نسخه Pdf

اول بخوان بعد امضا كن

بیشتر بدانیم

اول بخوان بعد امضا كن

محمد غمخوار / کارشناس ارشد حقوق

 هر هفته در این بخش به تشریح موضوعات حقوقی به زبان ساده پرداخته می‌شود تا بیش از پیش با حقوق قانونی خود آشنا شویم. موضوعات این ستون با‌توجه به پرسش‌های حقوقی شما انتخاب شده است. این هفته به بررسی ابعاد حقوقی شروط عقدنامه پرداخته‌ایم كه در ادامه می‌خوانید.
یا تجربه كرده‌اید یا دیده‌اید كه بعد از جاری شدن صیغه عقد، نوبت به امضاها می‌رسد و عاقد محل‌هایی را در عقدنامه به عروس و داماد نشان می‌دهد و آنها هم بدون این‌كه بدانند پای چه تعهداتی را امضا می‌كنند، سعی می‌كنند زودتر از این مرحله عبور كنند و پشت‌سر هم امضا می‌كنند. البته مردان باید كمی تامل كنند و با خواندن شروط 12 گانه بدانند چه حقوقی را به همسرشان می‌دهند تا اگر خدایی ناكرده بعدها در زندگی زناشویی به مشكل خوردند و كار به دادگاه و احقاق حق رسید، شوكه نشوند.
آنهایی كه پیش از خواندن این مطلب امضا‌ها را پای عقد‌نامه زده‌اند و آن دسته دامادهایی كه منتظرند هرچه زودتر از مرحله عقد عبور كنند باید بدانند، با امضای یكی از بندها، زوجین توافق می‎كنند در زمانی كه طلاق به درخواست زن نباشد یا طلاق به دلیل تخلف زن از وظایف همسری‎اش نباشد، مرد نصف اموالی را كه در ایام زندگی مشترك به دست آورده است، به زن بدهد.
همچنین مرد به همسرش وكالت می‌دهد در صورت وجود هریك از شروط 12 گانه عقدنامه با مراجعه به دادگاه درخواست طلاق كند.
خودداری مرد از پرداخت نفقه به مدت شش ماه، سوء‌رفتار یا سوء‌معاشرت مرد، ابتلای مرد به امراض صعب‌العلاج، جنون مرد، اشتغال مرد به شغلی كه منافی با مصالح خانوادگی باشد، محكومیت مرد به حكم قطعی به مجازات پنج سال حبس یا بیشتر، ابتلای مرد به هرگونه اعتیاد، مرد زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترك كند، محكومیت قطعی مرد در اثر ارتكاب به جرم و اجرای هرگونه مجازات كه مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زن باشد، عقیم بودن یا عوارض جسمی مرد كه بعد از پنج سال از ازدواج باعث عدم بارداری زن شود، در صورتی كه مرد مفقودالاثر شود، مرد همسر دیگری بدون رضایت زن اختیار كند، موارد 12 گانه‌ای است كه مرد به همسرش اجازه می‌دهد با مراجعه به دادگاه خانواده درخواست طلاق بدهد. حال ممكن است زوجه یا همان زن، شروط دیگری را مانند حق مسكن، حق خروج از كشور و... را ضمن عقد مطرح كند كه با امضای آن، حق سلب این حقوق را از همسرتان ندارید. پس قبل از امضای عقدنامه با این شروط آشنا شده و در صورت رضایت آن را امضا كنید و بدانید هیچ اجباری برای امضای آنها وجود ندارد.