نسخه Pdf

به جــای آفتــــاب

کدام بازیگران در نقش امام خمینی (ره) بازی کردند؟

به جــای آفتــــاب

با وجود آن‌كه بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی و بیش از 30 سال از رحلت امام خمینی‌(ره)، رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد؛ اما سبد سینما و تلویزیون ایران در ساخت فیلم و سریال‌هایی كه به زندگی امام خمینی‌(ره) و فعالیت‌های سیاسی و انقلابی ایشان بپردازد چندان گسترده و متنوع نبوده‌ است. به طوری كه شاید در طی این سال‌ها فیلم و سریال‌های متعددی با محتوای انقلاب و سال‌های مبارزاتی قبل و بعد از آن پرداخته باشد. اما فیلم و سریالی كه با محوریت رهبر كبیر انقلاب اسلامی ساخته شود كمتر بوده.  به طوری كه اگر مستندهای ساخته شده در این زمینه فاكتور گرفته شود تعداد آنها به انگشتان یك دست هم نرسد. برای همین هم چهره‌هایی كه در نقش امام خمینی(ره) نقش‌آفرینی كرده‌اند انگشت‌شمار بوده و نمی‌توان در این خصوص كارنامه پرباری را شاهد بود. با این حال چهره‌هایی كه توانسته‌اند در نقش امام خمینی(ره) ظاهر شوند به‌خوبی توانستند از پس این كار برآمده و از خود نقش ماندگاری را به یادگار بگذارند. 
نكته جالب در این خصوص استفاده از بازیگران برای حضور در نقش امام خمینی(ره) است كه در مقایسه با قدمت انقلاب، پدیده نوظهوری است و تازه در چند سال اخیر كارگردان‌ها اقدام 
به ساخت مجموعه‌هایی درباره موسس انقلاب كرده‌اند و همین موضوع از جمله دلایلی است كه باعث شده بازیگران معدودی در این نقش حضور یافته و نقش‌آفرینی كنند. 
در هر صورت ساخت فیلم با محوریت زندگی رهبران بزرگ سیاسی موضوعی است كه خیلی از کارگردانان بزرگ  علاقه دارند بتوانند تجربه  ساخت آن را داشته باشند. بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین شخصیت سیاسی و مذهبی ایران در صدر این شخصیت‌هاست. اما یافتن بازیگر و چهره‌ای كه بتواند از پس این كار هم به‌خوبی برآید موضوع مهمی است. چون  حالات، لحن بیان، نوع نگاه این رهبران سیاسی مورد توجه مخاطبان است و برای آن‌كه بتوان كار را به‌خوبی از آب درآورد راه دشوار و طولانی بر سر راه كارگردان و بازیگران قرار خواهد داشت و شاید این موضوع دلیلی باشد بر این‌كه كمتر كارگردانی در خود این جسارت را می‌بیند در این زمینه ورود كرده و فیلمی در این خصوص پدید آورد. 
بازیگران محدودی به جای شخصیت امام خمینی(ره) نقش‌‌آفرینی كرده‌‌اند، اما برخی از آنها معروف شده و تصویر آنها در فضای مجازی و سایت‌های خبری دست به دست چرخیده و  با حضور در سریال‌ و فیلم‌های سینمایی اثری ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند. 

شکر خدا گودرزی
نام شكرخدا گودرزی را شاید در میان چهره‌های مطرح بازیگر كمتر شنیده باشید؛ اما او یكی از موفق‌ترین چهره‌هایی است كه توانست با انجام گریمی البته سنگین به چهره امام خمینی(ره) نزدیك شده و در این نقش حضور داشته باشد. سریال «معمای شاه» 
هر جمعه شب از شبكه اول سیما پخش می‌شد و البته اغلب منتقدان نیز از بازی و گریم این بازیگر اعلام رضایت داشتند. محمدرضا ورزی، كارگردان سریال معمای شاه برای یافتن چهره‌ و بازیگری كه بتواند در این زمینه به‌خوبی نقش‌آفرینی كند تلاش بسیاری كرد كه در نهایت بعد از بیش از 20 بار تست گریم روی چهره گودرزی آن را تایید كرده و به عنوان بازیگری كه در نقش امام خمینی وارد شود انتخاب شد. البته تنها موضوع تایید تست گریم كافی نبود، بلكه این بازیگر برای آن‌كه بتواند به‌خوبی از پس نقش‌آفرینی برآید لازم بود ماه‌ها تمرین كرده تا موفق شود تمام حالات و سكناتش نیز نزدیك به شخصیت تاثیرگذار و بزرگی همچون امام خمینی(ره) باشد كه تمام اطرافیانش به شخصیت كاریزماتیك ایشان  تاكید داشتند.

عبدالرضا اکبری 
فیلم سینمایی «فرزند صبح» از جمله فیلم‌هایی است كه بهروز افخمی آن را كارگردانی كرده و به زندگی روح‌ا... خمینی از كودكی تا 
15 خرداد 42 پرداخته است. این فیلم سینمایی یك اثر جدی درباره زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران است كه در ابتدا جمشید هاشم‌پور برای نقش‌آفرینی در نقش امام خمینی(ره) تست گریم شد كه مورد تایید قرار نگرفت و گزینه بعدی عبدالرضا اكبری بود كه توانست با تست گریم موفق‌تر كه شباهت خوبی با چهره امام خمینی(ره) داشت این نقش را به‌عهده گیرد. البته این فیلم سینمایی در زمان ساخت، پخش در جشنواره و اكران مجدد آن با حاشیه‌های بسیاری مواجه شد. فیلمی كه ساخت آن سال 83 كلید خورد تا سال 85 ساخت آن متوقف شد و سال 89 نسخه‌ای از آن به جشنواره راه پیدا كرد كه كارگردان آن گفته بود این فیلم، فیلم او نیست! و سال 98 فیلمی كه با تدوین تایید شده كارگردان بود پخش شد. در هر صورت هر چند این فیلم آنقدرها مورد توجه نگاه منتقدان قرار نگرفت، اما می‌توان از آن به عنوان فیلمی كه توانست به زندگی‌نامه رهبر كبیر انقلاب بپردازد، نگاه شود. 

​​​​​​​سایر بازیگران
اما به‌جز این فیلم سینمایی و سریالی كه به آنها اشاره شد باقی فیلم و سریال‌هایی كه به زندگی این رهبر بزرگ انقلاب اسلامی پرداخته شد یا نقشی برای رهبر انقلاب در نظر گرفته نشده و به صورت مستتر به آن پرداخته شده است یا فیلم و سریال به مرحله نهایی یا ساخت نرسیده یا در مقطعی كه مربوط به كودكی و نوجوانی امام خمینی(ره) می‌شود پرداخته و به اتمام رسیده و امكان ادامه یافتن آن نبوده. سریال «آفتاب و زمین» ساخته جواد شمقدری از جمله این سریال‌هاست كه به مقطع زندگی امام خمینی(ره) و خانواده‌‌شان 
در شهر خمین می‌پردازد و تنها تا شش ماهگی امام روایتگری شده است. فیلم «صنوبر» ساخته مجتبی راعی نیز از دیگر فیلم‌هایی است كه با محوریت زندگی امام خمینی(ره) در مقطع نوجوانی بین سال‌های 13تا 16سالگی می‌پردازد و با نام «سال سخت در خمین» نیز از فیلم شناخته می‌شود كه به صورت یك سریال 6 قسمتی هم از شبكه یك سیما پخش شد.
ضمیمه نوجوانه