باید و نبایدهای اسباب‌كشی در مبتلایان به آسم

باید و نبایدهای اسباب‌كشی در مبتلایان به آسم

آسم یك بیماری التهابی مزمن با حملات انسدادی مجاری تنفسی است كه ممكن است در هر سنی بروز كند و اغلب در خانواده‌هایی با سابقه فامیلی
رخ می‌دهد. این بیماری مسری نیست و حملات ناگهانی ناشی از آن با شدت‌های متفاوت، ممكن است رخ دهد. آسم درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان از پیشرفت و شروع حملات آن جلوگیری كرد. از این رو لازم است
یكسری تمهیداتی برای كنترل آن به‌كار برد كه رعایت این نكات در مورد محل سكونت و منزل افراد مبتلا به آسم از مهم‌ترین بخش‌های كنترل این بیماری است.
در فصل تابستان با پایان یافتن امتحانات دانش‌آموزان معمولا دوره اسباب‌كشی و تغییر واحدهای مسكونی شروع می‌شود. برای جلوگیری از آلودگی به كرونا و در عین حال كنترل و ممانعت از حملات آسم یك‌سری تمهیداتی قبل از سكونت در منزل جدید مورد نیاز است.
بهتر است  بخش‌هایی از خانه كه مستعد آلودگی با كروناویروس است، از جمله آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی قبل از سكونت با مواد ضدعفونی‌كننده و شوینده‌های مناسب تمیز شود تا بقایای مواد آلوده از محیط حذف گردد.
از طرف دیگر باید فرصت كافی داده شود تا مواد محرك و شوینده‌های شیمیایی استفاده‌شده از محیط پاك شوند تا افراد مبتلا به آسم دچار تحریك مجاری هوایی نشوند.
اگر از افشانه‌های خوشبوكننده، بوگیر، حشره‌كش، سفیدكننده، جرم‌گیر، پودرهای لباسشویی آنزیم‌دار و براق‌كننده‌ها استفاده شده حتما تهویه مناسب به‌كار برده‌شده و بقایای این مواد از محیط حذف شود.
در مكان‌های مرطوب منزل از جمله سرویس‌های بهداشتی و پشت كابینت‌های آشپزخانه و نیز گلدان‌ها احتمال رشد قارچ و كپك وجود دارد كه از محرك‌های مهم آسم بوده و قبل از سكونت افراد حتما باید
به رفع آن پرداخته شود.
اگر آثار نگهداری حیوانات خانگی مثل گربه و سگ در منزل وجود دارد باید به‌دقت تمیز شود تا با حذف این باقیمانده‌ها، مو و پشم حیوانات باعث تشدید حملات آسم نشود.
همچنین اگر رنگ‌كاری جدیدی صورت گرفته یا نقاشی داخل ساختمان انجام شده، لازم است حتما با تهویه مناسب، بو و مواد شیمیایی موجود
در هوا خارج شده و پس از خشك‌ شدن كامل سكونت صورت گیرد.
در نهایت در صورت مشاهده هرگونه آثار تشدید علائم آسم حتما با پزشك مشورت شود.