«شب‌های‌ایران» همراه با شما

«شب‌های‌ایران» همراه با شما


برنامه رادیویی «شب‌های‌ایران» كه چند هفته‌ای است علاوه‌بر رادیوهای استانی از شبكه استانی سیمای مركز تولیدكننده نیز پخش می‌شود، همزمان با عید قربان از شبكه سراسری «شما» هم روی آنتن رفت.
به گزارش جام‌جم، پخش همزمان یا ضبطی یك برنامه رادیویی از تلویزیون، تجربه‌ای درعین‌حال دیدنی و شنیدنی برای مخاطبانی است كه هم با رادیو خاطره دارند و هم نمی‌توانند از تلویزیون دل‌بكنند. درواقع مخاطبانی كه نه سن‌وسال پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را دارند كه صدا كفایت‌شان كند و نه آن‌قدر كوچك كه شیفته جعبه جادو باشند و به‌جز تصویر، عامل دیگری ذهن‌شان را درگیر نكند. البته فقط این گروه از مخاطبان پای ثابت برنامه‌های رادیویی- تلویزیونی نیستند ولی شاید گروه هدف این برنامه‌ها، همین‌دست افراد باشند.
هرچه هست برنامه‌های رادیویی- تلویزیونی به قدر كافی جذابیت ایجاد كرده‌اند كه بتوان به تجربه‌های جدید در این زمینه دست‌یافت؛ تجربه‌هایی از جنس رادیوهای استانی روی شبكه‌های سراسری.
«شب‌های‌ایران» عنوان برنامه‌ای است رادیویی كه در صدای مراكز تولید و پخش می‌شود. این برنامه هر شب توسط یكی از رادیوهای استانی تولید و همزمان از تمام رادیوهای استانی، محلی و شهری (غیر از تهران) پخش می‌شود و حالا همزمان با عید قربان از شبكه سراسری «شما» هم روی آنتن رفته‌است.
زمان پخش این برنامه از ۳۰ دقیقه بامداد تا 2 بامداد هر شب است.
كمك به تعمیق مهر و محبت عمومی مردم به یكدیگر، تقویت و تحكیم وحدت بین اقوام مختلف، معرفی تاریخ، فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی هر استان، معرفی و پخش موسیقی‌های ارزشمند و فاخر اقوام، تقویت زمینه‌ها و عوامل همبستگی فرهنگی
در جامعه، معرفی زیباترین و غنی‌ترین نمونه‌ها از آثار فرهنگی و هنری، معرفی و ترویج آداب و سنن صحیح فرهنگ بومی و محلی، معرفی شخصیت‌ها و مفاخر ملی، ارائه تصویری بكر از زیبایی‌های خرده‌فرهنگ‌های داخلی، ایجاد و گسترش آرامش‌ خاطر و سرور در جامعه و افزایش تعامل با مخاطبان، ازجمله اهداف تولید این برنامه به‌شمار می‌روند.
در نخستین شب از پخش این برنامه از شبكه «شما»، نوبت پخش مربوط به «رادیومازندران» بود اما نوبت به سایر مراكز هم می‌رسد چراكه مقرر شد از این پس این برنامه به‌طور مرتب هر شب از شبكه «شما» نیز پخش شود.
پخش سراسری این برنامه از شبكه «شما» ایده جدیدی است كه با اهداف مختلف اجرایی ‌شده‌است. نخست این‌كه برنامه‌سازان رادیویی هریك از مراكز استان‌ها، هرماه یك‌بار فرصت دیده‌‌شدن و عرضه هنر خود را از طریق این شبكه سراسری به‌دست‌آورند و به‌نوعی در رقابت فشرده و درعین‌حال سازنده قرار بگیرند. دیگر این‌كه تعامل میان مخاطبان و مراكز به‌واسطه دیده‌شدن در سراسر كشور، وارد فاز تازه‌ای شود و فصل نوینی از ارتباط با مخاطبان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در تولید و پخش برنامه رقم بخورد؛ علاوه‌بر این ماهیت پخش سراسری، عاملی شتاب‌دهنده در راستای ارتقای كیفی تولیدات مراكز هم به‌شمارمی‌رود.
بر اساس جدولی كه در شبكه «شما» برای پخش این برنامه درنظرگرفته‌شده، شنبه یازدهم مردادماه، صداوسیمای مراكز چهارمحال‌وبختیاری، كردستان و سمنان اجرای این برنامه را بر عهده داشتند، امشب استان‌های همدان، خوزستان و خراسان جنوبی، سه‌شنبه 14مرداد مراكز اردبیل، گلستان و لرستان، چهارشنبه 15مرداد استان‌های یزد، آذربایجان‌غربی و قم، پنجشنبه شانزدهم مرداد رادیوی مراكز سمنان، خلیج‌فارس و قزوین، جمعه هفدهم مراكز آذربایجان‌شرقی، كردستان و البرز و شنبه هجدهم مردادماه، مراكز بوشهر، اردبیل و مازندران، آنتن این شبكه سراسری را برای پخش برنامه در اختیار خواهند داشت.