بوی سوختگی!

ناو هواپیمابر «یو اس اس بونهوم ریچارد» آمریکا در بندر سن‌دیه‌گو منفجر شد هنوز هیچ‌کس مسؤولیت این انفجار را برعهده نگرفته است

بوی سوختگی!

  هنگامی‌که منابع خبری از آتش‌سوزی در عرشه یک کشتی جنگی متعلق به ارتش آمریکا در بندر «سن‌دیه‌گو» در جنوب‌غربی ایالات‌متحده خبردادند، کسی فکرش را نمی‌کرد این ماجرا به کابوس وزارت دفاع آمریکا تبدیل شود.
در روزهایی که دونالد ترامپ به راه‌هایی برای ایجاد محدودیت و فشار دریایی برای ونزوئلا فکر می‌کرد، ناو
«یو اس اس بونهوم ریچارد»  رئیس‌جمهور آمریکا را با چالشی جدی مواجه‌کرد. حالا سیاست دولت و رسانه‌های آمریکا سکوت خبری است. کمتر از دو روز از واقعه سن‌دیه‌گو می‌گذرد؛ اتفاقی که ارتش آمریکا را با یک چالش جدی رو‌به‌رو کرده‌است. دردسر زمانی آغاز شد که صدایی شبیه انفجار، دومین پایگاه بزرگ کشتی‌های نظامی نیروی دریایی آمریکا را لرزاند سپس زبانه‌های آتش اسکله سن‌دیه‌گو در ایالت کالیفرنیا را در ابری از دود و غبار فروبرد.
خبرگزاری‌ها بلافاصله حادثه آتش گرفتن ناو آمریکایی در این پایگاه را مخابره کردند و گروه‌های خبری و خانواده‌های نگران خدمه کشتی راهی جنوب غربی ایالات‌متحده شدند. این در حالی بود که مأموران امنیتی و پلیس، مسیرهای منتهی به محل حادثه را مسدود کردند و امکان دسترسی گروه‌های خبری و خانواده‌های نگران را به این محل ندادند.
گزارش‌های اولیه نشان می‌داد این ناو بین 160 تا  200 خدمه داشته که از این بین  ۱۷ ملوان و چهار غیرنظامی به بیمارستان منتقل شده‌اند. اداره آتش‌نشانی سن‌دیه‌گو هم درباره این حادثه بیانیه داد و اعلام کرد: «همزمان با آتش‌سوزی، صدای انفجار هم از عرشه این ناو به گوش رسیده‌است.» اگرچه آسوشیتدپرس اعلام کرد مجروحان حادثه ناو یو‌‌اس‌‌اس بونهوم ریچارد به بیمارستان منتقل شده و هیچ خطر جانی آنها را تهدید نمی‌کند و فقط یکی از حادثه‌دیدگان به دلیل استنشاق دود در شرایط کمی دشوارتر به سر می‌برد، اما خانواده‌ کارکنان و ملوانان حاضر در کشتی همچنان نگران هستند. به نظر می‌رسد آنها  چندان به اخباری که منتشر می‌شود اعتمادی ندارند و می‌ترسند تلفات جانی حادثه بیش از اینها باشد و برای عزیزان‌شان حادثه جدی رخ داده‌باشد. خصوصا این‌که هنوز به طور رسمی با خدمه ناو حادثه‌دیده گفت‌وگو نشده‌است. نگرانی‌ خانواده‌ها زمانی شدت گرفت که ای بی سی نیوز، اعلام کرد این ناو  ظرفیت هزار خدمه را داشته‌است.
 انفجار، آتش و دود
منابع خبری محلی درباره این واقعه می‌گویند: «حدود ساعت 9 صبح یا شاید کمی قبل‌تر، صدای انفجارهای شدید از کشتی جنگی شنیده شد، به نظر می‌رسد منبع آتش زیرخط آب باشد. انفجار اول بعد از فوران آتش رخ داد، به نظر می‌رسید در زمان انفجار ناو تخلیه شده‌بود.» هرچند این اطلاعات هنوز تأیید نشده‌است.
دریابان فیلیپ سوبک، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام دراین‌باره اعلام کرد، آتش ابتدا حدود ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه در انبار زیرین  ناو گزارش شد. به‌گفته او، احتمالا انفجار در نتیجه جریان هوا بر اثر فشار بیش از حد هنگام داغ شدن محفظه (انبار) بوده‌باشد.
مایک رانی، سخنگوی ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام، هم در این باره گفته‌است: «۲۱نفر بر اثر انفجار و آتش‌سوزی در یک کشتی جنگی در پایگاه دریایی سن‌دیه‌گو زخمی شده‌اند.» او می‌افزاید:«آتش‌سوزی کمی قبل از ساعت ۹ صبح به‌وقت محلی در ناو یو‌اس‌اس بونهوم ریچارد گزارش شد که حدود ۱۶۰ ملوان و افسر زمان حادثه در ناو بودند.» سخنگوی ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام در بیانیه‌اش که البته کوتاه و بدون ارائه جزئیات بود، اعلام کرده‌است ۱۷ ملوان و چهار غیرنظامی که دچار جراحات سطحی شده‌بودند، در بیمارستان بستری‌شده‌اند. هرچند 20ساعت بعد از این حادثه خبرنگار واشنگتن‌پست  به‌نقل از مقامات نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که تعداد مجروحان حادثه ناو آمریکایی به 57 نفر رسیده است. این تغییر آمار شائبه افزایش بیشتر مجروحان این حادثه را در روزهای آینده تقویت می‌کند.
 ناو ۸۰۰ میلیون دلاری
ناوشکن آمریکایی یو ‌اس ‌اس بونهوم ریچارد USS Bonhomme Richard باقدرت جابه‌جایی 40 هزار و
500 تن بار با طول 257 متر و سرعت 41کیلومتر در ساعت، امکان جابه‌جایی 1687سرباز از یگان نیروی دریایی را داشته‌است. این کشتی سال 1998 فعالیت خود را آغاز کرد و یکی از هشت کشتی تهاجمی دو طبقه در نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود. این کشتی هشت رادار دو بعدی و سه بعدی شامل، رادار جست‌وجو   و  کنترل ترافیک هوایی و شناسایی اهداف متخاصم دارد. تسلیحات نظامی این ناو شامل دو سامانه پرتاب موشک sea sparrow دو سامانه پرتاب موشکRIM-116 Airfarame، دو سیستم دفاعی موشکی ضدکشتی، سه فروند ضدهوایی 25میلی‌متری، چهار فروند مسلسل و امکان حمل بیش از 35بالگرد و جنگنده نظامی بوده‌است. یک کشتی نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری که حالا در حال فرورفتن در آب‌های سواحل کالیفرنیاست.
 یوزپلنگان آمریکایی مسؤولیتش رو به عهده نگرفتن؟
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم نسبت به این واقعه واکنش نشان داد و در مورد حادثه ناو آمریکایی گفت: «در خصوص آتش‌سوزی ناو، این موضوع خیلی ارتباطی به ما پیدا نمی‌کنه؛ ولی جالبه ناوهای آمریکایی چه زود آتش می‌گیرن. حالا من موضعی ندارم، فقط در منابع خبری سرچ کنید ببینید یوزپلنگان آمریکایی مسؤولیتش رو به عهده نگرفتن؟»
البته به‌جز سید عباس موسوی که به عنوان سخنگوی دستگاه دیپلماسی خارجی واکنش جالبی را از خود نشان داد، کاربران فضای مجازی هم نسبت به این حادثه دست به کار شدند و در زمانی کوتاه حجم بالایی محتوا در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.
یکی از کاربران با هشتگ «ناو آمریکایی همچنان می‌سوزد» نوشت: «عُرضه نگه‌داشتن ناو به اون گرون قیمتی رو نداشتین به کنار، حداقل خاموشش کنید بو سوختگی تا اینجا اومد بابا...»
یکی از کاربران فضای مجازی هم در یکی از نرم‌افزار‌های خریدوفروش با درج عکسی از این ناور آمریکایی آگهی کرد: «ناو اسقاطی خریداریم.»
یک فعال توییتری هم نوشت: «گویا افراد داخل ناو آمریکایی دچار گرمازدگی ملایم شده‌اند. گندش نکنید بابا...»
بعضی از کاربران هم شعار ناو جنگی آمریکایی را دستمایه طنز کرده و نوشتند: «من هنوز شروع به جنگیدم نکرده‌ام شعار ناو یو اس اس بونهوم ریچارده که از دیروز داره میسوزه. بزرگوار هنوز شروع به جنگیدن نکرده که منفجر شدی!»
یکی از کاربران هم با کنایه به جوسازی‌های رسانه‌های غربی که تلاش داشتند از ماجرای گرمدره هیاهوی رسانه‌ای درست کنند، نوشته‌است: «از انفجار دروغین گرمدره می‌خواستن ویدئو و عکس در بیارن که خب آبی براشون گرم نشد! حالا اگه کسی ویدئو یا اطلاعاتی از انفجار ناو آمریکایی داره برام بفرسته می‌خوام تحویل رفقا بدم!»
یا نویسنده‌ای که نوشته‌است: «جا داره بگم ناو آمریکایی فقط کمی سوخته و هیچ تلفاتی نداشته فقط چند نفر دچار گرمازدگی ملایم شدن، اونم شربت آبلیمو دادیم خوب شدن.»
خیلی‌ها هم به سانسور خبری رسانه‌های غربی نسبت به ماجرای ناو آمریکایی واکنش نشان دادند و نوشتند: «چطور خبر انفجار یه کپسول پیک‌نیکی تو ایران اینقدر بولد میشه ولی انفجار و آتیش سوزی ناو آمریکایی نه...!»
بعضی‌ها هم دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی را دستمایه طنز کردند: «با اين همه ادعايى كه دارن، ناو آمریکایی شون حتى يورو4 هم نيست. استارت نزده شاخص كيفيت هوا رو تركونده.»
بعضی‌ها هم به نوشتن عبارات‌های کوتاه طنز اکتفا کردند: «ناوی که دیگر هواپیما نمی‌برد...» یا «هنوز داره میسوزه، یکی آب بیاره...»  حالا ساعت‌ها از آتش گرفتن این ناو آمریکایی با شعار «من هنوز شروع به جنگیدن نکرده‌ام» می‌گذرد و همچنان دود از سر یو‌اس‌اس بونهوم ریچارد بلند است. باید صبر کرد و دید در روزهای آینده چه خبرهای جدیدی از این ماجرا منتشر خواهد شد؟ آیا دولت آمریکا حاضر به انتشار اخبار واقعی از این واقعه خواهد بود؟