راز یک صندوقچه

راز یک صندوقچه


همه ما تقریبا با مفهوم کلیددار و پرده دار یک حرم آشنا هستیم؛ آنجا که در کتاب های درسی مان در دوران تحصیل خواندیم کلیددار کعبه حضرت عبدالمطلب بود و این موقعیت جایگاه ویژه ای در آن زمان محسوب می‌شد. کعبه کلید مخصوص داشت و کلیددار مخصوص تر و احتمالا یک صندوقچه چوبی رنگ و رو رفته قدیمی که مخصوص نگهداری کلید بود.  شاید فکرش را نکنید اما ضریح حرم مطهر امام رضا (ع) هم کلید مخصوص دارد؛ یک کلید که در صندوقچه‌ای قیمتی نگهداری می شود و گنجینه ای است در انبوه گنجینه‌های آستان قدس رضوی. قیمتی بودن صندوقچه کلید حرم اگرچه در اصل به کلید گرانبهایی است که از آن محافظت می‌کند کلیدی که دری به بهشت به روی‌مان می‌گشاید، اما خود صندوقچه هم به لحاظ تاریخی و هنر دست بودن ارزشمند است و ذی قیمت. این صندوقچه زیبا که در اصل یک جعبه فولادی است و قدمتی 600 ساله دارد و در موزه رضوی نگهداری می‌شود.
به گزارش جام‌جم، علیرضا افتخاری، مسؤول گنجینه «تاریخ حرم» موزه مرکزی آستان قدس رضوی دراین باره می گوید: قدمت این جعبه براساس تخمین‌های ارائه شده مربوط به قرن نهم هجری است و یکی از نفایس تاریخی مورد نگهداری در این موزه است .
بازدیدکنندگان این اثر که تعدادشان هم کم نیست خیره کلیددانی می‌شوند که بدنه ها و درِ آن مزین به نقش‌‌های ترنجی و قلمدانی مشبک بسیار ظریف است و درون شبکه‌‌ها، گل ‌و برگ‌‌های ریز اسلیمی و اشعاری در ستایش قلم با نهایت دقت و ظرافت است. علاوه بر این، ترنج‌های حک شده بر بدنه این اثر تاریخی، گویای تاریخ و نحوه اهدا و نام اهدا‌کننده اثر نیز است که با طلا روی درِ جعبه، در فاصله ترنج‌ها و قلمدانی‌‌ها با خط نستعلیق خوش با نهایت ظرافت نقش بسته است.