به‌وقت المپیک

به‌وقت المپیک

July 19, 1952
نامجو پرچمدار شد
مراسم افتتاحیه المپیک 1952 هلسینکی در روز 19 جولای برگزار شد. هلسینکی قرار بود میزبان المپیک 1940 باشد اما به دلیل جنگ جهانی دوم و لغو بازی‌های المپیک، این میزبانی به سال 1952 موکول شد. کاروان ورزشی کشورمان متشکل از 22 ورزشکار در قالب 4 رشته دوومیدانی، بوکس، وزنه برداری و کشتی به این رقابت‌ها اعزام شد و محمود نامجو در مراسم افتتاحیه پرچمدار کاروان ایران بود.
July 19, 1980
المپیک با طعم تحریم

بیست‌و‌دومین دوره رقابت‌های المپیک به میزبانی مسکو افتتاح شد. پس از پیروزی انقلاب، المپیک مسکو اولین المپیکی بود که ایران می‌توانست در آن حضور پیدا کند، اما حمله نظامی شوروی به خاک افغانستان باعث شد بسیاری از کشورهای بلوک غرب و اسلامی از جمله ایران (بیش از 60 کشور) در محکومیت این اقدام شوروی، المپیک را تحریم کنند.
July 19, 1996
پرچمداری لیدا فریمان

میزبانی از جشن صد سالگی المپیک به شهر آتلانتای آمریکا رسید. مراسم افتتاحیه المپیک 1996 در 19 جولای برگزار شد. کاروان ایران هم با 18ورزشکار در شنا، دوومیدانی، بوکس، جودو، تیراندازی و کشتی در این المپیک شرکت کرد. پرچمدار ایران در این المپیک لیدا فریمان قهرمان تیراندازی کشورمان بود. او نخستین بانوی پرچمدار تاریخ ورزش ایران در رقابت‌های المپیک لقب گرفت.