مرور و عبور

مرور و عبور

۱۶ مرداد
گفت‌وگوی محمدرضا رستمی با فرهاد آئیش
با توجه به این‌كه شما اقامتی چند ساله در غرب داشته‌‌اید و از نزدیك با تئاتر و تحولات آن در خارج آشنا هستید، ‌تئاتر ایران را نسبت به آنجا چگونه ارزیابی می‌كنید؟ اگر بخواهیم با همان واژه‌های بالقوه و بالفعل شروع كنیم از لحاظ بالقوه سال‌ها جلو هستیم از جهت بالفعل، سال‌ها عقبیم... غرب در قرن گذشته تجربه‌های جدیدی را پشت‌سر گذاشته و ما همان تجربیات را به صورت دست و پا شكسته در اینجا تكرار كرده‌ایم. در ایران زیاد به‌دنبال چخوف، برشت و پیتر بروك رفته‌ایم و تا حدودی به‌دنبال آوانگاردهای اروپایی به راه افتاده‌ایم. با این‌گونه كارها نمی‌توانیم هویت كسب كنیم... .
چرا بعد از سال‌ها اقامت در اروپا به ایران برگشتید؟ شاید در جوانی غرب برایم جذاب بود، ولی از یك دوره‌ای به بعد احساس كردم آنجا برایم چیزی ندارد و برای این‌كه به خودم برسم احساس كردم باید به وطنم برگردم... (صفحه 5)




كیارستمی؛ داور جشن سینما
عباس كیارستمی به جمع داوران بخش پوستر‌های سینمایی چهارمین دوره جشن سینما پیوست.
در بخش پوسترهای سینمایی، فیلم‌های تولید شده یا به نمایش درآمده سینمای ایران در دو سال اخیر شركت خواهند داشت كه مورد قضاوت داوران قرار خواهند گرفت. دیگر داوران این بخش عبارتند از: مسعود مهرابی، حسین خسروجردی، بهزاد غریب‌پور، قباد شیوا، امیر اثباتی، حسین زندباف، محمود بهمن‌پور،‌ محمد‌علی نجفی و مصطفی گودرزی دیگر داوران بخش پوسترهای سینمای ایران هستند. (صفحه 3)


انفجار بمب در نزدیکی حرم حضرت عبدالعظیم
انفجار یك بمب ساعتی در یكی از بازارچه‌های حرم عبدالعظیم خساراتی به‌بار آورد و خوشبختانه تلفات جانی نداشت.
در اثر این بمب كه ساعت 3 و 30 دقیقه بامداد روز جمعه منفجر شد شیشه‌های بازارچه و بخشی از دیوار آن فرو ریخت. ماموران كلانتری شهر‌ری با كمك ماموران وزرات اطلاعات و متخصصان خنثی‌سازی بمب تحقیقات گسترده‌ای را برای شناسایی عوامل این بمب‌گذاری آغار كرده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد مرد مشكوكی شب قبل حادثه تلویزیونی را برای تعمیر به یكی از مغازه‌ها تحویل داده و احتمالا بمب داخل همین تلویزیون بوده است. (‌صفحه 9)

۱۷ مرداد
عروس آتش در انتظار اكران
فیلم عروس آتش ساخته خسرو سینایی احتمالا از پس‌فردا اكران عمومی خواهد شد.
این فیلم كه از نظر منتقدان و تماشاگران جشنواره فیلم فجر، بهترین فیلم سال لقب گرفت مورد بی‌مهری داوران بخش‌های اصلی جشنواره قرار گرفت.
عروس آتش با طرح جسورانه و بازی‌های درخشان احتمالا مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت. حمید فرخ‌نژاد در این فیلم عالی ظاهر شده‌است. از دیگر فیلم‌هایی كه هنوز منتظر اكران عمومی هستند می‌توان به هیوا و قارچ سمی به كارگردانی رسول ملاقلی‌پور، عشق طاهر ساخته محمد‌علی نجفی و بوی كافور عطر یاس به كارگردانی بهمن فرمان‌آرا اشاره كرد. ( صفحه 3)‌


خبرنگار به روایت فریدون صدیقی
معاون سردبیر روزنامه انتخاب درباره حرفه خبرنگاری به جام‌جم گفت: جایگاه خبرنگار در وهله نخست به جایگاه رسانه و در مرحله بعد به قابلیت‌های حرفه‌ای و شخصیتی خود روزنامه‌نگار باز‌می‌گردد. اگر رسانه‌های مكتوب، معتبر، مقبول و وزین باشند، روزنامه‌نگاران نیز دارای منزلت و موقعیت سزاوار خواهند بود و همچین اگر یك خبرنگار خارج از مدار كاركرد یك رسانه، مسلط به دانش و تجربه باشد و از خود صداقت و شرافت حرفه‌ای نشان دهد، منزلت فراوانی می‌یابد. هر چقدر درك عمومی از كارکرد روزنامه و همچنین توقع و انتظارات مخاطب از رسانه بیشتر برآورده شود در تصویر او موثرتر است. (صفحه 10)



جانبازان صاحب ‌خانه می‌شوند
رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی اعلام كرد: در سال جاری تمامی جانبازان بالای 70درصد صاحب ‌خانه می‌شوند.
محمد فروزنده در مراسم افتتاح خط تولید محصولات چینی بهداشتی سینا كاشی با بیان این مطلب افزود: با ارائه فراخوانی تا پایان سال جانبازان باقی مانده كه زمین و ملك مسكونی دریافت نكرده‌اند شناسایی خواهند شد. هم‌اكنون 85 هزار جانباز 25 تا 70درصد فاقد زمین و مسكن در كشور وجود دارند كه طی پنج سال صاحب‌ خانه خواهند شد. (صفحه 4)


ضمیمه کلیک