دوره فشرده تایرشناسی

5 نكته مهمی كه پیش‌از تعویض چرخ‌ها و تایرهای خودرو باید بدانید

دوره فشرده تایرشناسی

به جرئت می‌توان گفت تایرها مهم‌ترین قطعه غیرموتوری در هرخودرویی هستند؛ چهار نقطه اتصال خودرو به زمین كه جاده را می‌پیمایند. همین قطعات لاستیكی، تنها با وسعت چند سانتی‌متر مربع هستند كه از یك سو وزن بسیار زیاد خودرو را تحمل می‌كنند و از سوی دیگر نیروی موتور را مهار كرده و به زمین انتقال می‌دهند. تایرها مشخص‌كننده میزان دقت عملكرد ترمزها هستند و به خودرو اجازه مانور دادن و دور زدن در فضاهای محدود را می‌دهند. اینها مجموعه پیچیده‌ای از شبكه سیم‌ها، لاستیك و پلیمر هستند كه با استفاده از فناوری‌های بسیار پیشرفته، در قالب‌های خاص شكل داده می‌شوند. سپس تایرها روی چرخ‌ها نصب شده و پر از هوا می‌شوند تا آماده استفاده شوند. در واقع تولیدكنندگان خودرو، چرخ‌ها و تایرها به شكلی هماهنگ با هم كار می‌كنند تا بتوانند علاوه‌بر ایجاد چسبندگی مناسب خودرو به كف جاده، احساس رانندگی لذتبخش، باكیفیت و ایمنی را فراهم كنند. از طرفی تایرها در ظاهر خودرو و زیبایی بصری آن نیز نقش بسیار تعیین‌كننده‌ای دارند. درواقع برای تغییر دادن ظاهر خودرو، هیچ راهی سریع‌تر و موثرتر از تعویض چرخ‌ها و تایرها نیست! چه آن‌که بهبود كارایی مدنظرتان باشد یا فقط از منظر زیبایی‌شناختی بخواهید تایر بخرید، باید چند نكته مهم را در نظر داشته باشید تا از خریدتان پشیمان نشوید. برگرفته از: popularmechanics.comو autoguide.com

رمزگشایی از اعداد و حروف حك‌شده روی تایر
حتما شما هم تا‌به‌حال با مجموعه‌ای از اعداد و حروف انگلیسی كه روی یك سمت از بدنه تایر حك شده مواجه شده‌اید و برای‌تان جالب بوده بدانید مفهوم اینها چیست! در واقع این مجموعه اعداد و حروف به ظاهر بی‌معنی، حاوی اطلاعات بسیار مهمی هستند كه دانستن آنها پیش از خرید تایرهای جدید، ضروری است.
برای مثال عدد یا كدی مثل 215/55R1693H را در نظر بگیرید؛ عدد 215 مشخص‌كننده پهنای تایر بر حسب میلی‌متر است. دو رقم بعد از خط مورب، یعنی عدد 55، نشان‌دهنده ارتفاع دیواره جانبی تایر است كه به صورت درصدی از پهنای لاستیك بیان می‌شود. در صورتی‌كه در این قسمت عددی نباشد، فرض بر این است كه ارتفاع دیواره تایر 82 درصد عرض آن است!
برای درك بهتر این موضوع تركیب 55/215 را در نظر بگیرید؛ در این حالت عرض تایر 215 میلی‌متر یا به عبارت دیگر 5/21 سانتی‌متر است و ارتفاع آن نیز 55 درصد از عرض آن را شامل می‌شود كه در این مثال حدود 12 سانتی‌متر است.
بعد از این ارقام یك حرف انگلیسی (معمولا R) قرار می‌گیرد كه به‌عنوان یك شاخص از ساخت تایر است. برای مثال حرف R نشان‌دهنده Radial به معنای شعاعی یا محوری است. عددی كه پس از آن می‌آید، اندازه رینگ چرخ است كه بر حسب اینچ بیان می‌شود.
بعد از این عبارت، با یك فاصله كوتاه، عدد دو رقمی دیگری قرار می‌گیرد كه میزان تحمل بار آن تایر را مشخص می‌كند! برای نمونه در همین مثال، عدد 93 را مشاهده می‌كنید كه براساس جدول بالا (جدول شاخص‌ وزن مجاز تایر)، این عدد متناسب با 650 كیلوگرم است! این بدان معنی است كه هر تایر می‌تواند 650 كیلوگرم وزن را تحمل كند.
در انتها نیز یك حرف انگلیسی دیگر (معمولا H) در پایان عبارت جای می‌گیرد كه حداكثر سرعتی كه آن تایر می‌تواند پشتیبانی كند را مشخص می‌كند. برای مثال ما، مطابق با جدول زیر (جدول شاخص سرعت مجاز تایر)، حرف H نشانگر حداكثر سرعت مجاز 210 كیلومتر در ساعت برای آن تایر است. در واقع خودرویی كه از این تایر استفاده می‌كند، برای آسیب وارد نكردن به تایرها و در نتیجه حفظ ایمنی، نباید با سرعت بیشتر از 210 كیلومتر در ساعت براند.



در انتخاب اندازه رینگ چرخ‌ها دقت كنید
در بیشتر موارد، افزایش اندازه چرخ‌ها و تایرها صرفا به دلیل ایجاد زیبایی ظاهری در خودرو صورت می‌گیرد. اگر شما هم قصد دارید اندازه چرخ‌های خودروی‌تان را افزایش دهید، باید ابتدا از هزینه غیرمنتظره‌ای كه ممكن است این كار روی دستتان بگذارد مطلع باشید!
به‌طور كلی باید در نظر داشته باشید كه با هر اینچ افزایش اندازه رینگ چرخ، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. اما موضوع زمانی جالب‌تر و البته بسیار گران‌تر می‌شود كه برای ایجاد این افزایش سایز، سراغ تایرها بروید! بر خلاف چرخ، قیمت یك تایر نه‌تنها به واسطه اندازه آن، بلكه بسته به مدل، كیفیت مواد تشكیل‌دهنده و همچنین فناوری به‌كار رفته در آن، می‌تواند طیف قیمت بسیار گسترده‌ای داشته باشد.
بنابراین به نظر می‌رسد اگر فقط به قصد ایجاد زیبایی ظاهری تصمیم به تعویض چرخ‌ و تایرها گرفته‌اید، بهتر است حداقل در مورد تایرها كمی بیشتر تأمل و بررسی كنید.




تایر دست‌دوم نخرید!
تا حد امكان سعی كنید از خرید تایر كاركرده بپرهیزید. مطمئنا كسی دوست ندارد یك رینگ چرخ شكسته، خمیده یا ترك‌خورده بخرد. ولی هنگام خرید تایر دست‌دوم اگر كوچك‌ترین ایرادی از نظرتان مخفی بماند، به احتمال بسیار زیاد می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های بزرگ‌تر در سایر قسمت‌های خودرو شود.در مورد تایرها هم باید بسیار مراقب بود تا قیمت پایین و وسوسه‌برانگیز تایرهای كاركرده مانع بررسی دقیق آنها پیش از خریداری نشود. یك تایر پنچر را می‌توان به شكل كاملا هنرمندانه‌ای روكش یا وصله كرد به طوری‌كه تشخیص آن برای یك فرد غیرمتخصص تقریبا غیرممكن باشد!
حتی بازسازی آج تایرها نیز برای افراد سودجو كار عجیبی نیست. گاهی توانایی این افراد در شبیه‌سازی طرح آج بر روی تایرها بسیار اعجاب‌آور است! البته این آج‌های قلابی با كندن شیارهای جدید روی سطح تایر به‌وجود می‌آیند كه این كار باعث كاهش ضخامت سطحی تایر شده و بسیار خطرناك است.
بنابراین اگر قصد تعویض چرخ‌‎ها و تایرهای خودروی‌تان را دارید، بهتر است همیشه آنها را از برندهای معتبر خریداری كنید؛ با توجه به اندازه‌ها و مشخصات درج‌شده روی تایرها، انتخابی مناسب و مقرون به‌صرفه داشته باشید؛ طرح آج مناسب را برای تایرها انتخاب كنید و در صورت امكان سراغ تایرهای دست‌دوم نروید.




به آج تایرها توجه كنید
آج‌ها همان شیارهای روی پهنای تایر هستند كه به‌دلیل تماس مستقیم با سطح آسفالت جاده‌ها و خیابان‌ها، نقش مهمی در بازدهی عملكرد تایر ایفا می‌كنند. طرح آج تایرها بسیار متنوع است، اما این تنوع در شكل ظاهری نباید باعث اختلال یا عدم عملكرد صحیح آج تایرها شود.
آج در تایر خودروهای سواری وظایف بسیار مهمی دارد كه عبارتند از: كاهش مقاومت غلطشی بین لاستیك و سطح جاده، كاهش مصرف سوخت، بهبود چنگ‌زنی لاستیك به سطح جاده و درنتیجه ترمزگیری بهتر، بیرون راندن آب، خنك‌سازی تایر و همچنین فرمان‌گیری مناسب كه منجر به رانندگی نرم و راحت می‌شود.




الگوی رینگ چرخ‌ها را نادیده نگیرید
به منظور انتخاب چرخ‌های مناسب‌تر برای خودروی‌تان، نباید تنها به بررسی اندازه قطر و عرض تایرها اكتفا كنید؛ بلكه برای این‌كار لازم است حتما پیش از خرید چرخ‌ها، الگوی رینگ آنها را نیز مورد توجه قرار دهید! در واقع منظور از الگوی رینگ چرخ، همان تعداد و نحوه قرارگیری پیچ و مهره‌های چرخ هستند.
احتمالا بررسی این الگو پیش از خرید چرخ‌ها و تایرها، برای‌تان موضوعی ابتدایی و بدیهی به نظر برسد، ولی در صورت مغایرت با الگوی نظیرشان در خودرو، به همین دلیل ساده چرخ‌هایی كه خریداری كرده‌اید قابل استفاده نخواهد بود!