نسخه Pdf

امنیت داده‌ها در دنیای ناامن اینترنت

با چند روش برای سنجش قدرت رمزهای عبور خود آشنا شوید

امنیت داده‌ها در دنیای ناامن اینترنت

امنیت تلفن‌های همراه هوشمند و رایانه‌های خانگی بسیار مهم هستند و با توجه به مشكلاتی مانند هك حساب‌های كاربری و تهدیدهای امنیتی، نیاز به داشتن رمزهای عبور نیرومند برای حساب‌های كاربری به ضرورت تبدیل شده است، ولی مشكل اینجاست كه بسیاری از ما نمی‌دانیم رمز عبورمان چقدر امن است و به همین دلیل ممكن است رمزهای ضعیف را انتخاب كنیم. چند راهكار آنلاین حرفه‌ای برای سنجش قدرت رمزهای عبور وجود دارد كه هیچ‌كدام نیازی به ارائه منبع رمز عبور ندارد و برای مثال لازم نیست به آنها نشان دهید كه رمز عبور مدنظر شما به كدام حساب كاربری وصل است. به همین دلیل می‌توانید رمزهای عبور مختلف را در آنها بدون نگرانی امنیتی چك كنید.

احمد محمدحسینی / مدیر تیم QA

سیستم نورد‌پس
برای استفاده از ابزار آنلاین Nordpass ابتدا وارد این سایت شوید:
https://nordpass.com/secure password
در ادامه از بین دو گزینه‌ای كه در مركز صفحه مشاهده می‌كنید روی گزینه
No Use Online strength checker كلیك كرده تا به بخشی دیگر از صفحه انتقال پیدا كنید. در این بخش یك كادر وجود دارد كه می‌توانید رمز مدنظر خود را در آن وارد كنید. لازم نیست هیچ دكمه‌ای را فشار دهید و تنها باید یك ثانیه صبر كنید تا نتیجه برای شما نمایش داده شود و در ادامه می‌توانید مشاهده كنید وضعیت رمز شما چطور است. همچنین رنگ‌‌بندی این صفحه با رنگ سبز رمزهای نیرومند را از رمزهای ضعیف 
(با رنگ قرمز) تفكیك می‌كند. از جمله بهترین قابلیت‌های این بخش این است كه در پایین بخش بررسی رمز گزینه‌های جالب زیر وجود دارند:
Time it takes to crack your password
این گزینه نشان‌دهنده زمانی است كه یك سیستم خودكار رایانه‌ای برای حدس زدن رمز عبور شما به آن نیاز دارد. بنابراین اگر رمز شما در چند ساعت قابل شناسایی باشد، باید به فكر رمزی جدید و نیرومندتر باشید.
Has this password been previously exposed in data breaches?
این گزینه نشان می‌دهد كه آیا در هیچ یك از افشاهای عمومی رمزهای عبور توسط هكرها، این رمز در فهرست رمزهای لو رفته وجود داشته یا خیر كه اگر گزینه No leaks found! برای شما نمایش داده شود به این معنی است كه رمز شما از این نظر مشكلی ندارد.

سیستم دانشگاه ایلینوی شیكاگو
این دانشگاه به رویكرد تحقیقاتی خود در زمینه امنیت مشهور است و به همین دلیل نیز یك سیستم بررسی قدرت رمز عبور رایگان را طراحی و عرضه كرده است كه برای استفاده از آن باید وارد این وب‌سایت شوید:
https://www.uic.edu/apps/strong password/
پس از ورود به این صفحه، یك كادر قابل مشاهده است كه می‌توانید رمز عبور مدنظر خود را در آن وارد‌كنید و در ادامه تحلیل بسیار كاملی از رمز عبور شما همراه بررسی كلی آن، ارائه خواهد شد.
 گزینه Complexity، میزان پیچیدگی رمز شما را نشان می‌دهد و Score نیز به‌طور بصری، توان رمز شما را با یك‌نوار نمایش خواهد داد. 
در ادامه نیز فرمول محاسبه پیچیدگی رمز، نمایش داده خواهد شد كه با استفاده از آن می‌توانید رمزهای پیچیده‌تری را انتخاب كنید.

سیستم Comparitech
​​​​​​​یك وب‌سایت رایگان دیگر برای بررسی قدرت رمز شما كه قابلیت جانبی جذابی نیز دارد: Comparitech مانند گزینه‌های دیگری كه معرفی كردیم به شما اجازه‌می‌دهد با وارد كردن رمز عبور خود در كادر موردنظر به میزان قدرت آن پی ببرید. این سایت حتی مدت زمان مورد نیاز برای هك شدن رمز شما را نیز می‌گوید، ولی نكته جذاب این است كه با ویژگی دیگری به نام Password generator می‌توانید با وارد كردن قوانین مدنظر خود برای رمز عبور، شاهد ایجاد رمز عبور مناسب توسط این سیستم باشید. در حقیقت این قابلیت به شما اجازه می‌دهد بین حروف كوچك، بزرگ، اعداد و نشان‌ها، گزینه‌های مد نظر خود را انتخاب كرده و تعداد حداقل مورد نیاز از دو مورد آخر را نیز تعیین كنید. در ادامه با تعیین تعداد كاراكترهای رمز عبور و كلیك روی دكمه generate، رمز عبور پیشنهادی شما ایجاد و برایتان نمایش داده خواهد شد. البته پیشنهاد می‌كنیم تیك مقابل گزینه Avoid Ambiguous Characters را فعال كنید، زیرا موجب می‌شود علائمی كه یافتن آنها روی صفحه كلید بسیار دشوار است، در رمز عبور شما وجود نداشته باشند. پیشنهاد می‌كنیم حتما رمزهای عبور نیرومند تركیب شده از حروف بزرگ، كوچك، اعداد، نشان‌ها و سمبل‌ها را انتخاب كنید تا امنیت داده‌های شما در دنیای ناامن اینترنت حفظ شود.