توقف تولید بوئینگ ۷۴۷ پس از ۵۰ سال

توقف تولید بوئینگ ۷۴۷ پس از ۵۰ سال

غول صنعت هوانوردی آمریكا، بوئینگ، تولید هواپیمای نمادین ۷۴۷ خود را پس از تكمیل ۱۶ هواپیمایی كه قبلا سفارش گرفته است، متوقف خواهد كرد.



به گزارش مهر و به نقل از راشاتودی، عالمگیری بیماری كووید-۱۹، بازار در حال افت این هواپیما را فلج كرده است. طبق آنچه منابع آگاه به بلومبرگ اطلاع داده‌اند، آخرین ۷۴۷های این شركت قرار است در دو سال آینده از كارخانه سیاتل این شركت خارج شوند.
بوئینگ هنوز رسما تصمیم خود در مورد آینده این جامبوجت را اعلام نكرده است.
در ماه‌های اخیر تعداد سفارشات لغوشده هواپیما از تعداد سفارشات جدید پیشی گرفته است و سقوط تقاضا برای مسافرت هوایی به علت عالمگیری كرونا وضعیت را بدتر هم كرده است.
بوئینگ در ماه می‌ (اردیبهشت و خرداد 99) تعداد ۹ سفارش برای ساخت هواپیمای باربری جدید خود دریافت كرد و با لغو سفارش ۱۸ هواپیمایی كه قبلا ثبت كرده بود روبه‌رو شد.
نماینده بوئینگ به بلومبرگ گفته است: با نرخ تولید یك هواپیما در دو ماه، برنامه تولید
 800-747 هنوز دو سال دیگر تا تحویل سفارشات خود زمان لازم دارد.
طبق تخمین شیلا كاهیااوقلو، تحلیلگر جفریز، شركت بوئینگ از سال ۲۰۱۶ كه خط تولید ۷۴۷ را كند كرد و فقط شش هواپیما در سال تولید كرد، برای تولید هر بوئینگ ۷۴۷ حدود ۴۰میلیون دلار ضرر كرده است.
آخرین سفارش ۷۴۷ در سال ۲۰۱۷ برای ایرفورس‌وان (هواپیمای مخصوص رئیس‌جمهور آمریكا) ثبت شده است. گفتنی است اولین بوئینگ ۷۴۷ در سال 1347/ ۱۹۶۸ تولید شد كه در آن زمان بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری جهان بود.