جزئیات طرح سهام عدالت از زبان نمایندگان

جزئیات طرح سهام عدالت از زبان نمایندگان

طرح دولت در اجرای واگذاری سهام‌عدالت چند مشکل داشت که مجلس قصد دارد برای بررسی و اصلاح آنها ورود کرده و تصمیمات جدیدی را اتخاذ کند. مورد اول تعداد افرادی است که در گذشته برای دریافت سهام‌عدالت ثبت‌نام کرده‌بودند اما سهام به آنها تعلق نگرفته‌بود که همان جاماندگان سهام‌عدالت محسوب می‌شوند. موضوع دوم افرادی هستند که واجد شرایط دریافت سهام‌عدالت بودند اما به هر دلیلی ثبت‌نام نکرده‌اند. موضوع سوم افرادی است که درحال‌حاضر جزو گروه‌های مشمول سهام‌عدالت به‌شمارمی‌روند. برای مثال فرزندانی که از خانوارهای مشمول سهام‌عدالت به‌تازگی متولدشده یا در زمان واگذاری سهام‌عدالت متولد نشده‌بودند. البته این موضوع به این معنا نیست که این افراد حتما شامل واگذاری سهام خواهند بود بلکه باید بررسی‌شده و تا آنجا که ظرفیت‌ها و امکانات کشور اجازه دهد این افراد نیز مشمول سهام‌عدالت شوند. موضوع دیگر، کاهش سهام یک‌میلیون تومانی به 500هزار تومان است که قرار است در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. چراکه به‌هرحال براساس قانون آن‌زمان دولت اختیاردار سهام بوده می‌توانسته بخشی از این سهام را فروخته و طلب خود را از سهامداران وصول کند.
موضوع دیگر نیز این است که حدود 60 درصد جمعیت کشور مشمول دریافت این سهام بودند. باید بررسی شود که این 60 درصد با توجه به جمعیت سال واگذاری بوده یا باید براساس جمعیت فعلی محاسبه شود.
موضوع بعدی نیز تکلیف جابه‌جایی سهام‌عدالت توسط دولت بوده‌است. این موضوع که آیا دولت سهام‌های دارای ارزش را از سبد سهام‌عدالت خارج کرده و سهام‌های زیان‌ده را وارد این سبد کرده باید مورد بررسی قرار گیرد.
نکته آخر نیز این است آیا مکانیسمی که دولت برای آزادسازی سهام‌عدالت در نظر گرفته درست است یا نه؟ درواقع باید شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تقویت شوند؟ یا اگر قرار است این سهام در قالب «ای‌تی‌اف»‌ها قرار بگیرند آیا این موضوع به تداوم مدیریت دولتی و مفاسد و مشکلات مربوط به آن منجر نخواهد شد؟
در روزهای آینده این طرح و موارد فوق  به صورت دقیق در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شده و جزئیات آن مورد مشورت و چکش‌کاری‌های لازم قرار  خواهد گرفت. این طرح اگرچه به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده اما هنوز جزئیات آن به صورت دقیق مشخص نیست که در روزهای آینده با رایزنی نمایندگان جزئیات آن و موارد اصلاحی نیز مشخص خواهد شد.
طرح مجلس درباره بررسی سهام‌عدالت فعلا نهایی نشده و در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی نشده‌است. بلکه فعلا فقط در حد پیشنهاد چند نفر از نمایندگان به هیات‌رئیسه مجلس بوده‌است.  درباره مسائل اینچنینی باید تمام ابعاد موضوع و مصالح مردم را در نظر گرفت. مردم انتظار دارند عدالت رعایت شود. یعنی اگر واقعا یک نفر از این سهام برخوردار شده اما فرد دیگری با همان شرایط سهام دریافت نکرده‌است، نوعی بی‌عدالتی است که باید اصلاح شود.
از طرفی، زمانی که طرحی در مجلس مصوب می‌شود بار هزینه‌ای آن روی دوش دولت است که باید بررسی شود این طرح امکان اجرا دارد یا نه؟ اصل مطلب یعنی واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به مردم خیلی خوب و مثبت است چراکه مبالغ آن به شرکت‌‌های دولتی و دولت بازمی‌گردد و دولت حداقل با آن منابع می‌تواند بخشی از کسری بودجه خود را تامین کند اما اگر ما طرحی را بدهیم که بار هزینه‌ای برای دولت داشته باشد قطعا باید منابع آن نیز دیده‌شود. وگرنه کسری بودجه افرایش پیدا می‌کند که خود این موضوع در نهایت به تورم منجر می‌شود.