درباره غدیر بخوانید

درباره غدیر بخوانید

شواهد التنزیل لقواعد التفضیل
مولف: حاكم حسكانی
ترجمه: احمد روحانی

شَواهِدُ ألتَنزیل لِقَواعِد ألتفضیل مشهور به شواهد التنزیل، تألیف حاكم حسكانی عالم اهل سنت است. این كتاب با توجه به ۲۱۰ آیه قرآنی كه در شأن اهل بیت پیامبر نازل شده، به بیان فضائل و مناقب امیرالمؤمنین علی(ع) و خاندان وی پرداخته است و از این بابت به الغدیر شباهت دارد. شواهد التنزیل از منابع معتبر تفسیر روایی اهل سنت به‌شمار می‌رود. علامه مجلسی در بحار از این كتاب نقل كرده است. شواهد التنزیل با ترجمه احمد روحانی به فارسی ترجمه و چاپ شده است. بنا بر آنچه در ابتدای كتاب آمده، نام كامل كتاب «شواهد التنزیل لقواعد التفضیل فی الآیات النازلة فی أهل البیت صلوات ا... و سلامه علیهم» است. مؤلف كتابش را چنین نامگذاری كرده تا به‌وسیله آیات قرآنی (شواهد التنزیل) و به آن دلیل كه پیامبر اسلام(ص) بر سایر پیامبران و فرشتگان و امامان معصوم به‌ویژه امام علی(ع) بر سایر مردم برتری داشته (لقواعد التفضیل)، فضائل آن امام و فرزندان وی را برساند. مؤلف انگیزه خودرا از تألیف این كتاب، ادعای یكی از پیروان مذهب كرامیه دانسته كه نزول سوره انسان در شأن امام علی(ع) و خاندان وی را منكر شده و ادعا كرده كه هیچ آیه‌ای در قرآن در شأن اهل بیت نازل نشده است. از سوی دیگر عالمان اسلامی به این ادعا هیچ اعتراضی نكرده، جز یكی از اساتید مؤلف كه شاگردان حاضر در آن جلسه را سرزنش نمود و به این مقدار بسنده كرد. حسكانی از این موضوع ناراحت شده و بنا به احساس وظیفه تصمیم گرفت پاسخ این شبهه را به‌صورت مستدل و مستند بدهد؛ لذا به جمع‌آوری روایات پرداخته و شواهد التنزیل را تدوین كرده است.


فروغ ولایت
مولف: آیت‌ا... سیدجعفر سبحانی

كتاب فروغ ولایت اثری از آیت‌ا... شیخ جعفر سبحانی است كه به سیره و روش حضرت امیر (ع) پرداخته است. نویسنده فرزانه، آیت‌ا... جعفر سبحانی با تقسیم حیات نورانی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام به پنج دوره، مهم‌ترین جریانات زندگی ایشان را ترسیم كرده است. ایشان در این اثر وزین سعی كرده سیر زندگی ایشان را از طرفی گویا و روان حكایت كرده و از دیگر سو كاملا مبتنی بر منابع دسته اول تاریخی و روایی باشد. نكته متمایز این اثر، جامعیت آن است كه از همان آغاز زندگی حضرت تا شهادت ایشان، تمام عرصه‌های زندگی ایشان را در كنار آیات و روایات مربوط تشریح كرده و در هر مورد به تبیین بعدی از فضائل حضرت می‌پردازد. البته رسالت اصلی این كتاب، ترسیم زندگی شخصی و عادی حضرت است كه به‌خوبی هم از عهده آن برآمده است. این كتاب را موسسه امام صادق‌(ع) در 860 صفحه منتشر کرده است.
از جمله موضوعات این كتاب می‌توان به عناوین
بخش اول: زندگی امام علی (ع) قبل از بعثت پیامبر (ص)
بخش دوم: زندگی امام علی (ع) پس از بعثت پیامبر (ص) و قبل از هجرت
بخش سوم: زندگی امام علی (ع) پس از هجرت و پیش از رحلت پیامبر(ص)
بخش چهارم: زندگی امام علی (ع) پس از درگذشت پیامبر (ص) و قبل از خلافت
بخش پنجم: رویدادهای دوران خلافت امام علی (ع)
بخش ششم: وقایع پس از نهروان و شهادت امام علی (ع) اشاره كرد.



سیمای علی (ع) به روایت اهل سنت
مولف: مرحوم علامه سید هاشم بحرانی

علامه سید‌هاشم بحرانی یكی از دانشمندانی است كه سهم سترگی در شناخت امیرالمومنین (ع) و دفاع از حریم ولایت دارد. این كتاب شبیه به الغدیر است؛ فضایل و مناقبی كه اهل سنت درباره امیرالمومنین از پیغمبر نقل كردند و روایاتی در فضایل امام علی (ع) در آن گردآوری شده است. كتاب، ترجمه‌ای دقیق از یكی از آثار ایشان به نام «علی و السنة» است كه در كتاب‌های قدیم از آن به «مناقب امیرالمؤمنین» نیز تعبیر كرده‌اند.
نسخه موجود در كشور ما، علاوه بر ترجمه، با تحقیق و مدرك‌یابی دانشمند فقیه «نجم‌الدین شریف عسكری» و با افزوده‌ها و توضیحاتی از «دكتر سید‌حسن افتخار‌زاده» و فهرست‌های فنی همراه است‌. از مطالب مفید موجود در كتاب می‌توان به بیان 193 روایت از اهل سنت در مورد امام‌علی(ع) اشاره كرد كه برای هر یك توضیح داده شده است.
این روایات در فهرست موضوعی كتاب به سه دسته تقسیم شده‌اند:
الف) گوشه‌ای از مقام‌ها و مناقب امیرالمؤمنین(ع)، از جمله: علی(ع) از پیامبر و گوشت و خون او، گوشت و خون پیامبر است، نسبت او به پیامبر، نسبت سر به تن است. او نخستین كسی است كه به پیامبر ایمان آورد. او در قیام به امر خدا از همه استوارتر و در عدالت از همه برتر و در قضاوت از همه داناتر است. ب) فواید قبول ولایت و محبت امیرالمؤمنین(ع) در دنیا و آخرت: نمونه‌هایی از آن عبارتند از: استغفار ملائك، رهایی از آتش، از بین رفتن گناهان، رستگاری در قیامت، جواز عبور از پل صراط، محبوب خدا و پیامبر بودن و یاری خداوند.
ج) وضعیت دشمنان علی(ع) در دنیا و آخرت همچون: دور بودن از حوض كوثر و جای داشتن در دوزخ، مردن در حالت كفر، دشمن بودن با خدا و پیامبر و تشنه‌كام و سیه‌روی بودن در قیامت.



القطره
مولف: علامه سیداحمد مستنبط
ترجمه: محمد ظریف

«القطره» كتابی است معروف در فضائل پیامبر اكرم (ص) و اهل بیت طاهرین او و همچنین ذریه پاك پیامبر(ص) و دوستان و شیعیان آل‌محمد (ص) كه مولف برای جمع‌آوری آن كتاب‌های خطی و چاپی زیادی را جست‌وجو كرده است. طریقه نگارش كتاب بسیار جالب است؛ به طوری كه با توجه به ایام ولادت یا شهادت پیامبر (ص) و اهل بیت طاهرینش می‌توان به بخش مربوط هر امام مراجعه و از آن محظوظ شد. آیت‌ا... مستنبط مولف این اثر، بعد از تالیف جزء اول این كتاب در عالم رویا دید كه از دنیا رفته و سر او بر زانوی مادرش فاطمه (س) است.
از داشتن این موقعیت كه دلالت بر بلندی مقام و عظمت شأن او داشت، تعجب كرده و از خود سوال می‌كند، چگونه به این مقام رسیده‌ای؟ و تا این سوال به فكرش خطور می‌كند سرور زنان عالم حضرت فاطمه (س) به او الهام کردند كه: هذا جزاء من الف كتاب «القطره». این پاداش كسی است كه كتاب القطره را جمع‌آوری کرده است. در حال حاضر ترجمه كتاب القطره با عنوان «قطره‌ای از دریای فضائل اهل بیت» با ترجمه‌ای از محمد ظریف در بازار نشر موجود است. این كتاب را انتشارات الماس به چاپ رسانده است.