# فقط به ‌عشق علی(ع)

گروه‌های مختلف مردمی به‌مناسبت فرا رسیدن عید غدیر پویش‌های گوناگونی را ترتیب داده‌اند

# فقط به ‌عشق علی(ع)

مسلمان كه باشی-به‌خصوص شیعه- ماه‌ ذی‌الحجه برایت رنگ و بویی خاص دارد. ذی‌الحجه‌ها بوی روز عرفه می‌دهد، بوی عطر دل‌انگیز عید قربان كه ختم می‌شود به ویژه‌ترین جشن شیعیان جهان كه غدیر است. ذی‌الحجه‌ها دلت می‌رود به سال دهم هجری و بی‌اختیار برگشت می‌خورد به 1431 سال قبل، به حجه‌الوداع، به سفر كاروان رسول(ص) به سمت خانه خدا كه نقطه‌عطف‌اش شد دستور یك توقف طلایی و ایراد یك خطبه بنام كه حالا 14 قرن پس از گذر ایام هنوز شنیده می‌شود. عید ولایت،‌ عید دوستداران ولایت، عید تابعان نبوت و امامت،‌ عید غدیر كه بزرگ‌ترین عید شیعیان است، آداب كم ندارد. به حرمت آن سفر آخر، به نشانه تسلیم و رضا قرن‌هاست شیعیان دنیا در هجدهمین روز ذی‌الحجه غسل می‌كنند و نماز شب و روز عید می‌خوانند، روزه می‌گیرند، افطاری می‌دهند،‌ لباس نو می‌پوشند و به دیدار هم می‌روند،‌ مصافحه می‌كنند، صلوات می‌فرستند،‌ طعام می‌دهند و تا می‌توانند لب به دعا می‌جنبانند كه بگویند 1431 سال پس از پایان حجه‌الوداع همچنان بر سرعهد خویش با رسول خدا و وصی‌اش هستند. در ایران ما اما عید غدیر -كه همواره با آداب و رسوم تاریخی جشن گرفته شده است-چند سالی است بزرگ‌ترین عید شیعیان جهان به روش مهربانانه ایرانی بزرگ داشته می‌شود كه بروز بیرونی‌اش شده است بیشمار پویش اجتماعی از جانب مردم علی‌دوست برای مردم علی‌دوست این سرزمین.  كمپین «من غدیری‌ام» سال پیش در پنجمین سال فعالیتش از كاربران شبكه‌های اجتماعی خواست تا نذری‌های خود را با هشتگ # رزق- علوی به اشتراك بگذارند. پویش شاد‌باش هم كه به همت بخش فرهنگی مسجد جمكران راه افتاده از مردم خواسته بود برای شادی دل امام زمان(عج) و به یمن عید غدیر برای شادی دیگران برنامه‌ریزی كنند و كاری خوب انجام دهند. پویش غدیری شویم هم سال پیش در كسوت مسابقه بزرگ كتابخوانی ظاهر شد و در كنار پویش تخفیف به عشق مولا ایستاد كه به‌مناسبت عید غدیر در بازار تهران به راه افتاده بود. امسال نیز در بر همین پاشنه می‌چرخد و پویش‌های فراوانی در حال بزرگداشت عید غدیر و جشن ولایت امیرالمومنان هستند؛ ‌پویش‌هایی كه یك‌سوی نگاه‌شان به این واقعه تاریخی و مذهبی است و سوی دیگر نگاه‌شان به دوستداران علی(ع) كه عده‌ای‌شان این‌روزها از قضا به واسطه هجوم كرونا روزهای دشواری را می‌گذرانند. همه این پویش‌ها البته یك پیام مشترك دارند،‌ این كه دست‌های گره‌گشا بالاست. پویش‌های هر خانه یك پرچم، راهیان غدیر، پویش اطعام به توان میلیون، جشن خانگی غدیر و من حضرت علی(ع) را دوست دارم، تعدادی از پویش‌های مردمی‌ است كه از روزها قبل آغاز به كار كرده‌اند تا هر‌كدام به سهم خود عید غدیر را جشن بگیرند و هموطنان را در شادی این جشن سهیم كنند.

پویش كمك به ایتام سادات
عید غدیر بهانه‌ای است كه شادی‌مان را در كنار سادات جشن بگیریم و البته هوای سادات نیازمند را بیشتر از همیشه داشته باشیم. اتفاقی كه مؤسسه خیریه عترت فاطمی به همین منظور پویشی را برای این حركت راه انداخته‌است. حالا این مؤسسه به‌عنوان بزرگ‌ترین مركز حمایت از سادات نیازمند می‌خواهد در روز عید غدیر، عید بزرگ سادات، قربانی و ارزاق برای سادات در مناطق محروم كل كشور توزیع كند و از همه مردم خواسته است تا در این پویش همراه شوند و نذورات خود را به‌دست ساداتی برساند كه محرومیت‌شان خیلی به چشم نمی‌آید و از نگاه‌ها پنهان مانده است.



خدمت اجتماعی و بسته‌های عیدانه
امیرحسین همتی، مسؤول پویش سراسری سه شنبه‌های مهدوی است. او از دو طرحی که امسال در دستور کار دارند، می‏گوید. به گفته همتی، یکی از طرح‌ها به اطعام نیازمندان و تهیه 1110 پرس غذای گرم و بسته‏های عیدانه که حاوی میوه و شیرینی هستند خلاصه می‎شود که گروه قرار است بین نیازمندان و در حاشیه تهران توزیع کنند، اما یک پویش دیگر هم درست در شب عید غدیر کلید می‏خورد که نام آن پویش عشق مهدی(عج) است که در این پویش هر شخص، یکی از فضایل امام علی (ع) را انتخاب می‏کند و به عنوان خدمت اجتماعی در دستور کار خود قرار می‏دهد، به عنوان مثال کمک به ایتام که در دستور کار روزمره فردی قرار می‏گیرد. 




همنام علی (ع)
 نام «علی» از آن نام‎هایی است كه در هر خانه و خانواده‏ای وجود دارد، یكی از فراوان‏ترین نام‎های ایرانی. شاید به خاطر همین است كه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهر قزوین، برنامه جالبی را برای كسانی که هم‌نام امیرالمومنین (ع) هستند، برنامه‏ریزی كرده و هر‌كسی كه نامش علی است، می‏تواند یكی از احادیث، شعر یا هر متنی را كه در وصف امام (ع) است با دستخط خود بنویسد و در مسابقه فضای مجازی عید غدیری این شهر شركت كند مسابقه‏ای كه هم امام (ع) را زنده می‎كند و هم جایزه دارد.



یک شهرستان و یک جشن
 حالا یک ماهی می‏شود که شهرستان صومعه‏سرا در تکاپوی برگزاری مراسم بزرگ عیدغدیر است.  مهدی خوش‏چهره، مسؤول این پویش بزرگ مردمی، یک فهرست بلندبالا از کارهایی که قرار است در جشن مردمی انجام دهند، تهیه کرده است،‌او می‎گوید‌: در 10 ایستگاه صلواتی که در نقاط مختلف شهر وجود دارد کالاهای فرهنگی و بهداشتی توزیع می‌شود. علاوه بر این اطعام نیازمندان نیز در قالب بسته‏های غذایی خشک برنامه‏ریزی شده است. خوش چهره ادامه می‌دهد: برنامه گروه اما به اینجا ختم نمی‏شود.  بیش از 10 گروه سرود در شب و روز عید در محلات مختلف اجرا خواهند داشت و سه مسابقه نقاشی برای کودکان، مسابقه خطبه‎خوانی برای نوجوان و مسابقه حدیث برای بزرگسالان برگزار خواهد شد، مسابقاتی که همه در فضای مجازی برگزار می‏شود.




 افطار علوی
 حالا یك‌سالی می‏شود كه مهدی مهدوی و دوستانش یك پویش مردمی در اصفهان راه انداخته‌اند، پویشی كه در آن هدف‌شان شناساندن امیرالمومنین(ع) به جهانیان است. نام پویش اما جالب است و از حدیث معروف امام‌صادق(ع) برگرفته شده كه می‎فرماید: «هركسی در روز غدیر روزه بگیرد و روزه‏داری را افطار دهد، به هزارهزار پیامبر افطار داده است.» به خاطر همین است كه آنها در روزهای كرونایی كه امكان طبخ غذا وجود ندارد، 242بسته ارزاق برای نیازمندان یكی از روستاهای اطراف شهررضا تهیه كرده‌اند؛ بسته‎هایی كه هزینه 25 تا 30 میلیون تومان برای آن هزینه شده است.



اطعام غدیر به توان میلیون
دانش‌آموزان کرمانی هم پویش‌ ایجاد کرده‌اند؛ اطعام و تهیه نذری در روز غدیر و راه انداختن کاروان شادی این عید بزرگ، چیزی است که آنها به خاطرش دور هم جمع شده‌اند. مهران شیخی، مسؤول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان کرمان می‌گوید، این پویش حرکتی در بین نوجوانان برای زنده نگهداشتن عید بزرگ غدیر در این روزهاست. حالا قرار است آنها با دو فعالیت اطعام غدیر و رساندن نذری به دست نیازمندان شهر و کاروان شادی، فضای دلنشینی را در روز عید در سطح شهر به وجود بیاورند. البته چیزی که همه اعضای پویش خیلی به آن تاکید دارند، این است که طبیعتا رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تهیه غذا از اولویت‌های این پویش است.



جشن كوچك خانگی
 اگر كرونا نبود، حالا همه خیابان‏ها و كوچه‏های شهر چراغانی بود و ایستگاه‏های صلواتی از همه مردم پذیرایی می‏كردند. حالا كه ویروس همه را خانه‏نشین كرده‌است، كانون فرهنگی-هنری امام صادق(ع) عنبرآباد استان كرمان، پویشی برای جشن خانگی راه انداخته‌است؛ پویشی كه در آن هر كسی می‏تواند به همراه خانواده‏اش، خانه را تزئین کرده و جشن غدیر را به جای خیابان، در خانه برگزار كند. این پویش هم فال و هم تماشاست. بعد از برگزاری مراسم جشن، اعضای خانواده می‏توانند از مراسم عكس بگیرند و در مسابقه این پویش هم شركت كنند؛ یك مسابقه برد، برد.



 سفره ‏های علوی
 درست است که کرونا آمده و مساجد و حسینیه‎ شهرها بسته است و نمازگزاران در مساجد حاضر نمی‏شوند، اما این دلیل نمی‏شود که مومنان نمازگزار،دهه امامت و ولایت را که از عید قربان شروع شد و تا عید غدیر ادامه دارد، فراموش کنند. مرکز رسیدگی به امور مساجد این روزها پویشی راه انداخته است شهروندان می‎توانند برای رفع نیاز نیازمندان با تهیه گوشت قربانی و بسته ارزاق به آنها کمک کنند؛ پویشی که به‌عنوان گام سوم رزمایش مواسات و همدلی مومنانه این بار از عید تا عید اجرا خواهد شد. هر کدام از شهروندان می‏توانند برای تهیه و توزیع بسته‏های معیشتی بین خانواده‎های نیازمند همراه مسجد محله خود باشند.



خانواده حیدریم
یكی از موضوعاتی كه در پویش‌های غدیری به چشم می‌خورد، خانوادگی بودن برگزاری جشن غدیر است؛ ویژگی خاصی كه محور این  پویش را تشكیل می‌دهد. این پویش یك پویش كاملا خانوادگی است كه در اندیمشك و به همت گروه جهادی و بسیج طلاب حوزه علمیه بقیه‌ا...(عج) اندیمشك راه افتاده است و خانواده‌ها را به برگزار كردن جشن غدیر، هر چقدر كوچك تشویق می‌كند. حالا قرار است كسانی كه به پویش خانواده حیدریم می‌پیوندند، كارهایی مثل فضاسازی بیرون منزل، تزئین داخل خانه، تهیه كیك خانگی با طرح غدیر، نقاشی با موضوع غدیر توسط فرزندان، مداحی و شعرخوانی و... را به‌صورت خانوادگی انجام بدهند و تصویر آن را برای خالقان پویش بفرستند؛ به این شکل هم جشن غدیر را خاطره‌انگیز برگزار می‌كنند و هم هدایای متفاوتی برنده می‌شوند.


مائده غدیر
مائده غدیر دیگر از یك پویش گذشته است و با گستردگی در نقاط مختلف كشور، به یك ستاد ملی با عنوان طرح اطعام مائده غدیر تبدیل شده است؛ طرحی كه با هدف ساماندهی و فرهنگسازی بیش از پیش سنت نیكو و دلنشین اطعام غدیر از سال گذشته آغاز به كار كرد و امسال هم با قوت تمام برقرار است. حالا قرار شده كه همه فعالان در میدان امام‌حسین(ع) تهران حضور داشته و پذیرای نذورات خیران باشند.
آن‌قدر كه بنا است 20 هزار پرس غذا طبخ و در سطح شهر و مناطق محروم توزیع شود. البته شیوع ویروس كرونا باعث شده نحوه حضور افراد برای ‌پخت غذا تغییر كرده و همگی با اطمینان می‌گویند كه همه‌چیز مبتنی بر رعایت بهداشت و استانداردهاست.



یک تشویق اجتماعی
درست است که اعضای پویش مردمی رزق علوی هم مانند همه پویش‎های دیگر بسته‏های ارزاق تهیه کرده‌اند و قرار است در روز عید به دست نیازمندان برسانند، اما آنها نکته مهم دیگری را هم در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ این که مردم را تشویق کنند تا به هم کمک کنند. اتفاقی که البته در شرایط کرونایی به صورت مجازی به سرانجام می رسد.آنها در فضای مجازی برای تشویق کسانی که در روزهای عید از نیازمندی دستگیری کردند،می‏گویند و آنها را معرفی می‎کنند. این اما تنها خدمات اجتماعی نیست که آنها انجام می‏دهند، مرتضی متشرعی، دبیر این پویش تاکید می‏کند آنها‎ مردم را تشویق می‏کنند تا اعمال تفرقه‏انگیر انجام ندهند تا نام امام (ع) با سربلندی در همه جهان شنیده شود.



هر نفر یك كار خوب
پویش «فقط‌ به‌ عشق علی» كه یكی از این پویش‌های مردمی با عمری چهار ساله است اما دامنه‌دار‌تر از پویش‌های دیگر در حال گسترش در فضاهای مجازی و حقیقی است. محمدآرتا آمالی از فعالان این پویش به جام‌جم خبری خوب می‌دهد و می‌گوید: سال پیش هشتگ فقط به عشق علی در ایام عید غدیر به مدت سه روز ترند بود و باعث تولید 28 هزار پست در اینستاگرام شد كه امسال در جهشی نجومی كار و بارش به تولید حدود 80 هزار پست در اینستاگرام و ترند شدن این هشتگ از یك روز قبل از عید قربان در توییتر شده است.
آمالی می‌گوید بسیاری از مردم، هنرمندان، ‌فعالان توییتری،‌ كانال‌ها و صفحات فعال در فضای مجازی به این پویش پیوسته و اعلام كرده‌اند كه هر‌كدامشان امسال به عشق امام علی (ع) یك كار خوب انجام خواهند داد.
در این پویش راه برای همه عشاق امیرالمومنینباز است و آمالی توضیح می‌دهد كه مردم ایران چطور از نقاط دور و نزدیك به این پویش پیوسته و دست به كار انجام كارهای خوب شده‌اند. پارسال یك نفر وای‌فای مغازه‌اش را به مدت یك هفته در اختیار مردم گذاشته بود،‌ یك آرایشگر موی كودكان كار را رایگان كوتاه كرده بود، یك نفر یك بچه گنجشك را نجات داده بود،‌ چند نفر برای نگهبان محله‌شان كه موبایلش خراب شده بود گوشی خریدند و چند نفر در یكی از روستاهای دورافتاده كشور یك میز جمع و جو ر چیدند و برای پذیرایی رویش شربت گذاشتند و روی یك مقوا نوشتند فقط به عشق علی. امسال هم هزاران نفری كه به این پویش اجتماعی پیوسته‌اند نیت كارهای خیر كرده‌اند و هم‌قسم شده‌اند كه فقط به عشق امام علی یك یا چند كار خوب انجام دهند. آمالی می‌گوید: امسال كه روزهایش عجین است با كرونا، خیلی‌ها این پویش را با كرونا پیوند زده و كارهای متناسب با آن ترتیب داده‌ مثل پزشكان و پرستارانی كه روی گان‌ها و دستكش‌های خود نوشته‌اند؛ فقط به عشق علی و عكس‌هایشان را در فضای مجازی با این هشتگ به اشتراك گذاشته‌اند و همه هنرمندان و اعضای كادر درمان كه لایو اینستاگرامی خود را در اختیار طرح عیادت مجازی قرار داده‌اند تا مردم بتوانند فقط به عشق علی به ملاقات هموطنان بیمار خود كه در غربت بیمارستان‌ها اسیر شده‌اند، بروند.