ازخانم شیرزاد   تا حبیب آقـا

مرور كارگردانی‌های سروش صحت به بهانه پخش سریال شمعدونی

ازخانم شیرزاد تا حبیب آقـا

حبیب سریال «لیسانسه‌ها» شاید اولین تصویری است كه این روزها تا اسم سروش صحت می‌آید، جلو چشم‌تان رژه می‌رود. بعد هم اگر بیشتر فكر كنید، ممكن است یاد «ساختمان پزشكان» و خانم شیرزاد معروفش بیفتید. حالا شاید بگویید خب چه شده یك دفعه یاد صحت افتادیم؟ مدتی است كه‌ آی‌فیلم سراغ «شمعدونی» او رفته است، سریالی كه حرف و حدیث‌ها و موافقان و منتقدان زیادی داشت و با همه اینها حتی بازپخش چندباره آن هنوز هم مخاطب را تا حدی پای خود می‌نشاند. همین هم بهانه‌ای شد تا نگاهی به كارنامه سریال‌سازی این نویسنده كه البته كارگردانی و بازیگری هم در آن به چشم می‌خورد بیندازیم. ماجرایی كه در طول آن شخصیت‌های زیادی ساخته شدند كه حتی اگر خوشمان هم نیاید؛ آنها را می‌شناسیم یا حداقل اسم‌شان به گوشمان خورده است.

از کی شروع شد
سال 77 صحت با نویسندگی و بازی در «جنگ77» رسما كارش را در تلویزیون شروع كرد. اتفاقی كه به كارگردانی مهران مدیری و با حضور بازیگران مختلفی مثل مرحوم عارف لرستانی و علی ابوالحسنی، بیژن محتشم، لاله صبوری، و... رقم خورد.
جنس طنز این برنامه هم از همان اول نشان می‌داد كه قرار است تا حدی اتفاق تازه‌ای را در فضای كمدی تلویزیون رقم بزند، البته آن موقع‌ها چون هنوز مثل امروز مجموعه‌های رنگارنگ زیادی وجود نداشت، خواه‌ناخواه جنگ 77 به یك اثر تازه تبدیل شده بود. این شروعی بود كه ریشه اغلب كارهای صحت محسوب می‌شد و می‌شود حتی ردی از آن را در كارهای امروز او هم دید. بعد از آن در كنار نویسندگی اما او از جایی به بعد سراغ كارگردانی هم آمد و ریش و قیچی را دست خودش گرفت. اما این كارها چطور بودند و چه كیفیتی داشتند؟ بیایید بعضی از آنها را با هم مرور كنیم.



۸۶
بعد از نوشتن سریال «ترش و شیرین» به كارگردانی رضا عطاران، این بار خود صحت دست به كار شد و سراغ مجموعه‌ای با عنوان«چارخونه» رفت. مجموعه‌ای كه با حضور ستاره‌های طنز بازیگری كه مدت‌ها بود مردم آنها را در قالب چنین نقش‌هایی دیده بودند، شكل گرفت. حمید لولایی، مریم امیرجلالی، جواد رضویان، فلامك جنیدی، رضا شفیعی‌جم، بهنوش بختیاری، سحر ولدبیگی و... بعضی از بازیگران اصلی چارخونه هستند. در كنار اینها البته یكی دو شخصیت تازه هم دیده می‌شدند كه تكه‌كلام آنها با لهجه افغانستانی‌شان هنوز در ذهن‌مان هست. داستان آن هم درباره زوج میانسالی به نام منصور جمالی (حمید لولایی) و شكوه (مریم امیرجلالی) است كه با دو دختر و دامادشان در مجتمعی آپارتمانی زندگی می‌كنند. از قسمت‌های میانی با ورود شنبه (سید‌جواد رضویان)، كارگر به ظاهر افغانی و ماندگار شدن او در چهارخانه داستان روند جذاب‌تری را
به خود می‌گیرد.




۹۰
بعد از چارخونه، نوبت به سریال «ساختمان پزشكان» رسید. سال 90 بود كه این مجموعه روی آنتن شبكه سه رفت و در 57 شب تبدیل به یكی از معروف‌ترین طنز‌های تلویزیون شد. داستان آن را احتمالا یادتان هست، چون می‌شود گفت كه هر سال شبكه‌ آی‌فیلم یا نسیم به سراغش می‌رود، قصه دكتر نیما افشار (بهنام تشكر)، روان‌شناسی كه زندگی پردردسری دارد و این ماجرا با حضور منشی كمی تیزهوش او (شقایق دهقان)، همسر وسواسش (فرناز رهنما)، پدر (هوشنگ حریرچیان)، مادر (پروین مقامی) و بردار خاصش (هومن برق‌نورد) و بقیه دوستانی كه دارد، كامل می‌شود.


۹۲
«پژمان» بعد از این چند سریال جزو مجموعه‌هایی است كه به‌خاطر حضور یك فوتبالیست به‌عنوان نقش اول قصه، آن‌موقع‌ها یعنی حول و حوش هفت‌سال پیش سروصدا به‌پاكرد. همان‌طوركه از اسمش هم پیداست داستان آن درباره پژمان جمشیدی، ستاره سابق پرسپولیس بود. سام درخشانی، بیژن بنفشه‌خواه و بهاره رهنما جزو چهره‌های اصلی این سریالند. در پژمان هم می‌شود تعامل بین جمشیدی و درخشانی را از بامزه‌ترین بخش‌های مجموعه دانست.



۹۴
در ادامه به مجموعه‌ای كه بهانه این گزارش شده، می‌رسیم؛ «شمعدونی» كه آی‌فیلم مدتی است بازهم به سراغش رفته. طبق نظرسنجی اخیر مركز تحقیقات صداوسیما این سریال با نزدیك 9درصد مخاطب این روزها در صدر مجموعه‌های تكراری قرار دارد. درگیری‌های دو خانواده كه فامیل هم هستند پایه اصلی داستان شمعدونی است. این سریال در گیر و دار درگیری‌ای كه وجود دارد بیشتر از بقیه كارهای صحت معضلات مختلف، از فرهنگی گرفته تا اجتماعی را نشان می‌دهد.



۹۵

و اما می‌رسیم به مجموعه «لیسانسه‌ها»، سریالی كه می‌شود بعد از ساختمان پزشكان آن را نقطه‌عطف كارهای صحت دانست. این سریال توانست در همان سال و حتی بعد از آن از جشنواره تلویزیونی جام‌جم در دوره چهارم و پنجم، جایزه بهترین مجموعه از نگاه مردم و بهترین بازیگر مرد (كه هوتن شكیبا نقش آن را بازی می‌كرد) را از آن خود كند. خلاصه داستان آن هم در یك خط ماجرای سه جوان لیسانسه است كه هر كدام درگیری‌های خود را دارند. مازیار رحمتی (امیر كاظمی) در یك خانواده ازهم‌پاشیده زندگی می‌كند. حبیب نقوی (هوتن شكیبا) فردی پولدار است كه به‌شدت علاقه به ازدواج دارد ولی به علت ضعف در برقراری روابط اجتماعی هنوز نتوانسته همسری انتخاب كند و مسعود شریفیان (امیرحسین رستمی) كه به دنبال خانه و كار است.



۹۸
در آخر هم نوبت به ادامه لیسانسه‌ها یعنی «فوق‌لیسانسه‌ها» می‌رسیم. در این سریال هم ریش و قیچی دست خود آقای كارگردان بود. داستان آن را هم كه دیگر می‌دانید، بازهم همان سه جوان و گیر و گرفتاری‌هایشان این‌بار در مقطع فوق‌لیسانس. این ادامه در كنار آن كه برخی از صاحبنظران را شاكی كرد و باعث شد تا بازهم ماجرای آب‌بندی در داستان جان بگیرد اما توانست نگاه‌های زیادی را هم به خود جلب كند. البته كه شور و مزه اولیه آن دیگر تكرار نشد.