مسؤولان گواهی بر جذب مخاطب این شبكه است.


عیب و هنر مردان در گفت‌وگو روشن می‌شود
عباسعلی كدخدایی، قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان
گفت‌وگو راهی برای آموختن و درک حقایق است و مسیر روشنگری و هدایت جز از راه گفت‌وگو و نشر عقاید صحیح طی نمی‌شود. انبیای الهی، ابنای بشر را با کلام و کتاب به‌سوی حق و معرفت رهنمون ساختند و با دلیل و برهان قاطع، رشد و غَیّ را از یکدیگر جدا کردند. عیب و هنر مردان در گفت‌وگو روشن می‌شود و صفای باطن و گوهر درون به کلام تجلی می‌یابد. با گفت‌وگو اندیشه‌ها نمایان می‌شود و تضارب آرا، به فکر انسان عمق می‌بخشد. دل‌ها با سخن لطیف جمع می‌شود و بساط تفرقه از میان رخت بر‌می‌بندد. در چهاردهمین سالگرد تاسیس رادیو گفت‌وگو به همه دست‌اندرکاران این شبکه که رسالتی چنین مهم و نیک بر‌عهده دارند خداقوت می‌گویم و آرزوی توفیق و سربلندی آنان را دارم.



صدایی از جنس مردم
 سعیدرضا عاملی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی
رادیو گفت‌وگو یک ظرفیت ملی و اجتماعی برای انعکاس تنوع ایده‌ها، اندیشه‌ها و حل مسائل اجتماعی است.  این رادیو از جنس مردم، خوش‌گویی، نرم‌خویی و رفتار تعاملی همراه با نقد سازنده و سازگارانه است.
امروز «صدا» نه به‌عنوان یک صوت یا موج و آهنگ صوتی بلکه به‌عنوان نمایندگی شدن همه اقشار، اقوام و اقلیت‌های ملی و بین‌المللی در عرصه اجتماعی و تامین حس عضویت ملی اهمیت کانونی دارد. یکی از راه‌های «صدا دادن» به همگان، مسیر گفت‌وگو با همگان است که اطمینان دارم «رادیو گفت‌وگو» هم به پشتوانه‌های کارهای ارزشمند گذشته خود و هم با رویکردهای جدید می‌تواند در مسیر همدلی، همراهی، همروی و همبستگی اجتماعی حرکت کند.




ماموریت سخت
 محسن مومنی شریف ، رئیس حوزه هنری
رادیو گفت‌وگو مسؤولیتی دشوار دارد. این شبکه با رقبایی وارد میدان شده که رقابت و تلاش را
بر مبنای جذب مخاطب حداکثری گذاشته و
در عین حال این مخاطبان هستند که رسانه‌ها را مدیریت می‌کنند و این رویه سمی مهلک است. رادیو گفت‌وگو اما مسؤولیتی بس مهم‌تر دارد. در وهله نخست موضوعات مختلف بوده که در این شبکه مورد تضارب آرا و بحث و نظرهای فرهیخته‌گرا قرار می‌گیرد و چه بسا مورد نظر مخاطب قرار نگیرد و تفاوت عمده رادیو گفت‌وگو با سایر رسانه‌ها در همین است. رسانه‌ها عموما از احساسات مخاطب خود سوء استفاده می‌کنند اما رادیو گفت وگو بر اساس مصلحت کشور دست به برنامه‌سازی می‌زند. از دیگر سو بسیاری از چهره‌های بزرگ در حوزه ادب و هنر همچنان ناشناخته هستند. شایسته است رادیو گفت‌وگو بیشتر در شناساندن این چهره‌ها به جامعه نخبگانی بکوشد.



اینجا تریبون فرهیختگان است
  بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی
انقلاب اسلامی ایران به واقع چالش ایدئولوژی و فکری با دنیا دارد. هرچند موضوعات سیاسی و اقتصادی و استراتژیک مطرح است؛ اما در حوزه افکار و آرا مطالب جمهوری اسلامی باید به سطح دنیا ارسال شود و رادیو گفت‌وگو چنین فضایی را ایجاد کرده است. 14 سال از زمانی گذشته که این رادیو با هدف ایجاد چندصدایی شکل گرفت. رادیو گفت‌وگو قرار بود تریبونی برای فرهیختگان باشد تا تضارب آرا و افکار اتفاق افتد. این شبکه در سطح نخبگانی فعال است و تریبون‌های بسیاری ایجاد کرده و در نتیجه به اقناع مباحث میان فرهیختگان و نخبگان منتج شده است. تعداد افراد فعال در رادیو گفت‌وگو کم، ولی کیفیت بالاست و معتقدم این مسیر خوب بوده و باید ادامه یابد. جمهوری اسلامی اهدافی بلند و بزرگ دارد و درپی گسترش در سطح دنیاست. این مسیر هموار نیست و چالش‌های بسیاری پیش روست. لذا مهم است تریبونی در داخل کشور فعال باشد تا فرصتی برای کسانی که  قصد بیان حرف‌های خود را دارند، ایجاد کند. ما نیز از فرصت این تریبون استفاده کرده و موضوعات مبتلابه مسائل هسته‌ای و سیاسی را بیان کرده و تلاش کردیم سخنان خود را به گوش نخبگان و جهانیان برسانیم.



یک گام موفق برای آزادی بیان
 محسن‌هاشمی، رئیس شورای شهر دوره پنجم
امروز رسانه‌ها در جهان دارای نقش و جایگاه ویژه‌ای هستند و در کشور ما هم رسانه از جایگاه خوبی برخوردار است؛ مخصوصا رادیو که جایگاه خوبی بین مخاطبان پیدا کرده است. معتقدم‌ در حال حاضر محتوای رادیو خیلی موثرتر از محتوای تلویزیون است و البته‌ در میان شبکه‌های رادیویی محتوای رادیو گفت‌وگو تا آنجایی که شنونده بودم و در تعدادی از برنامه‌های آن شرکت کردم را بسیار مناسب ارزیابی می‌کنم. نزدیک به ۱۴ سال از عمر این رادیو می‌گذرد؛ سال‌هایی بود که در مترو، مسؤولیت پروژه‌های ساخت مترو را به‌عهده داشتم و از همان زمان هم شاهد بودم رادیو تلاش می‌کرد با دعوت و گفت‌وگو با صاحب‌نظران در مسائل فرهنگی، هنری، سیاست و اقتصاد آن هم به‌صورت زنده مسیر روشنی برای مخاطب ایجاد کند. این گفت‌وگوهای زنده موجب شد تا افراد از خودسانسوری پرهیز کنند و با دقت بیشتری مطالب رو مطرح کنند. به نظر می‌رسد رادیو گفت‌وگو توانسته با تیم توانمند خود‌ به همراه طرح مباحث آزادتر و موضوعات روز و حضور کارشناسان خبره در مباحث، آن جایگاه مطلوب برای مخاطبش را کسب کند و امیدوارم این رادیو با هدف افزایش کیفیت برنامه‌های خود در ادامه مسیر  روشنگری  با حفظ رویکرد شفافیت و جسارت بیشتر در طرح همه موضوعات موفق باشد.



تاسیس رادیو گفت وگو؛ اقدامی ارزشمند
 محسن پاک آیین
معاون بین‌الملل دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب
در مدت زمان آشنایی با رادیو گفت‌وگو، با رسانه ای موثر، تحلیلی و تفسیری در راستای اشاعه اندیشه روبه‌رو بودم؛ خاصه در میان جامعه نخبگانی و از این رو تاسیس این شبکه رادیویی را یکی از اقدامات ارزشمند صداوسیما می‌دانم. امروز در عصر اطلاعات، نقش رسانه در هدایت افکار عمومی غیر قابل انکار است؛ خاصه در جمهوری اسلامی که
از سوی رسانه‌های بیگانه به شدت مورد حمله و شبهه‌افکنی قرار دارد؛ لذا رادیویی مستقل، با اتکا به تضارب آرا و بهره‌مند از تحلیلگران نخبه باید مسائل روز را با شفاف‌ترین مصادیق به سمع مخاطبان خود برساند. این روند کاری ارزشمند است؛ چراکه توان نقد پذیری مسؤولان را فزونی داده و اطلاعات عمومی در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را افزایش می‌دهد. همچنین مخاطبان این رادیو قادر خواهند بود بر تحلیل موضوعات فائق آیند. بهره‌مندی از نظرات مختلف و کارشناسان گوناگون اقدامی ارزشمند بوده که در سایه تضارب آرا به مشخص‌شدن حقایق منجر می‌شود و مخاطبان این شبکه شامل طیف خاص شنوندگان را بر آن می‌دارد تحلیل‌های جذاب مورد نظر خود را از آنتن رادیو گفت‌وگو دریافت کنند. تاسیس این شبکه کاری ارزشمند بود و امید است کماکان در مسیر پیشرفت حرکت کند و شاهد موفقیت هرچه بیشتر و بهروزی این شبکه باشیم.