روزهای کرونایی آقای آهنگساز

حسین علیزاده قرنطینه را چگونه می‌گذراند؟

روزهای کرونایی آقای آهنگساز



حسین علیزاده ،آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی هم این روزها مثل اغلب هنرمندان در خانه مانده و منتظر عبور از روزهای دشوار کروناست. او به ایسنا می‌گوید: در چند ماه گذشته سه موسیقی فیلم کار کرده‌ام و یکسری کار از گذشته دارم که آنها نیاز به ضبط دارند و اگر فرصت شود آنها را ضبط می‌کنم. من هم در حال حاضر مثل اغلب مردم سعی می‌کنم بیشتر در خانه بمانم، این روزها به دلیل بیماری کرونا شرایط خاصی را تجربه می‌کنیم که قبلا تجربه نکرده‌ایم.
او که این روزها عضو شوراهای تخصصی، هیات انتخاب و داوران دربارۀ نحوۀ بازبینی آثار مرحله اول چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان هم هست از علاقه بالای شرکت‌کنندگان به سازهای تار و سه تار هم حرف زده است. به گفته علیزاده معمولا تعداد نوازندگان برجسته سه‌تار در سنین پایین کم‌هستند. از بین افرادی که در جشنواره شرکت کرده‌اند، تعداد زیادی نوازندگی‌شان در سطح راهیابی به جشنواره نیست.  او می‌افزاید: البته خوشحالیم که تعداد زیادی به ساز سه‌تار علاقه‌مندند، اما احساس می‌کنم به‌خاطر شرایط موجود به‌دلیل بیماری کرونا راهنمای کمتری داشته‌اند و کیفیت آثار در این دوره در بخش سه‌تار کمی پایین است.
علیزاده برای نوازندگان جوان توصیه هایی هم داشته و می‌گوید:  به‌نظرم برگزیدگان با توجه به قطعاتی که در مرحله نهایی برایشان تعیین شده است، یادشان باشد باید خودشان را به روح آن قطعات نزدیک کنند. وقتی شعری را با درک موضوع آن بخوانید مشخص می‌شود شعر را فهمیده‌اید، ولی وقتی کلمات را همین‌طور ادا کنید مشخص می‌شود با مضمون آن رابطه برقرار نکرده‌اید. در نواختن نیز همین‌طور است.
او در پاسخ به این که جشنواره موسیقی جوان چقدر توانسته مؤثر باشد توضیح می دهد: به‌نظرم وجود این جشنواره یکی از اتفاقات مثبت موسیقی کشور است.
همه اهالی موسیقی بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند.  واقعاً جنبه معنوی آن بسیار قوی است و شرکت‌کنندگان زیادی از سراسر ایران در آن حضور پیدا می‌کنند. جرات و جسارتشان بسیار ستودنی است. شرکت‌کنندگان قطعا به این موضوع واقف‌اند که همه برنده نخواهند شد ولی برای کسب تجربه باز هم در این جشنواره شرکت می‌کنند.
معمولا در ساز سه‌تار، نوازنده‌های جوان دیرتر به پختگی می‌رسند.