ورشكسته‌ای به جای ورشكسته دیگر

آبرامز جایگزین هوك شد

ورشكسته‌ای به جای ورشكسته دیگر


دولت آمریكا به جای تغییر سیاست‌هایش در قبال ایران، اقدام به تغییرات ظاهری كرده و الیوت آبرامز را به‌عنوان جانشین برایان هوك، مسؤول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه ایالات متحده منصوب كرد.
به گزارش ایرنا، آبرامز كه در زمان حاضر نماینده فعلی آمریكا در امور ونزوئلاست، در حالی جانشین هوك شده كه چند روز پیش در جلسه استماعی در سنای آمریكا گفت كه همچنان روی برنامه براندازی نیكولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا سخت كار می‌كند.
وی با حفظ سمت قرار است مسؤول گروه اقدام علیه ایران باشد و كارزار فشار حداكثری دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا علیه ایران را ادامه دهد. فارن پالیسی در این باره نوشت: آبرامز اكنون به‌طور همزمان مسؤول دو اقدام در سیاست خارجی ترامپ شده كه هیچ‌كدام از آنها به پیروزی قابل‌توجهی كه كاخ سفید انتظارش را داشت، منجر نشده‌است.
الیوت آبرامز یك جنگ‌طلب بدنام و حامی جوخه‌های ترور در آمریكای لاتین است كه كارنامه سیاهی در دروغگویی و اقدامات جنایتكارانه در قبال كشورها از گواتمالا گرفته تا عراق، دارد و انتصاب او به‌عنوان مسؤول پرونده ایران، طبیعتا حمایت تندروها و جنگ‌طلبان در آمریكا را به دنبال خواهد داشت.
اما تحلیلگران معتقدند كه وی همچون سایر منصوبان ترامپ برای سمت جدیدش مناسب نیست و با ادامه سیاست‌های شكست‌خورده، همچنان به منافع آمریكا لطمه می‌زند و فقط در زمینه ایجاد هرج و مرج، موفقیت كسب می‌كند.
او همچنین یكی از افراد ضدفلسطینی است و به‌شدت از اسرائیل حمایت می‌كند. وی در دولت جورج بوش، رئیس‌جمهور پیشین آمریكا معاون شورای امنیت ملی بود و کمک‌های زیادی به رژیم صهیونیستی برای ادامه شهرک‌سازی‌ها کرد.
همین مواضع آبرامز باعث شده تا خیلی از تحلیلگران معتقد باشند ترامپ با انتصاب آبرامز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به‌دنبال جلب آرای لابی صهیونیستی است.
به نوشته فارن پالیسی، هوك كه یكی از هدایت‌كنندگان كارزار «فشار حداكثری» علیه ایران است، چند روز دیگر نیز در سمتش به كار خود ادامه خواهد داد تا شاهد رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قطعنامه جدید آمریكا علیه ایران باشد.
بنا‌بر این گزارش، این قطعنامه با شكست مواجه خواهد شد، زیرا چین و روسیه كه حق وتو دارند از این قعطنامه حمایت نخواهند كرد.
بر همین اساس تحلیلگران می‌گویند سیاست فشار حداكثری دولت ترامپ در رسیدن به هدف خود یعنی بازگرداندن ایران به پای میز مذاكره برای رسیدن به توافقی بزرگ‌تر ناكام مانده‌است. روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یك مقام سابق دولت آمریكا كه از رویدادهای منتهی به كناره‌گیری هوك آگاه است نوشت از او خواسته شده كنار برود تا ناكامی استراتژی در مقابل ایران به گردن او بیفتد. نیویورك‌تایمز هم نوشته‌است، با كناره‌گیری هوك به نظر می‌رسد هیچ شانسی برای ابتكار عمل دیپلماتیك در رابطه با ایران تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا باقی بماند. البته برخی نیز معتقدند انتخاب آبرامز به جای هوك می‌تواند حامل این پیام باشد كه سیاست فشار حداكثری آمریكا سرسختانه‌تر از قبل دنبال خواهد شد و ترامپ خواسته با كنار گذاشتن هوك این پیام را برساند كه دوره جدیدی از تشدید تنش را آغاز خواهد كرد، اما با این‌حال با توجه به این‌كه ترامپ پیش از این برخی چهره‌های تندروتر از آبرامز همچون بولتون را نیز برای تسلیم كردن ایران به خدمت در‌آورده بود و هیچ نتیجه‌ای نگرفت حتی خوشبین‌ترین حامیان ترامپ نیز احتمال كمی ‌می‌دهند كه در ماه‌های باقیمانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا، این‌گونه تغییر و تحولات در داخل آمریكا كمكی به سیاست‌های ضدایرانی ترامپ بكند.