قیمت ماسک حداکثر 1500 تومان است! ‌

دبیر ستاد لجستیک مقابله با کرونای وزارت صمت:

قیمت ماسک حداکثر 1500 تومان است! ‌



 درست است که تامین تجهیزات پزشکی بر عهده وزارت بهداشت و درمان است، اما بعد از ورود ویروس کرونا به کشور، حســــــن روحــــــــانــــی، رئیس‌جمهور‌، اعلام کرد وزارت صمت هم باید روی توزیع و تولید ماسک در کشورنظارت داشته باشد، همین شد که سراغ جمشید گلپور، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان و دبیر ستاد مقابله با کرونای لجستیک وزرات صمت رفتیم تا درباره تولید، توزیع و نظارت بر ماسک صحبت کنیم.

چند ماسک در روز در کشور تولید می‌شود؟
دو نوع ماسک صنعتی و کارگاهی در کشور تولید می‎شود. ماسک کارگاهی، همان ماسک‌هایی است که در خیاط‎خانه‎ها روزانه حدود 5/2 ‌ تا سه میلیون عدد تولید می‎شود. در بخش صنعتی هم همین مقدار است.در مجموع روزانه، حدود 5 تا 6 میلیون ماسک در کشور تولید می‎شود.
  نیاز  روزانه کشور به ماسک چقدر است؟
 حدود6 میلیون. البته روزانه یک‌میلیون‌و‌300‌هزار ماسک هم به کادر درمان می‎دهیم.
اما پرستاران می‌گویند ماسک به اندازه کافی در اختیارشان قرار نمی‎گیرد، چرا؟
ما ماسک در اختیار آنها می‎گذاریم و این میزان هم آن نیازی است که وزارت بهداشت به ما اعلام کرده است که اگر بیشتر از این میزان هم باشد، ما توان ارائه آن را داریم. این گفته شما، با گفته وزارت بهداشت در تناقض است. به گفته آنها مشکلی در تامین ماسک کادر درمان وجود ندارد، در جلسه بعدی ستاد ملی مبارزه با کرونا این موضوع را مطرح می‎کنم، آنها حتما این موضوع را تکذیب خواهند کرد. چراکه اولویت اول ما، تامین ماسک برای کادر درمان است.
مطمئن‌ترین محل برای تهیه ماسک کجاست؟
دو روز گذشته، وزارت صمت، امکان فروش ماسک به صورت اینترتی را  فعال کرد و به برخی فروشگاه‎های مجازی کشور، مجوز فروش ماسک داد. در 200 تا 250 ایستگاه مترو هم مجوز فروش ماسک داده‎ایم. به جز اینها در داروخانه‌ها هم ماسک به فروش می‏رسد.
چرا در هر مکانی ماسک به یک قیمت به فروش می‏رسد، اکنون قیمت یک ماسک چقدر است؟
هزینه ماسک کارگاهی و صنعتی متفاوت است. قیمت ماسک کارگاهی، 1500 تومان و ماسک صنعتی هم تقریبا 800 یا 900 تومان است. اگر به‌جز این قیمت، ماسکی به فروش برسد، تخلف است.
اما در داروخانه‎ها و فروشگاه‏ها ماسک‎ها به قیمت‎های متنوعی به فروش می‎‏رسد.
ماسک‌ها باید به همین قیمت در فروشگاه‎ها به فروش برسد. اگر بالاتر از این هزینه به فروش برسد، تخلف است. ما روی خواربارفروشی‎ها، مترو و فروشگاه‎های زنجیره‎ای مجازی نظارت داریم. نظارت بر فروش ماسک در داروخانه‏ها، بر عهده وزارت بهداشت است که البته ما هم می‌‎دانیم نظارت بر داروخانه‌ها کم است و این وزارتخانه قول داده است نظارت‎ها را بیشتر کند.
چرا فروش ماسک ضابطه‌مند نیست؟
بر اساس آنچه در قانون تعریف شده است، تامین و نظارت بر عملکرد تجهیزات پزشکی، برعهده وزارت بهداشت است. بعد از به وجود آمدن این بحران اما ما هم در کنار آنها کمک می‎کنیم. طبق قانون نمی‎توانیم بر داروخانه‏ها نظارت کنیم. وزارت بهداشت قول داده است بر عملکرد داروخانه‏ها نظارت کند.
برخی از شهروندان برای تهیه ماسک با مشکل روبه‌رو هستند، اما مسوولان درباره صادرات ماسک می‎گویند‌. چرا به فکر صادرات هستید؟
یک هفته پیش، جلوی صادرات ماسک N95 را گرفتیم و دیگر اجازه صادرات ماسک نداریم. ماسک سه لایه هم اجازه خارج شدن از گمرکات را ندارد.