دستور ماسکی صادر شد

دستور ماسکی صادر شد


  «از 15 تیرماه، استفاده از ماسک، در مکان‎های سرپوشیده الزامی است.» این نه جمله ما که جمله رئیس‎جمهور کشور است که صبح دیروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا عنوان کرد. اجباری کردن، ماسک البته به این تاریخ ختم نمی‌‎شود، پیش از این هم در مترو استفاده از ماسک اجباری شده‌بود. حالا حساسیت‎ها درباره استفاده از ماسک بیشتر شده‌است، طوری که وزارت بهداشت هم هشتگی درست کرده تا شهروندان به ماسک زدن تشویق شوند. اجباری شدن ماسک تنها تصمیم جدید دیروز نبود، آن طور که رئیس‌جمهور گفت برای مناطق و شهرهای با شرایط قرمز هم تصمیمات مهمی گرفته‌شده‌است؛ تصمیماتی که ‌به بازگشت محدودیت‌ها منجر می‌شود.
 دو روز پیش در همین ستون نوشتیم ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و درمان از هشتگ، «من-ماسک-می‎زنم» رونمایی کرد و‌ از همه مردم خواست در این پویش شرکت کنند. حالا اما، رئیس‎جمهور اعلام کرده‌است ماسک‌زدن اجباری خواهدشد.
سیاست‌ ماسکی
 در جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس‌جمهور با بیان این که مناطق سرپوشیده هم جزو مناطق قرمز محسوب می‌شوند، از لزوم استفاده از ماسک در این مناطق، گفت: ‌«ماسک زدن از 15 تیر تا پایان تیرماه، در مکان‎های بسته الزامی می‎شود.» او تاکید کرد اگر لازم باشد، این مدت زمان را تا مرداد هم تمدید خواهد کرد.
 روحانی همچنین عنوان کرد وزارت کشور، تعزیرات و اصناف می‎توانند، ماده قانون بازدارندگی، پیشنهاد دهند تا در جلسه هفته آینده این ستاد به تصویب برسد و اجرایی شود. همچنین روحانی با بیان این که پنج استان کشور، در شرایط قرمز قرار دارند (خوزستان، کردستان، آذربایجان‌غربی، هرمزگان و کرمانشاه) از استانداران و مدیران ستاد این استان‌ها درخواست کرد در صورت تمایل، محدودیت‎هایی را به وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان پیشنهاد دهند تا این محدودیت‌ها با نظر این دو وزارتخانه، اعمال شود.
روز گذشته حریرچی نیز با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور تاکید کرد استفاده از ماسک از 15تیر در اماکن عمومی الزامی است و استان‎های با وضعیت قرمز باید این الزام را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.
باید یادآور شد چنین سیاست‎هایی ‌پیش از این هم اجباری شده بود، در جایی مانند مترو و دیگر وسایل حمل‎ونقل عمومی، نکته مهم اما این است که این الزام به استفاده، نادیده گرفته‌شده و در بسیاری از موارد مسافران، بدون استفاده از ماسک، در متروهای شلوغ، تردد می‎کردند. حال سوال این است که با آن سابقه تقریبا ناموفق، آیا می‎توان به نظارت بر اجبار ماسک امیدوار بود؟
باید جریمه شوند
 مینو محرز، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در این‌باره به ما گفت که سیاست در خانه ماندن، دیگر در هیچ کشوری از جهان، اجرایی نمی‎شود و این استفاده از ماسک است که تنها راه مقابله با بیماری عنوان شده‌است. او به مشکلات روانی، اجتماعی و اقتصادی که کرونا به وجود آورده، اشاره کرد و در این باره گفت: «اجباری کردن استفاده از ماسک، ارزان‎ترین و آسان‎ترین راه برای مقابله با بیماری کروناست.» او تاکید کرد جریمه کردن کسانی که از ماسک زدن خودداری می‎کنند، می‎تواند بهترین تصمیم باشد.
محرز‌ از آمار جدیدی نیز گفت؛ از این که اگر دو نفر ماسک زده باشند، احتمال سرایت بیماری در هر دو طرف، 5/1درصد است. محرز معتقد است:‌ «با دعوا یا زد و خورد نمی‎توان کاری را پیش برد، بهترین کار این است که در ابتدا، آگاهی و فرهنگ‎سازی شود و در کنار آن، مسأله جریمه هم مطرح باشد.» او توضیح داد که این مهم، در همه کشورهای جهان در حال انجام است و با محدود کردن دایره اختیارات به استان‎های قرمز و استفاده از قوانین محدودیت‎های تردد و حمل‎ونقل می‌توان از پیشروی ویروس جلوگیری کرد. او ادامه‌ داد:‌‌ «دولت باید حمایت‎گر باشد و برای کسانی که توانایی تهیه ماسک را ندارند، ماسک تهیه کند، بعد از آن انتظار داشته‌باشد تا شهروندان قوانین را اجرا کنند.»