10 نگاه به ماسک اجباری

10 نگاه به ماسک اجباری

از امروز باید در هر مکان تجمعی و زیر همه سقف‌های اشتراکی ماسک به صورت زد، اجباری هم زد. لطفا نسبت به کلمه «اجباری» موضع نگیرید، چون چهارماه است توصیه وخواهش برای ماسک زدن افاقه نکرده و دیگر نمی‌توان به نتیجه خواهش و تمنا امیدوار بود. امروز ما در همان نقطه‌ای ایستاده‌ایم که هفته‌ها قبل وزیربهداشت گفت اگرغافل شویم ویروس در دقیقه90 به ما گل می‌زند. ما از کرونا گل خورده‌ایم، بد هم خورده‌ایم، در دقیقه90 هم خورده‌ایم و حالا در وقت‌های اضافه چاره‌ای به‌جز رعایت بهداشت نداریم؛ بهداشتی به ابعاد یک ماسک. گرچه وقتی کاری در کشورمان اجباری می‌شود بازهم رگه‌های اختیاری بودن را می‌شود در آن دید، ولی به هر حال از امروز ماسک زدن اجباری است. درباره این اجبار با پنج کارمند و پنج ارباب رجوع در چند شهرمختلف کشور حرف زده‌ایم. 10 نفری که نکات مشترک در صحبت‌هایشان زیاد بود، ولی به هرحال هرکدامشان دغدغه‌های اختصاصی نیز داشتند که شاید به کار طراحان قانون اجباری شدن ماسک بیاید.

به ما ماسک بدهید
وقتی دولت ماسک زدن را اجباری می‌کند باید برای تشویق مردم به استفاده هم که شده ماسک رایگان به مردم بدهد به‌خصوص به کسانی که به ادارات دولتی مراجعه می‌کنند. البته مهم‌تر از این کار، نظارت بر استفاده از ماسک است، چون توزیع آن یک چیز است و  زدنش به صورت یک چیز دیگر.



همه با هم ماسک بزنند
هیچ چیزی را با زور نمی‌شود به مردم تحمیل کرد، حتی ماسک را. مردم مقابل چیزهای اجباری معمولا گارد می‌گیرند، اما به نظرم کرونا به جایی رسیده که چاره‌ای به‌جز اجبار نیست. من اوایل اعتقادی به ماسک نداشتم، اما حالا  باور دارم چون مرگ و میرها زیاد و ترسناک شده، ولی چه فایده اگرمن ماسک بزم و دیگران نزنند.



اگر ماسک نبود ؟!
فرض کنید برای انجام کاری به اداره‌ای رفتم، ولی ماسک همراهم نبود،‌آن وقت باید چه کار کنم؟ کارم را انجام ندهم و برگردم یا دربه‌در دنبال خرید ماسک باشم؟ اگر آن نزدیکی‌ها ماسکی برای خرید نبود، چه؟ اجباری شدن ماسک کار بدی نیست، اما دولت باید به این چیزها هم فکر کند.


ارباب رجوع قانع نمی‌شود
اجباری شدن استفاده از ماسک، یک تصمیم عالی است و به عنوان کارمندی که ارباب رجوع زیادی دارم با آن موافقم. اداره ما که درنقطه‌ای محروم واقع شده به مراجعان ماسک رایگان می‌دهد تا فرهنگ‌سازی شود، ولی عده‌ای با هیچ توضیحی قانع نمی‌شوند،‌ حتی با ماسک مجانی.



مردم ترسیده‌اند
قبلا اگر درباره کرونا و کشندگی‌اش در رسانه‌ها حرف زده می‌شد حالا مردم شهر ما این کشندگی را دارند با چشم خودشان می‌بینند. دیروز کرونا هفت نفر را در شهرکوچک ما کشت و همین باعث ترس مردم شده که
به نظرم مؤید خوبی برای قانون اجباری شدن ماسک است.



مرگ ملموس شده
به عنوان شهروندی که چهار ماه است اوضاع شهرم یا قرمز بوده یا زرد، هفته‌ها برای استفاده از ماسک تنبلی می‌کردم، ولی در چند روز اخیر که مرگ‌ها و ابتلاها صعودی شده ماجرا را جدی گرفته‌ام و موافق اجباری شدن ماسک هستم. حالا چند روزی است می‌شود دید مرگ فقط برای همسایه نیست.



مدافع برخورد سخت
من هفته‌هاست در اداره ماسک می‌زنم. اداره نیز ماسک رایگان در اختیارمان می‌گذارد تا کسی بهانه‌ای نداشته باشد.
با این حال برخی همکاران همچنان ماسک نمی‌زنند، برخی ارباب رجوع‌ها نیز رعایت نمی‌کنند. به نظرم برای کنترل بیماری باید چه با کارمند و چه با ارباب رجوعی که ماسک نمی‌زند سرسختانه برخورد  کرد.



دولت هزینه‌ها را تقبل کند
اگر ماسک زدن اجباری می‌شود کسانی که برای کار شخصی بیرون می‌روند باید خودشان ماسک بخرند و هزینه کنند، ولی وقتی سر و کارشان با دستگاه‌های دولتی است و دولت خودش ماسک را اجباری کرده پس باید به مردم ماسک هم بدهد، نه این که آن را اجباری کند و خودش را کنار بکشد.


رعایت دو سویه
وزارتخانه ما ساختمان‌های متعددی دارد و میزان استفاده از ماسک در هر ساختمان فرق دارد. درحالی که عده‌ای مجدانه بهداشت را رعایت می‌کنند، عده‌ای چندان به آن پایبند نیستند؛ بنابراین موافق اجباری شدن ماسک هستم ومعتقدم این اجبار باید، هم برای کارمندان و هم مراجعان باشد؛  چون رعایت یکطرفه فایده‌ای ندارد.


بودجه بدهید
دو هفته است در اداره ما ماسک زدن اجباری شده. کارمندان هفته‌ای سه عدد سهمیه دارند، ولی ماسک رایگان برای ارباب رجوع وجود ندارد و حراست، مردم را برای خرید به داروخانه روبه‌رو ارجاع می‌دهد. اما بهتر است دولت بودجه‌ای برای این کار در نظر بگیرد تا هم کاری تبلیغی انجام دهد و هم هزینه اضافه به مردم تحمیل نشود.