نسخه Pdf

خواندنی‌های اما و اگر دار...

چند پیشنهاد برای خواندن در روزهایی كه همچنان باید در خانه بمانیم

خواندنی‌های اما و اگر دار...

«خواندنی‌های اما و اگر دار...» را برای آنهایی می‌نویسیم كه در انتخاب كتاب مقداری سخت‌پسند یا خاص هستند. كسانی كه به‌راحتی هر كتابی را دست نمی‌گیرند و در انتخاب یك اثر اما و اگرهای بسیاری می‌آورند. آنها با كتاب‌هایی كه شاید همه را راضی كند، راضی نمی‌شوند و به‌راحتی به هر كتابی نمره قبولی نمی‌دهند؛ البته این‌كه به‌راحتی راضی نمی‌شوند بد نیست و این می‌تواند یك نكته مثبت باشد، ولی خب گاهی پیشنهاد دادن به این تیپ افراد مشكل می‌شود و هركسی از پس مواجهه با آنها در معرفی كتاب برنمی‌آید. در این شماره می‌خواهیم سه كتاب از سه دنیای مختلف را برای این سلیقه‌ها كنار هم قرار دهیم شاید سر زلف ما با زلف آنها گره خورد و سلیقه هم را پیدا كردیم.

حسام آبنوس دبیر قفسه

 مهاجر سرزمین آفتاب
اگر اهل خواندن خاطرات شفاهی هستید این كتاب برای شما حتما كار هیجان‌انگیزی خواهد بود و جذب آن خواهید شد. اگر اهل خواندن خاطرات شفاهی نیستید هم به نظر می‌رسد این كتاب می‌تواند رضایت شما را كسب كند. اگر در هر دو حالتی كه بالا گفته شد قرار دارید باید بگوییم كه قرار نیست كتابی مانند سایر كتاب‌های خاطرات شفاهی بخوانید، بلكه قرار است خاطرات یك مادر شهید ژاپنی را بخوانید.  این كتاب كه محصول دو نویسنده مهم حوزه جنگ است، مصاحبه‌ای با كونیكو یامامورا است. زنی كه با فردی ایرانی ازدواج می‌كند و پس از تشرف به اسلام از سوی خانواده‌اش طرد می‌شود و راهی سرزمین مادری همسرش می‌شود. او صاحب فرزندی می‌شود و در دوران دفاع مقدس به شهادت می‌رسد. این كتاب شرح زندگی این مادر شهید است. مادر شهیدی كه در «مادر شهید بودن» با دیگر مادران شهدا اشتراك دارد، ولی ژاپنی بودن او می‌تواند نقطه اختلاف روایت او با دیگر مادران شهدا باشد. در واقع زندگی خانم یامامورا به‌قدر كافی می‌تواند هر خواننده‌ای را به سمت خود جلب كند.

 اتاق لودویگ
اگر اهل تند خواندن و سُر خوردن روی متن نیستید احتمالا داستان بلند آقای هوچینگ پیشنهاد خوبی برای شما باشد. اگر اهل زیاد خواندن نیستید هم این كتاب می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد. اگر می‌خواهید یك پاراگراف بخوانید و چند دقیقه غرق در تفكر شوید با اتاق لودویگ این اتفاق برایتان می‌افتد. در مجموع به نظر می‌رسد بتوانید از كتاب این نویسنده اتریشی استفاده و لذت مطالعه را به معنای تام و تمام كلمه درك كنید.  این كتاب قصه یك ارثیه را باز می‌كند كه از دل آن، شخصیت راوی پایش به اتفاقاتی كشیده می‌شود كه نقشی در آن ندارد، ولی ناخواسته می‌بیند برای یافتن ریشه‌هایش كه با آن ارثیه هم بی‌ارتباط نیست باید اتفاقات را دنبال كند. اثر با وجود حجم كمی كه دارد، اما به‌شدت به تمركز بالا برای مطالعه نیاز دارد و خواننده با دقت بسیار باید از ما بین دیالوگ‌ها و تك‌گویی‌های راوی و دیگر شخصیت‌ها بتواند ماجرای یك اتفاق تاریخی را كشف كند. آلویس هوچینگ در این كتاب تصویری از تاثیر جنگ بر زندگی افراد و روابط میان آنها نشان می‌دهد، هرچند این تصویر خیلی آشكار و رو نیست و خواننده با دقت باید آن را از لابه‌لای كلمات بیرون بیاورد.

 كلیدها
اگر اهل خواندن كتاب‌های شعر هستید احتمالا این مجموعه كه رسول پیره آن را سروده بتواند راضی‌تان كند. باز هم باید بگوییم اگر اهل خواندن شعر از نوع سپیدش هستید به نظر برسد این مجموعه تصورتان از شعر سپید را ارتقا می‌دهد. مجموعه شعری كه حتی كسانی كه خیلی با شعر سپید ارتباط برقرار نمی‌كنند هم از آن راضی بودند و اشعار آن را پسندیده‌اند.  سید رسول پیره از آن شعرایی است كه در سپیدسرایی دستی بر آتش دارد، ولی در هم تنیدگی مضمون و فرم خروجی نهایی او را به شكلی در آورده كه هر خواننده‌ای با آن ارتباط برقرار می‌كند. مضامین انسانی و درگیری‌های انسان با شرایط كنونی در این مجموعه بازتاب ویژه‌ای دارد و خواننده می‌تواند از پس كلمات این شعر تصویر شاعری دردمند را به تماشا بنشیند. درونمایه‌های سیاسی و اجتماعی با لحن طنز پیره اشعاری خلق كرده كه هر خواننده‌ای را راضی می‌كند. كتابی كه در یك نشست می‌توان آن را خواند و دوباره خواند. چون معنا در اشعار پیره به قدری عمیق است كه در خوانش‌های مجدد می‌توان لایه‌های پنهان شعر او را كشف كرد.