نسخه Pdf

شکایت دات کام

راه و روش شکایت از فروشگاه​های آنلاین

شکایت دات کام

با پیشرفت فناوری و ورود اجتناب‌ناپذیرش به زندگی مردم، همه‌ کارها به سمت الکترونیکی شدن پیش رفت. کرونا و قرنطینه خانگی هم مزید بر علت شد تا این ماجرا بیشتر شدت بگیرد. حالا دیگر خیلی از نیازهای زندگیمان از نان و لباس و تلفن‌همراه و اتوبخار را اینترنتی میخریم و در خانه تحویل میگیریم. خرید اینترنتی ‌مانند خرید حضوری این ویژگی را ندارد که شما فروشنده را ببینید و بعد از دیدن کالای مورد نظرتان آن را بخرید. برای خرید باید از قبل فروشنده‌های مورد اعتماد را شناسایی کرد. مواظب باشید خریدتان را از سایت‌هایی انجام بدهید که یکی از مجوزهای ای‌نماد یا اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی را داشته باشند. فروشنده‌هایی که سایت‌شان علامت تجاری ای‌نماد را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارند از بالاترین درجه‌ اعتماد برخوردارهستند و می‌توان با آسودگی خیال از آنها خرید کرد. نماد الکترونیکی ضمانتی به منظور اطمینان کاربران و خریداران برای خرید از این فروشگاه‌های اینترنتی است. اما در خرید اینترنتی ممکن است موارد تخلفی از طرف فروشنده پیش بیاید. برای ثبت و پیگیری شکایت از این فروشنده‌ها چه باید کرد؟

احمد داوری خبرنگار

  از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی 
برای ثبت شکایت از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی از طریق سامانه نماد اعتماد الکترونیکی، باید سایتی که از آن خریدتان را انجام داده‌اید، دارای ای‌نماد باشد. این نماد معمولا در پایین‌ترین قسمت سایت یا در قسمت در‌باره‌ ما قرار دارد. بعضی از سایت‌ها ممکن است یک تصویر تقلبی یا سایت جعلی برای این کار گذاشته باشند. برای این‌که ضریب اطمینان‌تان بالاتر برود و با خیال راحت خریدتان را انجام بدهید روی لوگوی ای‌نماد که در سایت قرار دار‌د کلیک کنید. با کلیک کردن شما به صفحه‌ اصلی ای‌نماد یا اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی وارد می‌شوید. به‌محض وارد شدن به سایت، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که تاریخ اعتبارنامه‌ آن کاملا مشخص است. اگر روی نماد کسب‌وکارهای اینترنتی کلیک کنید وارد صفحه‌ای می‌شوید که تمام مشخصات صاحب امتیاز آن سایت یا فروشگاه و مدت زمان اعتبارنامه‌ آن سایت را مشاهده می‌‌کنید. علاوه بر تاریخ اعتبارنامه می‌توانید اسم سایت، نام صاحب امتیاز، آدرس و تلفن آن فروشگاه را هم ببینید. 
حالا اگر با وجود همه این احتیاط​​ها مشکلی پیش آمد، برای ثبت‌شکایت‌تان باید به سایت https://enamad.ir/ مراجعه کنید. وقتی وارد این سایت می‌شوید در قسمت سمت راست روی گزینه‌ شکایت از کسب‌وکار کلیک می‌کنید. در اینجا باید مشخصات خودتان را وارد کنید. وقتی سایت مشخصات شما را تایید کرد، باید از طریق پنل کاربری خودتان مراحل شکایت را انجام بدهید. در مرحله‌ بعد باید اسم سایتی را که می‌خواهید ازشان شکایت کنید، وارد کنید و بعد شماره‌ فاکتور یا کد پیگیری که سایت به شما داده را تایپ کنید. 
حالا باید نوع و علت شکایت‌تان را مشخص کنید. گزینه‌هایی که در سایت قرار داده شده اینها هستند: مغایرت کالا و خدمت تبلیغ‌شده، ارائه ندادن خدمت یا تحویل کالا، دیرکرد در تحویل کالا یا خدمت و ارائه نکردن خدمات پس از فروش و عدم بازپرداخت وجه. بعد آنچه اتفاق افتاده را در کادر مشخص شده بنویسید. لزوما نباید توضیحات‌تان خیلی رسمی و ادبی باشد.
 اگر هم فایلی داشتید در آنجا می‌توانید ضمیمه کنید؛ مثلا اسکرین‌شاتی از آن سایت یا عکس از محصولی که مشکل دارد. البته این نکته را درنظر بگیرید که حتما نباید فایلی بارگذاری کنید. بدون فایل هم شکایت شما بررسی می‌شود. بعد از انجام دادن همه‌ این مراحل گزینه‌ ارسال را کلیک کنید. سایتی که از آن شکایت داشته‌اید تا 96 ساعت یعنی چهار روز زمان دارد به شکایت شما جواب بدهد. در مقابل توضیحات فروشگاه شما باز هم می‌توانید متنی را دوباره در جواب‌شان ارسال ‌کنید. می‌توانید این روند را تا قانع‌شدن‌تان ادامه بدهید. 


   از طریق پلیس فتا
پلیس فتا، یک واحد امنیتی است که در حوزه‌ تخصصی جرایم اینترنتی و فضای مجازی فعالیت می‌کند. برای ثبت و پیگیری شکایت‌تان از طریق این مرجع قانونی به سایت https://www.cyberpolice.ir مراجعه کنید. 
در قسمت سمت چپ سایت روی گزینه‌ ثبت گزارش مردمی کلیک‌کنید. برای ثبت شکایت ابتدا باید در این سایت عضو شد. بعد از این‌که عضو شدید وارد قسمت ثبت شکایت می‌شوید. در اینجا انواع شکایات را می‌توانید ببینید. گزارش تخلف وب‌سایت، گزارش تخلف شبکه‌ اجتماعی، گزارش تخلف نر‌م‌افزار و بازی و گزارش تخلف پیامک و پست‌ الکترونیکی انواع شکایاتی است که در این سایت قرار دارد. در اینجا هم با پر کردن مشخصات خود و سایت موردنظرتان شکایت را ثبت کنید. سایت به شما یک کد رهگیری می‌دهد که با آن می‌توانید مراحل شکایت‌تان را پیگیری کنید. یکی از خوبی‌های این سایت، گفت‌وگوی آنلاین است که می‌توانید با کارشناسان مربوطه صحبت‌کنید و از آنها مشورت بخواهید. 
ثبت شکایت از کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی:  برای ثبت شکایت‌تان به سایت پلیس فتا مراجعه کنید و در قسمت گزارش تخلف، روی گزینه‌ گزارش تخلف شبکه‌ اجتماعی کلیک کنید. در آنجا هم باید یک‌سری مواردی را که خواسته شده پر و شکایت‌تان را ثبت‌کنید.

   از طریق اتحادیه‌ کسب‌وکارهای الکترونیکی 
برای ثبت شکایت و رسیدگی از این طریق باید به سایت https://ecunion.ir مراجعه کنید. در قسمت پایین و سمت چپ سایت روی گزینه‌ سامانه ثبت و پیگیری مشکلات کسب‌وکارهای مجازی و استارت‌آپ‌ها از سازمان‌های دولتی کلیک کنید. ابتدا مشخصات خودتان را وارد می‌کنید و بعد اسم فروشگاه یا سایت و آدرس سایتی را که می‌خواهید از آنها شکایت کنید، می‌نویسید. گزینه‌ بعدی، شرح شکایت شماست از سایت موردنظرتان. اگر دوست داشتید و فایلی داشتید که ممکن است در روند بررسی مفید باشد را در سایت بارگذاری کنید. حجم فایل ارسالی نباید بیشتر از یک مگابایت باشد. 
بعد گزینه‌ ثبت را کلیک می‌‌کنید. نکته‌ خیلی مهم و مفیدی که سایت دارد این است که در قسمت سمت راست، گزینه پشتیبانی قرار دارد. می‌توانید با کارشناسان این سایت و اتحادیه صحبت کنید و از آنها راهنمایی بخواهید تا بتوانید شکایت‌تان را هر چه بهتر تنظیم کنید. 

ضمیمه کلیک
تیتر خبرها