آمار مخاطبان اخبار صداوسیما در بهار 99 منتشر شد

آمار مخاطبان اخبار صداوسیما در بهار 99 منتشر شد


مركز تحقیقات صداوسیما با انتشار نظرسنجی از مردم درباره اخبار صداوسیما در فصل بهار ۱۳۹۹ اعلام كرد در سه‌ماهه اول امسال 5/79‌درصد پاسخگویان، شنونده یا بیننده اخبار رسانه ملی بوده‌اند. براساس این نظرسنجی 7/72‌درصد پاسخگویان، در فصل بهار بیننده اخبار سیما و 8/26‌درصد هم شنونده اخبار صدا بوده‌اند.
به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، این نظرسنجی نشان می‌دهد میانگین مدت‌زمان تماشای اخبار در بین بینندگان «یك ساعت و ۳۲ دقیقه» بوده است. همچنین در بین بخش‌های مختلف خبری سیما و شبكه خبر، بخش خبری ۲۰:۳۰ شبكه دو (5/35 درصد) بیشترین میزان بیننده پیگیر (بیننده همیشگی یا اكثر اوقات) را داشته است و در بین شبكه‌های مختلف تلویزیونی هم شبكه خبر (5/28 درصد) اولویت اول بینندگان اخبار سیما برای پیگیری اخبار بوده است. در همین حال، 2/33‌درصد معتقدند خبر صداوسیما (به‌غیر از شبكه خبر) به نیازهای خبری آنها در حد زیاد و خیلی زیاد توجه می‌كند. 2/32‌درصد از مردم هم معتقدند نیازهای خبری آنان از طریق اخبار صداوسیما در حد «كم یا خیلی كم» برآورده می‌شود؛ یعنی 4/65‌درصد از مردم معتقدند صداوسیما نیازهای خبری آنان را برآورده می‌كند. در مقابل، ۱۵‌درصد هم معتقدند «اصلا» به نیازهای خبری آنها توجه نمی‌شود.
7/38‌درصد مخاطبان هم معتقدند كه اخبار صداوسیما (به‌غیر از شبكه خبر) در حد خیلی زیاد و زیاد جامع و كامل است و 2/29‌درصد آنها اعتقاد دارند خبر صداوسیما در حد كم یا خیلی كم جامع و كامل است؛ یعنی درمجموع 9/67‌درصد از مردم خبر صداوسیما را جامع و كامل می‌دانند و در مقابل، 6/11‌درصد از آنها این اعتقاد را ندارند.

بررسی آمار شبكه خبر نشان می‌دهد 2/35‌درصد معتقدند شبكه خبر به نیازهای خبری آنها در حد زیاد و خیلی زیاد توجه می‌كند. 8/26‌درصد از مردم هم معتقدند نیازهای خبری آنان از طریق شبكه در حد «كم یا خیلی كم» برآورده می‌شود؛ یعنی ۶۲‌درصد از مردم معتقدند شبكه خبر نیازهای خبری آنان را برآورده می‌كند. در مقابل، 3/12‌درصد هم معتقدند «اصلا» به نیازهای خبری آنها توجه نمی‌شود.
۴۱‌درصد مخاطبان هم معتقدند كه شبكه خبر در حد خیلی زیاد و زیاد جامع و كامل است و 4/22‌درصد آنها اعتقاددارند شبكه خبر در حد كم یا خیلی كم جامع و كامل است؛ یعنی درمجموع 4/63‌درصد از مردم شبكه خبر را جامع و كامل می‌دانند و در مقابل، 5/10‌درصد از آنها این اعتقاد را ندارند.
براساس این نظرسنجی، 4/41‌درصد از پاسخگویان به اخبار صداوسیما در حد «خیلی زیاد یا زیاد» و 6/43‌درصد در حد «كم یا خیلی كم» اعتماد داشته‌اند؛ یعنی درمجموع اعتماد به خبر صداوسیما ۸۵‌درصد است و 9/11‌درصد هم گفته‌اند «اصلا» اعتمادی به اخبار صداوسیما ندارند.
در میان بخش‌های مختلف خبری سیما، اخبار ۲۰:۳۰ شبكه دو (5/35 درصد)، ۱۴ شبكه یك (4/22 درصد) و ۲۱ شبكه یك (5/20 درصد) به ترتیب بیش از دیگر بخش‌های خبری سیما بیننده پیگیر (همیشگی یا اكثر اوقات) داشته‌اند.
در همین حال، این نظرسنجی نشان می‌دهد همچنان میزان اعتماد پاسخگویان به اخبار صداوسیما (4/41‌درصد خیلی زیاد یا زیاد) بسیار بیشتر از دیگر منابع خبری شامل شبكه‌های اجتماعی، روزنامه‌ها، سایت‌های اینترنتی، شبكه‌های ماهواره‌ای و رادیوهای بیگانه است. علاوه‌بر این، ۶۷‌درصد پاسخگویان برای كسب خبر، بیشتر از صداوسیما استفاده می‌كنند كه این آمار اختلاف بیش از دو برابری با شبكه‌های اجتماعی، حدود 4/4 برابری با سایت‌های اینترنتی و بیش از ۲۹ برابری در مقایسه با روزنامه‌ها دارد كه ازجمله دیگر منابع كسب خبر محسوب می‌شوند.