مطالبه گر قوی و امن

مطالبه گر قوی و امن

سعدا... زارعی کارشناس مسائل منطقه


از سید حسن نصرا...در لبنان به‌عنوان یک شخصیت دارای نفوذ کلام زیاد، صادق و دقیق یاد می شود. ایشان مخاطبان بسیار زیاد داشته و آنها سید حسن را صادق می‌دانند که در عین حال در تحلیل دقیق تحولات نیز از همه توانمندتر است.
بیانات روز جمعه ایشان که سه روز بعد از انفجار بیروت بیان شد از چند جهت مورد توجه و تجزیه و تحلیل محافل مختلف سیاسی و رسانه ها در سطح منطقه ای و رسانه ای قرار گرفت.
ایشان در سخنرانی خود از همبستگی لبنانی‌ها در مواجهه با این ماجرای بسیار سنگین تقدیر کرده و آن را نشانه برجستگی روحیات تمدنی و فرهنگی و ظرفیت بالای شهروندان لبنانی ارزیابی کردند، زیرا همان‌طور که می دانید، لبنان کشوری‌است که در متن خود اقوام و مذاهب مختلفی را دارد و شاید از این حیث کشوری ویژه و خاص باشد.
نکته دیگر در سخنان ایشان؛ لزوم شناسایی مقصران و آنهایی است که در ایجاد چنین حادثه ای نقش داشتند. سید حسن تحقیق و مجازات دقیق در ماجرای انفجار بیروت را سنگ محک سلامت دستگاه‌های مختلف دانست.
در ضمن سخنرانی ایشان را می توان پاسخ به اتهاماتی دانست که علیه حزب ا...از سوی رسانه‌های خاص به طور خاص سعودی‌ها دنبال می شد، چرا که ایشان بر رسیدگی قاطع و بدون ملاحظه به عوامل حادثه تاکید کردند و از سوی دیگر به صراحت گفتند هیچ‌گاه در این بندر حضور انسانی و تسلیحاتی نداشتیم. ایشان مشخص کرد اساسا استراتژی حزب ا... مداخله در بیروت غربی نبوده و نیست.
سید حسن در سخنرانی خود تکلیف لبنان و شیعه را مشخص کرد، ایشان از یک‌سو با صراحت اعلام و تاکید کرد حزب ا... در این ماجرا نقشی نداشت و بلکه جزو آسیب دیدگان است، همچنین با تاکیدش به دستگاه های رسمی لبنان خاطرنشان کرد صلاحیت شما در رسیدگی دقیق به این پرونده است، بنابراین به این واسطه در جایگاه مطالبه‌گر قوی و امن ظاهر شد تا بتواند به مسیر رسیدگی به این پرونده کمک کند و ظرفیت‌هایی را در این ارتباط پای کار بیاورد.
حال با توجه به سخنان سید حسن نوبت رسیدگی دقیق مخالفان حزب ا... است. اگر آنها موضع مشابه سید حسن نگیرند، مشخص می شود از رسیدگی دقیق به این پرونده بیمناک هستند.
سید حسن نصرا... در سخنرانی خود خطوط انحرافی را افشا کرد؛ این‌که عده ای دنبال اتهام پراکنی به دلایل مختلفی هستند.همچنین ایشان تاکید داشت دست های خارجی هم دخیل هستند و نباید لبنانی‌ها تحت تاثیر مداخلات خارجی
قرار بگیرند.