تابستان داغ تل‌آویو

اعتراضات ساكنان اراضی اشغالی علیه فساد بی‌عدالتی و سوءمدیریت نتانیاهو به بالاترین حد خود رسیده است

تابستان داغ تل‌آویو

  اراضی اشغالی از حدود شش هفته قبل تاكنون شاهد برگزاری تظاهرات گسترده علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و عملكرد ناموفق وی در قبال شرایط اقتصادی این رژیم به‌ویژه بحران گسترش ویروس كرونا و افزایش نرخ بیكاری است. شنبه‌شب تعداد تظاهر‌كنندگان ساکن در اراضی اشغالی به هزاران نفر رسید و آنها با تجمع در برابر منزل شخصی نتانیاهو شعارهای تندی علیه وی سر دادند. پلیس این رژیم نیز با حمله به معترضان از فشار آب برای متفرق كردن آنان استفاده كرد. بر‌اساس گزارش رسانه‌های خبری، این تظاهرات در واقع بزرگ‌ترین تظاهرات علیه نتانیاهو طی هفته‌های گذشته به شمار می‌رود. مهم‌ترین مساله‌ای كه معترضان در اعتراضات خود علیه نتانیاهو بر آن تمركز دارند، ركود اقتصادی در اراضی اشغالی و تشدید آن در سایه گسترش بحران ویروس كرونا و همچنین سكانداری یك شخصیت سیاسی متهم دارای پرونده‌های فساد مالی گسترده در اسرائیل است.

پیش از این سیاستمداران اسرائیلی اعلام كرده بودند اعتراضات در اراضی اشغالی با ریختن خون و شدت گرفتن خشونت‌ها پایان خواهد یافت. به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی كه علاوه بر بحران‌های داخلی با مساله تهدیدات نظامی حزب‌ا... لبنان و وحشت از عملی‌شدن آنها دست‌وپنجه نرم می‌كند ممكن است طی روزهای آینده به سمت وقوع یك جنگ داخلی كشیده شود، چراكه در یكی از تظاهرات ضد‌نتانیاهو طرفداران وی با حضور در خیابان‌ها با چماق و اسپری فلفل به‌جانب معترضان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افتادند.
 نتانیاهو به دنبال نجات
این اعتراضات در اراضی اشغالی در تاریخ تأسیس رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بوده و نگرانی بسیاری از مقامات این رژیم را برانگیخته است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای فرار از پرونده‌های فساد خود و خانواده‌اش و جلسات دادگاه به هر ریسمانی چنگ می‌زند و تلاش می‌كند به هر وسیله‌ای از جمله مطرح كردن طرح الحاق بخش‌هایی از كرانه باختری و طرح معامله قرن توجه افكار عمومی در اراضی اشغالی را از شكست سیاست‌های خود و اوضاع وخیم اقتصادی منحرف كند. سخنان جنگ‌طلبانه علیه محور مقاومت در منطقه نیز یكی دیگر از سیاست‌های فرار به جلو نتانیاهو برای سرپوش گذاشتن بر شكست‌های داخلی‌اش است. آنچه مشخص است این كه نتانیاهو دیگر جایی در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی نداشته و بسیاری از تحلیلگران این رژیم  وی را خطر بزرگی برای بقای خود می‌دانند. از سوی دیگر اختلافات میان اعضای كابینه رژیم صهیونیستی به‌ویژه نتانیاهو و بنی گانتز، وزیر جنگ این رژیم باعث شده بسیاری از تحلیلگران اعلام كنند ماه‌عسل نتانیاهو و گانتز در حال پایان یافتن بوده و برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه نوامبر آتی بعید نخواهد بود. در قبال اوضاع كنونی در اراضی اشغالی باید چند نكته را مدنظر قرار داد: نخست آن‌كه نتانیاهو و بازوهای رسانه‌ای سران رژیم صهیونیستی همواره تلاش كرده‌اند این رژیم را دموكرات‌ترین و مرفه‌ترین رژیم در منطقه معرفی كنند؛ حال آن‌كه حمله نیروهای پلیس اسرائیل به سمت معترضان صهیونیست و مجروح شدن تعداد زیادی از آنان از یكسو و همچنین حمله طرفداران نتانیاهو با تجهیزات خطرناك به سمت معترضان از سوی دیگر نشان می‌دهد كه سران صهیونیست خلاف ادعایشان از رژیمی صحبت می‌کنند که دموكرات نبوده و هیچ‌گونه انتقادی را علیه نخست‌وزیر نمی‌پذیرند.
 افزایش نرخ بیکاری و فقر
دوم آن‌كه تل‌آویو همواره تلاش کرده با انتشار گزارش‌ها و تصاویر تبلیغاتی از اراضی اشغالی، اسرائیل را در رفاه نشان دهد این در حالی است که بنا به اذعان رسانه‌های این رژیم، نرخ بیکاری و فقر در اراضی اشغالی به‌صورت بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده و بخش زیادی از اعتراضات کنونی به دلیل اوضاع بد اقتصادی در این منطقه است. باید به این نکته نیز اشاره کرد رژیم صهیونیستی که از بحران‌های متعدد داخلی رنج می‌برد و با صدور یک بیانیه از سوی حزب‌ا… دستپاچه شده و در مرزهای شمالی با سایه رزمندگان مقاومت می‌جنگد، هیچ‌گاه نمی‌تواند لفاظی‌ها و تهدیدات خود را علیه محور مقاومت در منطقه عملی کند؛ چراکه خود این روزها به سمت جنگ داخلی پیش رفته و شرایط مطلوبی را از لحاظ سیاسی و اقتصادی تجربه نمی‌کند. به نظر می‌رسد تصویری که تل‌آویو طی سال‌های گذشته تلاش کرده آن را در میان افکار عمومی جهان از خود نشان دهد، این روزها مانند «اسطوره ارتش شکست‌ناپذیر» در حال فروپاشی است.
 می‌خواهیم خشونت علیه ما پایان یابد
تصاویری که معترضان اسرائیلی با گوشی‌های تلفن همراه گرفته و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، عجیب است. خودروهای آبپاشی که تلاش می‌کنند با فشار آب معترضان را متفرق کنند، پلیس که با شدت به سمت یک زن جوان حمله می‌کند و جوانی که دست‌بسته و واژگون توسط پلیس به خودروهای ضد شورش منتقل می‌شوند. این تصاویر بخشی از چهره واقعی جامعه اسرائیلی است که حالا بروز و ظهور پیدا کرده‌است. یکی از معترضان در حساب کاربری خودش نوشته‌است. «ما هیچ‌وقت ترانه معترضان اسرائیلی را در تابستان 2020 از دست نخواهیم داد.» کاربر دیگری دراین‌باره نوشته است: «در پاسخ به این سؤال که معترضان در اسرائیل چه می‌خواهند، ما می‌خواهیم خشونت علیه ما پایان یابد.»


صهیونیست‌ها دشمن آمریکا هستند
 رابرت دیوید استیل، افسر پیشین اطلاعاتی سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و نامزد نوبل صلح در این ارتباط طی گفت‌وگویی اختصاصی به روزنامه جام‌جم گفت: سیاست‌های دولتمردان اسرائیلی نه‌تنها مردم خودشان، بلکه سایر کشورها را نیز تحت تأثیر رفتارهای مخرب خود قرار داده‌است. بر این اساس شاهد هستیم در آمریکا نیز نفوذ اسرائیل باعث تأثیرگذاری سیاست خارجی آمریکا به مسیری مخرب‌تر سوق داده‌شده‌است. دولتمردان آمریکایی نیز ابزار دست صهیونیست‌ها هستند. دشمن آمریکا، ایران نیست بلکه این صهیونیست‌ها هستند که دشمن مردم آمریکا هستند. آنها دشمن ملت‌های آزاده هستند. حتی مردم خود اسرائیل نیز قربانی سیاست‌های دولتمردان آن هستند. صهیونیست‌ها در پشت بسیاری از سیاست‌های مخرب آمریکا در خاورمیانه قرار دارند. آنها گاهی با دادن نشانی اشتباه، خود را مبرا می‌کنند در حالی که عامل اصلی اقدامات مخرب خود آنها هستند. میزان نفوذ صهیونیست‌ها در آمریکا به حدی است که هیچ‌کسی نمی‌تواند از آنها انتقاد کند. هرکسی از آنها انتقاد کند به‌راحتی از بین می‌رود.



معترضان خشمگین علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی چه می‌گویند؟
بگذارید نفس بکشیم

در پی برگزاری تظاهرات گسترده در اراضی اشغالی علیه فساد و سوءمدیریت دولت در بحران کرونا بنیامین نتانیاهو وعده داد به کسانی که معیشت خود را از دست داده‌اند، کمک مالی کند. این در حالی است که هرروز برشمار مبتلایان به کرونا در اسرائیل افزوده می‌شود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از شدت گرفتن اعتراضات به کسانی که به دلیل گسترش ویروس کرونا در این کشور کار و معیشت خود را از دست داده‌اند، وعده داده بود کمک‌های مالی دولتی دریافت خواهندکرد.  نتانیاهو برای جمع‌کردن اوضاع گفت: «ما یک دکمه را فشار می‌دهیم و پول ظرف چند روز در حساب شما خواهد بود.» نتانیاهو بدون اشاره به اعتراضات گسترده مردم اعلام كرد در روزهای آینده اعطای بسته كمك‌های اضطراری برای كارگران و صاحبان مشاغل كوچك نیز در پارلمان اسرائیل مطرح خواهد شد. شامگاه شنبه كه هزاران اسرائیلی علیه برخورد ضعیف دولت در حل مشكلات ناشی از بحران كرونا و فساد گسترده نتانیاهو دست به تظاهرات زدند، كارشناسان و فعالان اجتماعی سیاسی از بروز یك بحران اجتماعی گسترده در جامعه یهودیان ساكن اراضی اشغالی خبر دادند. در اعتراضات اخیر كه تعداد زیادی از مردم در میدان مركزی رابین، در تل‌آویو تجمع كرده بودند برخی از تظاهركنندگان شعارهایی مانند «بگذارید نفس بكشیم» را با خود حمل می‌كردند. بیشتر شركت‌كنندگان ماسك زده بودند، اما به مقررات حفظ فاصله اجتماعی توجه زیادی نمی‌شد. رسانه‌ها می‌گویند تعداد زیادی از مأموران پلیس تلاش می‌كردند اوضاع را آرام كنند. واكنش دستپاچه نتانیاهو و تلاش او برای مدیریت اوضاع آشفته‌ای كه با وعده‌های كمك‌های مالی همراه است، نشان از فشار اجتماعی بالا و افزایش دامنه اعتراضاتی دارد كه حالا رژیم صهیونیستی تلاش می‌كند با وعده پول آن را آرام كند.